סקרי הוראה ע"י סטודנטים – ספרים חדשים

פרופסור נירה חטיבה הוציאה לאור במרץ 2013 שני ספרים על סקרי ההוראה על ידי הסטודנטים. שני הספרים ביחד מציעים מכלול מועיל ומשמעותי על סקרי ההוראה.

  הספר Student ratings of instruction: A practical approach to designing, operating, and reporting שבו 220 עמ' מציג בסיס תיאורטי/מחקרי של מה "עושה" הוראה יעילה ברמת החינוך הגבוה, וממשיך בהצעות והנחיות לעיצוב שאלוני הסקרים שיתבססו על התיאוריות של הוראה יעילה ושיהיו תקפים ומהימנים. כמו כן הספר מציע מדיניות ושיטות להפעלה נכונה של הסקר הן בכיתות/בטופסי נייר והן באינטרנט, של עיצוב דוחות של תוצאות הסקר שהם פשוטים ומועילים - "ידידותיים למשתמש". הדוחות מיועדים לאנשי הסגל, לראשי יחידות אקדמיות (דיקאנים, ראשי בתי ספר ומחלקות וכדומה), לוועדות מינויים ולבחירת מרצים מצטיינים. כמו כן הספר מציג עקרונות להפעלת סקרים מקוונים, הבעיות והתלונות וההשגות והחששות של אנשי הסגל לגביהם, ומציע דרכים להגדלת אחוז המשיבים על הסקר המקוון.

הספר השני Student ratings of instruction: Recognizing effective teaching שבו 140 עמ' עוסק בשאלות ותלונות ומיתוסים והתנגדויות רבות מאוד שיש לאנשי הסגל ולראשי היחידות לגבי המהימנות והתקפות של הסקר, ובשיטות חלופיות להערכת ההוראה (בקצרה).אחת האמונות השגויות הנפוצות ביותר אבל גם המזיקות ביותר שיש לאנשי הסגל היא שהם יכולים "לשחד" את הסטודנטים לתת להם דירוגים גבוהים יותר בכך שהם יתנו לסטודנטים ציונים גבוהים מעל המגיע להם ושיורידו את רמת ודרישות הקורס. מורים המאמצים למעשה אמונות אלו מורידים את רמת הקורסים ומזיקים ללמידת הסטודנטים. הספר מציג עדות מחקר מרשימה ביותר הדוחה את הרוב הגדול של הטענות נגד הסקר.

שני הספרים מתמצתים את הספרות העולמית, במיוחד זו של ארה"ב וקנדה, בנושאים אלו וכוללים הפנייה לפרסומים המרכזיים בתחום. הם נועדו לקהל הרחב של אנשי סגל מכל התחומים האקדמיים ומכל סוגי המוסדות האקדמיים (וגם לכל מי שמעוניין לערוך מחקרים בנושא). אי לכך, עשתה פרופסור נירה חטיבה מאמץ לכתוב אותם בשפה קלה, פשוטה ובהירה, נקייה מז'רגון מקצועי ככל האפשר. כדי להציג את הנושאים באופן בהיר ואינטואיטיבי, היא מביאה דוגמאות רבות המבוססות על עשרות מחקרים שערכה , גיבשה וכתבה  ב- 30 השנים האחרונות, ובמיוחד בעשור האחרון - בשנים בהם שימשה כראש המרכז לקידום ההוראה וכראש הפרויקט של הפעלת סקר ההוראה המקוון באוניברסיטת תל אביב.

בשנים האחרונות הוזמנה פרופסור נירה חטיבה למוסדות אקדמיים לא מעטים להרצאות ודיונים עם אנשי סגל בנושאי הסקר וגם הציגה את הנושאים הללו בכמה כנסים. מהתנסות זו הסיקה ולמדה פרופסור נירה חטיבה כי הדבר המועיל ביותר לאנשי הסגל אינו תיאור מלא של המחקרים אלא הצגת תוצאותיהם באופן גרפי, הממחישה את התוצאות. שני הספרים כוללים למעלה מ 50 גרפים שכאלה וגם טבלאות רבות שאף הן מארגנות ומפשטות את הקריאה.

למידע על הספרים באתר אמזון

Student Ratings of Instruction: Recognizing Effective Teaching -Paperback

Student Ratings of Instruction: A Practical Approach to Designing, Operating, and Reporting [Paperback
Nira Hativa

ראה גם :
מאמרים נוספים של פרופסור נירה חטיבה בפורטל מס"ע

טיפים של פרופסור נירה חטיבה על הוראה יעילה בחינוך הגבוה ( "הד החינוך" )


    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya