עיצוב מצגות Powerpoint כמפות מושגים וניווט

רונן המר, גליה אנקורי . "עיצוב מצגות Powerpoint  כמפות מושגים וניווט" , על הגובה,  כתב עת לענייני הוראה בחינוך הגבוה , גיליון 7 – מרץ 2008.  ע"ע 38-40.
 
מצגות POWERPOINT  משמשות כיום כלי מרכזי בהוראה במוסדות החינוך הגבוה. עם זאת , בשנים האחרונות מועלות ביקורות על אופני השימוש במצגות אלו. מאמר זה מתאר חלופה לשימוש בתבניות העיצוביות שהתוכנה מציעה, כדי לנצל את מרב היתרונות ה- POWERPOINT ולצמצם את החסרונות שלה.  המחברים מציעים לעצב את השקף הריק כמפת מושגים (concept map) הנבנית בהדרגה במהלך השיעור. מפות מושגים נועדו להציג טקסטים באופן גראפי לשם פישוט וארגון ההצגה של רעיונות מורכבים. המפה מלווה את השיעור בכל מהלכו, ומדי פעם יש 'יציאה' ממנה דרך קישורים וחזרה אליה. הקישורים יכולים להיות לתמונה, לסרט, או להרחבה מילולית.
מפות מושגים מטפלות בנקודת תורפה מרכזית של מצגות PPT טיפוסיות.  בשונה ממצגות עמוסות ברשימות נקודות, שבהן הקשרים הסיבתיים אינם מודגשים בצורה מפורשת דייה ( ולכן עלולים לעודד למידה על ידי שינון) , מפות מושגים מעודדות את הלומדים לפענח יחסי סיבה ומסובב מורכבים, וכך מפעילות אצלם רמות חשיבה גבוהות יותר. יתר על כן, בעוד שהקשבה להרצאה וקריאת רשימות נקודות דורשות מהלומד בעיקר עיבוד מידע מילולי, הרי שהרצאה  המלווה במפת מושגים דורשת מהלומד גם עיבוד מידע חזותי המשלים את המידע המילולי.
בנוסף ליתרונות הנ"ל , מפת מושגים יכולה לשמש את המרצים כאמצעי לניווט גמיש בין חלקי השיעור. המצגת מתוכננת כך שלמרצים יש נגישות למרכיבים השונים של התרשים, ולכן הם יכולים לנווט בין תוכני השיעור בהיענות ובהתאמה לדיון המתפתח עם התלמידים ואינם חייבים להיצמד לרצף תוכני שנקבע מראש.
 
ראה גם :
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya