סקירת מידע : מודל בתי ספר KIPP


• תכנית KIPP האמריקאית מטפלת בהצלחה רבה בתלמידים משכבות מוחלשות. כל הרעיון של KIPP מבוסס על הרצף החינוכי. "בבתי ספר קיפ אין הרבה מנהלי מערכת במשרד המרכזי, אין הרבה בירוקרטיה. לכן כל הכסף נשאב לכיתה ולתשלום גבוה יותר למורים.‎90% מהתלמידים מבתי ספר קיפ היום הולכים לאוניברסיטאות, והם באים משכונות שבהן רק ‎15% הולכים לאוניברסיטאות. לכן הם גאים בתוצאות, אבל הם עדיין רוצים לשפר את התוצאה של ‎90%.

• KIPP SCHOOL הם CHARTER SCHOOLS

• המייסדים מייק פיינברג ודייב לוין, שני מורים מאוכזבי המערכת, שהחלו את הדרך כתכנית בתוך ביה"ס

• ביה"ס מחויב למדיניות החינוך של המדינה

• ביה"ס בניהול עצמי, אוטונומיה וגמישות, הכוללת פיטורי מורים

• מחויב לסטנדרטים אבל לא לתכנית לימודים מוכתבת

• המורים לא שייכים לארגון, לא זקוקים לייצוג

• למורה אין קביעות

גודל כיתה, הדגשי בית הספר ותכנית לימודים

• בכל כיתה 28 תלמידים, 20% מהם בעלי צרכים מיוחדים

• בכל כיתה מורה סייעת

• שני הדגשים בבית הספר: הישגים לימודיים והישגים אישיותיים

• תכנית לימודים ייחודית לפיתוח האישיות (SELF CONTROL) הכוללת פיתוח מקצועי למורים

• המורים שוהים בביה"ס מ 07:50 עד 17:00

• המורה נבחר בידיעה שאם הוא יחליט לא לעבוד או שאם הוא לא יצליח, הוא יכול לאבד את עבודתו.

• קרן KIPP מנהלת את תכנית מנהיגות בתי הספר המורכבת מחמש תכניות מנהיגות ייעודיות

רשת בתי ספר KIPP הוקמה בארה"ב על ידי פילנתרופים יהודים לפני כ-19 שנה וכיום היא מפעילה כ-109 בתי ספר ברוח רשת בתי הספר ציבוריים בשיטת הזיכיון בכ-20 מדינות בארה"ב. בתי הספר אלו מיישמים בארה"ב את התוכנית "ידע הוא כוח".

מערכת בתי הספר מסוג ה-KIPP מאפשרת למנהיגי בתי הספר לקבל החלטות הקשורות להקשר המקומי ולצרכים המקומיים. משום שבתי הספר של ה-KIPP לא מציעים תכנית לימוד אחידה או סגנון פדגוגי קבוע.

למודל בתי ספר KIPP יש חמישה עקרונות:

• בחירה ומחויבות – כשהילד בוחר להיות ב KIPP, הוא גם חותם על חוזה ומתחייב ללמוד, עם כל מה שמשתמע מכך. נוסף על התלמיד חותמים ההורים שלו ובית הספר. כמובן, לא מדובר בהתחייבות משפטית אלא התחייבות מוסרית –ערכית.

• ציפיות גבוהות - בדרך כלל אנשי החינוך מאמינים שכל ילד מסוגל ללמוד. בKIPP אומרים אנשי החינוך " כל ילד ילמד", וזה ההבדל.

• כוח הוראה הטוב ביותר- מנהל ומורים שמגויסים מהאלפיון העליון של המוכשרים. "כשנבחר בית ספר, אם נצטרך להחליף שם את הצוות, נחליף. תקופת ההכשרה תהיה ארוכה בדרך של KIPP, הכוללת אימונים שחלקם בארה"ב;

• יותר זמן - בארה"ב KIPP נותן 70 אחוז יותר שעות לימודים מאשר המערכת הציבורית . זה נעשה ע"י קיצור חופשות. "אני לא צריך חופשת פסח של שלושה שבועות. השבוע הראשון שלפני חג הפסח צריך להיות מוקדש ללימודים. "אני לא צריך שמונה שבועות חופש גדול, מספיקים שלושה;

• מיקוד בתוצאות ובהישגים - אנחנו נדאג שההישגים יהיו גבוהים. הניסיון הוכיח שאם לוקחים ילדים משכבה סוציו-אקונומית נמוכה ונוקטים שיטות לימוד הרבה יותר אינטנסיבית, זה מצליח "תוך פרק זמן קצר יחסית אתה סוגר פערים".

מורים איכותיים שעובדים כפול זמן ומקבלים תגמול

בבתי ספר קיפ, משלמים יותר למורים שלהם, אבל לא מוציאים סה"כ יותר כסף. הם עושים זאת כי כתוצאה מכך שיש להם סמכות להוביל, הם מקצים מחדש את שעות התקציב.

בבתי ספר קיפ אין הרבה מנהלי מערכת במשרד המרכזי, אין הרבה בירוקרטיה. לכן כל הכסף נשאב לכיתה ולתשלום גבוה יותר למורים.

לדברי מייסד בתי הספר מייק  : הכסף שמתקבל, לא מוצא על בית-הספר, אלא על עמודי-התווך של הסמכות להוביל ועל הגיוס, המיון וההכשרה של המנהיגים.

הילדים בבתי ספר קיפ מבלים בבית-הספר ‎60%-70% יותר מהזמן הרגיל. אנחנו משלמים למורים כ-‎20% יותר.

מייק טוען שאם עורכים סקר מדוע מורים עוזבים את החינוך בארה"ב, מגלים בסופו של דבר שהכסף נמנה על שלוש הסיבות העיקריות, אבל הוא לא הסיבה הראשונה או השנייה, אלא השלישית.

הסיבה הראשונה היא שהם לא יכולים לסבול את המנהל שלהם ושמקום העבודה שלהם הוא עצוב ומדכא. לכן מנהיגים מנוסים בהקשר זה - מאוד חשובים.

הכשרת המורים בבתי הספר KIPP

האם המורים מקבלים הכשרה מיוחדת בבתי ספר KIPP? מייק מסביר שברגע שהם מעסיקים ומכשירים מנהיג בית-ספר, אותו מנהיג בית-הספר מעביר את ההדרכה המיוחדת למורים. הוא מלמד את מנהיגי בית-הספר איך לגייס כוח הוראה איכותי ביותר, הם עושים את ההכשרה למורים. ידוע שלפעמים הם מגייסים את המורים הטובים ביותר במערכת, או שהם מפתחים גם מורים חדשים.

עוד מספר מייק כי דייב שותפו התחיל בניו-יורק הכשרת מורים חדשה לגמרי, שתהיה משהו שצריך לעבוד אתו במשותף, ללמוד מהמודל, איך הם מכשירים מורים חדשים כמודל.

טוענים כי בבתי ספר קיפ, קיימת חלופה גבוהה של מורים כתוצאה מן השחיקה שלהם, אך הם מתוגמלים, תנאיהם טובים ויש הערכה גבוהה למורים.

משיכת כוח הוראה, תמיכה ופיתוח מחנכים מוכשרים היוו גורם מפתח בתהליך הנעת סטודנטים והישגיות

בבתי ספר קיפ מאמינים שהשקעות בפיתוח הון אנושי עשוי להביא למודעות וחוללות של שינוי לטווח הארוך ביחס למערכת החינוך שבה הם פועלים. מאז שנת 2000 קרן קיפ התמקדה בלוודא שכל בתי הספר קיפ נוסדים ומובלים על ידי מחנכים מוכשרים ביותר, יעילים, בעלי תשוקה ותחושת שליחות אשר משתתפים ונוטלים חלק בהכשרה ביקורתית, יסודית, מעמיקה וקפדנית.

התחייבות זו להתפתחות מקצועית הינה מהותית וקריטית ליכולת של בתי ספר קיפ לצמוח משני בתי ספר ועד ל-99 בתי ספר עם מדיניות של מצוינות והתמדה.

בנוסף, אומרים בבתי ספר קיפ, בתמיכת גוף מחקר המאשר זאת, כי התרומה הגדולה ביותר ללמידת התלמידים היא איכות המורה בכיתה. בבתי ספר קיפ מכשירים ומכינים את מנהיגי בתי הספר שלהם, כך שיוכלו למשוך, לפתח ולשמר באופן אפקטיבי מורים איכותיים ולהעניק להם את הכלים והתמיכה הנדרשים על מנת לצמוח בקרב הצוותים שלהם.

מדיניות בתי ספר קיפ משקפת את הפילוסופיה שלהם שהם חייבים להשקיע באנשים על מנת להתמיד ולהשיג מצוינות וצמיחה. הדבר מבטיח שהם נשארים במיקוד על עיבודם, פיתוחם וטיפוחם של הגורמים האינדיבידואלים אשר יובילו את בתי הספר קיפ למימוש מטרותיהם לאורך זמן ולשנים שתבואנה.

באופן ייחודי, בבתי ספר קיפ מונחים לשקול סוגיות מהותיות כגון: האם המורים שלהם חוזרים שנה אחר שנה ללמד בבתי ספר קיפ, כמו גם העוצמה והעומק בשלד המנהיגות הפנימית בבתי הספר שלהם, שבהם יש להתמיד כדי להשיג צמיחה ותוצאות עתידיות.

מנהיגים דגולים הינם הגורם החשוב ביותר ביצירת בתי ספר נפלאים בעלי השפעה על קהילות

בלב ליבו של בית ספר מעולה - קיים מנהיג בית ספרי יוצא דופן. מזה יותר מעשור, תכניות המנהיגות הבית ספרית של קיפ בשיתוף עם רשת בתי הספר קיפ, התמקדו בהכשרה ובפיתוח מנהיגים אפקטיביים שייסדו ויובילו את בתי הספר קיפ בכל רחבי המדינה. לפני כחמש שנים, מודל קיפ הכיר בצורך להעמיק את מאמציהם לעבד, לפתח ולטפח את מנהיגות בכל רמות הארגון כדי לתמוך בצמיחה מהירה ובהתמדה לכך.

מעבר לאגודת פישר, המכשירה מחנכים יוצאי דופן כדי שיוכלו לייסד ולהוביל את בתי ספר קיפ – הם גם מרחיבים את הזדמנויות הכשרות המנהיגים שלהם כדי שיוכלו לספק תמיכה מתמחה למנהיגים החדשים ולמורים ברחבי רשת בתי הספר שלהם.

כיום, בתי הספר קיפ ואזורים שלמים מבצעים השקעה מכוונת בפיתוח ההון האנושי על ידי העדפה ובחירה לשלוח למוריהם, עוזרי וסגני מנהלים, יורשי המנהלים הצעות להשתתף באחת מתכניות המנהיגות הייחודיות של בתי ספר קיפ.
בעוד שהם שואפים להגדיל את מספר בתי הספר ברשת במהלך חמש השנים הבאות, כך שיוכלו לשרת כ-55,000 תלמידים, הם מבטיחים שהאינדיבידואלים בתכניות המנהיגות של בתי ספר קיפ היום ישיגו את המיומנויות והיכולות הנדרשות לבנייה והובלה של בתי ספר קיפ בעתיד.

תכניות הלימודים וההוראה שבתכניות המנהיגות בבתי ספר קיפ, מושרשות במודל היכולת המנהיגותית של קיפ. מסגרת מבוססת-מחקר זו, מקושרת כלים, מתארת את 14 היכולות שבהם מאמינים בבתי ספר קיפ כמרכיבים במנהיגות אפקטיבית. הדבר בא לידי שימוש בבתי ספר קיפ כדי לסייע לאינדיבידואלים לזהות, להכיר ולהפוך את החזקות שלהם, לזהות את תחומי הצמיחה, היכולות הניהוליות של אחרים, בניית מערכות יחסים והשגת תוצאות.

בשנת 2010, מודל קיפ זכה במענק פדראלי בגין פיתוח מקצועי

קיפ נבחר על ידי מחלקת החינוך בארה"ב לקבל מענק לחמש שנים תחת הסעיף של השקעה פדראלית בתכנית היסוד בחינוך. בכפוף למענק זה, קיפ יוכל לעדכן ולהגדיל את פרקטיקות הפיתוח המנהיגותי, להכשיר מנהיגי בית ספר רבים יותר, להאיץ פתיחה של בתי ספר נוספים, לשתף בכלים ובפרקטיקות אפקטיביים עם מערכות בית ספריות אחרות.

שימור כוח הוראה איכותי מהווה מטרה מרכזית במודל קיפ

בשנת הלימודים 2009-2010 :

• 77% מהמורים בבתי ספר קיפ המשויכים לשנת הלימודים הקודמת נשארו בבתי הספר;
• 70% מהמורים המשיכו ללמד באותו בית הספר שלימדו קודם לכן;
• 7% עברו לבית ספר אחר ברשת קיפ או שנטלו על עצמם תפקיד חינוכי אחר שאינו הוראה בקיפ (כגון: דין אקדמי, עוזר מנהל או יועץ);
• במהלך שלוש השנים האחרונות, כמות המורים שנשארו בבתי ספר קיפ גדל ב-8%.

במטרה לשמר את כוח ההוראה ולהבטיח שכל תלמיד בבתי ספר קיפ מקבל הכשרה והכנה בית ספרית מוקדמת קפדנית, השקיעו בתמיכה ועידוד של מספר מורים, הן ברמה המקומית וברמה הלאומית.

צוותי המנהיגות הבית ספריים בקיפ, מוכשרים ומאומנים להציע אימונים (Coaching) יומיומיים והנחיות פדגוגיות למורים אלה.

ברמה הלאומית, הם מציעים אירועים מוכווני פיתוח מקצועי אישי, ניתוח אירועי למידה וקהילות פרקטיקה המיועדות לרתום את מלוא הפוטנציאל של כל מחנך בבתי ספר קיפ.

למורי קיפ יש את החופש לחדש באופן יצירתי בתוך הכיתה. מכל מקום, כאשר מדברים עם המורים שיצרו מערכי שיעור מתוך שרבוט אפילו, הם ציינו לשבח כי הגישה למקורות לימודיים איכותיים שעמדו לרשותם ולרשות תלמידיהם בקיפ בעבר, תהיה בעלת ערך ומסייעת, וזו תהפוך את משרות המורים לקלות, ממצות ומספקות ביותר.

במענה למשוב החשוב הזה, החליטו בבתי ספר קיפ לפתח, לשתף ולהציג בפומבי את מערכי השיעור הטובים ביותר לכל המורים ברשת בתי ספר קיפ. כלי רב עצמה זה מאפשר למורים לנייד ניסיון וחוויות, לחלוק במקורות באופן מידי עם עמיתיהם למקצוע ברחבי המדינה.

כתוצאה משיתוף זה, גם המורים החדשים המוכשרים בבתי ספר קיפ יכולים כעת להיות מקושרים אונליין ומיידי למורי קיפ אחרים הן בתוך האזור שלהם והן מחוצה לו, לאתר ולחלוק מקורות של תכניות לימודים, לגלות מקורות הוראה כיתתיים פופולאריים ואפילו לצפות בסרטי וידאו של מורי קיפ אחרים המציגים את מיטב הגישות והפרקטיקות בכיתותיהם.
השיתוף שנעשה בקיפ מסייע למורים להימנע "מלהמציא את הגלגל" ומאפשר להם להתייעל באופן מיידי ולתמרץ את עבודתם של מורי המורים בקיפ.

לבסוף, במאמץ למנף את כל הידוע וכל מה שנלמד ביחס לאיכות ההוראה, מתעתדים בתקופה זו, לצאת למעין "מסע" משותף ליצירת מסגרת קיפ להוראה מצוינת.

המסגרת החדשנית שואפת להפיג את "המסתורין" מהוראה כבירה על ידי הגדרה נהירה של תכונות ומאפיינים, אמונות, מיומנויות ושליטה אפקטיבית במורי קיפ.

כשהם מצוידים בחזון משותף זה של מיהות האופן להפוך למורה איכותי, מנהיגי קיפ יוכלו להעניק למורים את המשוב שלו הם נזקקים על מנת להשתפר והמורים שלהם – יוכלו בנקל להפוך ממורים טירונים למאסטרים בהוראה- כך יוכלו לפתח את מיומנויותיהם ולשפר את יעילותם באופן מיטבי.

ההשפעה של בתי ספר KIPP על הילדים (שיעורי המוסיקה לדוגמא)

ההתרשמות מאוד מגבוהה מהאווירה שקיימת בבתי הספר. אנשים שביקרו בארה"ב למשל בברונקס מספרים על תלמידים ממושמעים מאוד, שלא מבזבזים זמן. בכל מקום על הקירות אפשר לראות את עמודי-התווך ואת חזון בית-הספר. מציינים אפילו משפט שקלטו כמו "לפני שהלכת לישון, האם קראת ספר?" שמשמעותו המלצה להורים – משפט מכוון אליהם: "הורים, מה קראתם עם הילדים שלכם בערב?". משמעותיים גם שיעורי המוסיקה התורמים מאוד לאווירה בבית-הספר, למשמעת, להגעה בזמן, לשיתוף פעולה עם החברים ולסובלנות.

המוסיקה ששומעים לטענתם גורמת לילדים שמחה רבה עד כדי כך שידוע שהילדים מגיעים גם בשבתות, בימי ראשון ובזמני חופשה כדי לעשות תרגולים במוסיקה.

מייק מסביר ששיעורי המוסיקה מגלמים רק חלק מעמודי-התווך שלהם. זה שייך לעניין של בחירה ומחויבות. הם הבינו שאם הם רוצים להניע את הילדים לעבוד קשה בבית-הספר, הם לא יכולים רק לעסוק במתמטיקה, בקריאה, בכתיבה, במדע ובהיסטוריה, אלא צריכים להיות גם דברים אחרים שהם ייהנו מהם. אין עמוד-תווך ישיר של מוסיקה, כי הם לא קובעים את תוכנית הלימודים. בתי-הספר בפועל מחליטים במה הם רוצים להתמקד.

בבתי ספר קיפ ניו-יורק החליטו להתמקד בכך ומצאו שני מורי מוסיקה נהדרים, שהקימו מקהלה מדהימה עם ילדים. ביוסטון, למשל, הוחלט לתת לילדים חוויות רבות יותר בלי להתמקד בדבר אחד. בטקסס משחקים כדורגל אמריקני, זה משהו תרבותי. לכן יש קבוצת כדורגל, הרבה ספורט, דרמה ומוסיקה. כתוצאה מכך יש להם להקה, המשמיעה קולות, אבל הילדים עושים הרבה דברים אחרים, וזה עניין של בחירה מקומית.

גודל הכיתות בבתי ספר KIPP

הנטייה בבתי ספר קיפ הינה לכיתות גדולות יותר. מייק מתאר שיש להם בממוצע ‎28-30 תלמידים בכיתה. אולי אף שלושים וקצת, בעוד שברוב בתי-הספר בארה"ב יש כ-‎25 תלמידים.

איגודי מורים ומורים

מייק מסביר שלפני כ-15 שנים המצב היה שונה ובדומה לישראל, שכן בערים ניו-יורק או בשיקגו בזמנו היו איגודי מורים חזקים מאוד. היום ההתקשרות קורית דרך תקנות של זכויות ויש דרכים לפתוח בתי-ספר שבהם המורים עדיין חברים באיגוד, יחד עם זאת, המורים יכולים לבחור שלא לקחת חלק בזה ולבחור להיות בבתי-ספר מיוחדים.

מייק מוסיף שזה יהיה מעניין אם במדינות כמו ניו-יורק ואילינוי, שבהן יש איגודי מורים מאוד חזקים, תהיה מחלקת חינוך שתחקור איך הם בסוף יצרו חוק זיכיון. אם בתי ספר בזיכיון לא קיבלו את התמיכה של איגודי המורים, לפחות הם הביאו אותם למצב שהאיגודים מסוגלים לסבול את זה.

לסקירה המלאה

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya