עיצוב בתי ספר

דומב, ל' (ינואר, 2015). עיצוב בתי ספר. שיעור חופשי, 112, 24.

בית הספר Telefonplan בשטוקהולם שבשוודיה תוכנן בהתאם לעקרונות של ארגון Vittra, שלא מאמין בכיתות ושיעורים. החללים הפתוחים, הזורמים והצבעוניים בבתי הספר של הארגון מתאימים לעקרונות החינוך הפתוח של הארגון. פינות הלמידה מעוצבות בצורות וצבעים שונים; אזורי שהייה, משחק ולימוד באים בשלל צורות – למשל "המערה", חלל אדמדם סגור וחמים; "העץ", טריבונות המקיפות חלל משחקים שבמרכזו מעין עץ ירוק גבוה; ו"ההר", מדרגות תכלכלות שהילדים יכולים לטפס עליהן.

אתר בית הספר

סרטון ביוטיוב על בית הספר

בית ספר נוסף ללא קירות הוא בניין הגימנסיה בקופנהאגן שבדנמרק, שמתמקד בלימודי תקשורת ותרבות. כמעט שאין הפרדה בין כיתות, והתלמידים לומדים בחלל אחד גדול ופתוח. בין ארבע קומות הבניין מחברות מדרגות לולייניות, והחלל מהרצפה עד התקרה פתוח וחשוף. המבנה המיוחד מזין את הפדגוגיה, נכתב באתר בית הספר, ונועד לאפשר גמישות מירבית בלמידה והשראה הדדית.

אתר בניין הגימנסיה

סרטון ביוטיוב על הגמנסיה

בית הספר Terraset Elementary School בווירג'יניה שבארצות הברית ממוקם במבנה תת-קרקעי. בית הספר נבנה כך בשנות ה-70, במטרה לחסוך באנרגיית חימום. מי שמגיע למקום רואה אזור נרחב של מעין אחו, וממנו עולים כמה חלקים של המבנה שבהם יש חלונות, כמה כיפות ומשטחים.

סרטון על בית הספר ביוטיוב

אתר בית הספר

בסין הלכו רחוק עוד יותר, והקימו ב-1984 בית ספר במערה ענקית, The Dongzhong Cave. בית הספר, שלמדו בו כ-200 תלמידים, שכן באזור עני, שסבל ממוצקת מזון, מים וכמובן אפשרויות לחינוך, והמערה היתה אופציה זמינה לתושבים להקמת בית הספר. המורים סיפרו שהאקוסטיקה במערה היתה טובה מאוד ללימוד, והטבע האמיתי בכיתות היה מצוין ללימודי ביולוגיה וגיאולוגיה.

כתבה על בית הספר

בית הספר הירוק בבאלי לא מסתפק במיחזור בקבוקים או נייר, אלא עשוי כמעט כולו מחומרים טבעיים, בעיקר במבוק. למבנה כמה כיפות מעוגלות, והוא נטוע בלב אזור ירוק ועשיר בצמחיה טבעית.

סרטון על בית הספר

האלמנט הראשון שתופש את העין בגן Els Colors בספרד הוא הצבע. הגן בנוי מכמה מבנים מלבניים, שריבועי זכוכית צבעונית ושקופה מכסים אותם ומחברים ביניהם. התוצאה מרהיבה.

מידע על עיצוב הגן Els Colors

גם בגן Ecole Maternelle Pajol בפאריס עשו שימוש דרמטי בצבעים בוהקים ומלאי חיות, כדי לעורר תחושות של אושר ושמחה בקרב הילדים והצוות. הצבע והציורים משולבים בכל היבטי העיצוב של המבנה – קירות, רצפות וריהוט, והופכים אותו לקרנבל עליז.

מידע על עיצוב הגן Ecole Maternelle Pajol

תיכון פיצרוי במלבורן אוסטרליה בנוי בצורת גל מפותל וצבעוני. גם בתוך המבנה, לצבעים יש תפקיד חשוב. אזורי לימוד ומפגש צבועים בצבע אחד, וההפרדה נעשית על ידי וילונות בצבע זהה שאפשר לסגור ולפתוח. השימוש בצבע בתוך המבנה נעשה בצורה מבוקרת, כך שהצבע לא משתלט על המראה אלא מלווה אותו.

סרטון ביוטיוב על תיכון פיצרוי

ברשת גני הילדים השוודית "בשמש ובגשם" המבנה הוא לא החלק החשוב, מאחר שאת רוב שעות היום הילדים מבלים בחוץ. הם משחקים ולומדים בחצר או ביער הסמוך, ואוכלים וישנים בחללים מקורים באופן חלקי...הגנים משתייכים לארגון Filuftsframjandet, שמאמין שחיים בטבע משפיעים באופן חיובי על הבריאות ועל איכות החיים. בארגון מאות גנים, בשוודיה ובמדינות נוספות ובהן רוסיה, אנגליה ויפן, ובשנים האחרונות פועלים על פי הרעיון גם בתי ספר.

אתר הארגון

סיכום המאמר נכתב בידי צוות פורטל מס"ע

ראו גם:

כתבה על גני "בשמש ובגשם" בעיתון "הארץ"

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya