סקירת ביקורת על הספר "תמיכה בסטודנטים להצלחה בחינוך מקוון ומרחוק"

מחבר הספר: Ormond Simpson

Ozyer, A. (2013, November 1). Review of the book Supporting students for success in online and distance education. Teachers College Record. Retrieved November 7, 2013

מחבר סקירת הביקורת: Aysenur Ozyer

"תמיכה בסטודנטים להצלחה בחינוך מקוון ומרחוק", אשר יצא לראשונה בשנת 2000, בוחן ארבעה נושאים מרכזיים בחינוך מקוון ומרחוק: תמיכה בסטודנטים, שמירה על סטודנטים, החזרת סטודנטים, ופיתוח צוות. אורמונד סימפסון (Ormond Simpson) הוא מחנך מרחוק מנוסה אשר ייעץ ופיתח תכניות במספר מדינות מתפתחות, כמו גם באנגליה, ארצות הברית וניו זילנד. בניגוד למרבית הספרים על חינוך מרחוק, המתמקדים בעיצוב של קורסים ובהדרכה, העניין המרכזי של הספר הוא ברבדי המשאבים התומכים בלומדים במהלך התנסותם בלמידה מרחוק.

סימפסון כתב ספר שימושי לעוסקים במקצוע. השפה נשמרת פשוטה ומובנת ובאופן כללי ללא עגה מקצועית. הדבר הופך את הספר לנגיש עבור אנשים שאינם מצויים בתחום ועבור דוברי אנגלית שזו אינה שפת אמם. בנוסף לסקירה ספרותית רחבה, סימפסון מציג חקרי מקרים רבים המסייעים לקוראים לקשור את החומר למצבי חיים אמיתיים. הוא מתחזק אתר אינטרנט עם משאבים נוספים – קבצים הניתנים להורדה וסרטי וידאו – ההופך את הטקסט לרלוונטי ונגיש אף יותר.

ביצוע הקפיצה מכיתה של פנים-אל-פנים עשויה להיות מרתיעה עבור לומדים ומחנכים כאחד. בהקשר זה, סימפסון בוחן בפירוט את הנושא של נשירת סטודנטים בתכניות המבוססות על למידה מרחוק, וטוען שלעיתים קרובות הבעיה אינה מזוהה או שאינה מדווחת דיה. ללא התייחסות ספציפית, אחוזי הנשירה עשויים להפוך לסיבה מרכזית לאיבוד יוקרתם של מוסדות.

בעוד שבאוניברסיטאות הפתוחות באנגליה אחוזי הבוגרים הם 22%, לאוניברסיטת פיניקס, שהיא בעלת אסטרטגיית שיווק אגרסיבית, יש רק 4% אחוזי בוגרים. הואיל והאוניברסיטאות אינן מפרסמות את הנתונים שלהן, מספרים אלו הם לכאורה בלבד. אולם אף אם המספרים רק קרובים למציאות, מחברת הסקירה הביקורתית מוצאת אותם כמזעזעים.

סימפסון מאמין שמוטיבציה ללמידה היא מהותית עבור הצלחה והסיבה העיקרית למרבית הנשירות היא איבוד המוטיבציה. תוך הקדשת פרק שלם למוטיבציה, הוא בוחן את הסיבות לאיבוד מוטיבציה ופתרונות ללומדים מבוגרים. סימפסון מתאר לומדים מבוגרים באומרו שסטודנטים אלו רגישים לאיבודי מוטיבציה, אינם בוטחים בעצמם שיצליחו, אינם יודעים כיצד ללמוד ולעיתים אינם יודעים למה לצפות כשהם נרשמים לתכנית.

בנקודה זו מציג סימפסון את התאוריה שלו לגבי תמיכה בסטודנטים: תמיכת סטודנטים פרואקטיבית. תמיכה זו מורכבת משלוש תאוריות שונות ובעלת ארבעה מאפיינים: אינדיבידואלי, פרואקטיבי, אינטראקטיבי ומוטיבציוני. הוא מדגיש את ההשפעה של תקשורת פרואקטיבית על שמירת סטודנטים. תקשורת פרואקטיבית אינה ממתינה לכך שסטודנטים ישאלו שאלה, אלא יוזמת קשר בהתבסס על צרכים אפשריים, ומערבת סטודנטים בתקשורת מוקדם ולעיתים קרובות.

ניבוי הצלחה הוא נושא חשוב נוסף בשמירה על סטודנטים. סימפסון מאמין שאם אוניברסיטאות היו יכולות להעריך את פוטנציאל ההצלחה של סטודנטים לפני שהם נרשמים, הסטודנטים עם פוטנציאל לחוסר הצלחה היו ניתנים לזיהוי ויכולים לקבל התייחסות מיוחדת ותמיכות. בהגשת עזרה נוספת לסטודנטים אלו ניתן היה למנוע מהם לנשור.

סטודנטים נוטים לנשור בשקט מבלי ליידע את המוסד באופן פורמלי. הם פשוט מפסיקים ללמוד, להגיע לכיתות או לגשת לבחינות. נשירות אלו קשות לגילוי. אם סטודנט מפסיק לבקר את סביבות הלמידה המקוונות, אתרי האינטרנט ודפי הטוויטר של המוסד, זה ככל הנראה אומר שהסטודנט נעלם. סימפסון מציע לעקוב אחר הכניסות לסביבה הלימודית המקוונת.

סימפסון טוען גם שכדי להבין טוב יותר את הסיבות לנשירות, על האוניברסיטאות לעשות שימוש בראיונות ובקבוצות מיקוד במקום בשאלונים. אולם מחברת סקירת הביקורת מאמינה שזה כמעט בלתי אפשרי לעשות שימוש בשיטות איכותניות מפורטות כאלו בהקשר של חינוך מרחוק עם מספרים גדולים של סטודנטים.

האוניברסיטאות נוטות שלא לעסוק ב"פעילויות מחזירות" המכוונות להשיב סטודנטים מסטטוס נשירה. על פי סימפסון, כל הנושרים זכאים לסוג כלשהו של יצירת קשר מהמוסד. למרות שמעט מאוד מחקרים מתייחסים לנושא של החזרת סטודנטים, ראיות מאוניברסיטה בסקוטלנד מראות ש-10% מהסטודנטים הנושרים אשר יצרו עימם קשר נרשמו מחדש בסמסטר הבא.

המושג המעניין ביותר בספר בעיני מחברת סקירת הביקורת הוא ההתמקדות בתמיכה בסטודנטים מחוץ למוסד. בנוסף להצעותיו לתמיכה בסטודנטים בתוך המוסד, הוא מציע דרכים שונות עבור מוסדות לתמיכה בסטודנטים מבחוץ. סימפסון הפריד את התמיכה מבחוץ לשלושה חלקים: תמיכה מהורים/משפחות/חברים, סטודנטים אחרים, ומעסיקים.

על מוסדות ליידע את משפחות הסטודנטים לגבי מה שהסטודנט שלהם נרשם אליו, מה עומד לקרות להם וכיצד הם יכולים לתמוך בהם טוב יותר. אתרי אינטרנט, עלונים ומסמכים אחרים עשויים להיות מועילים. שיטה אחרת לתמיכה מבחוץ היא לארגן קבוצות למידה. לדוגמה, תמיכה של טיוטור, תמיכת עמיתים, וחונכות עשויים להיות מועילים לסטודנטים. לבסוף, סימפסון מעלה את האפשרות שאוניברסיטאות יפנו למעסיקים לצורך תמיכה כלכלית בסטודנטים שלהם.

"תמיכה בסטודנטים להצלחה בחינוך מקוון ומרחוק" הוא ספר הכרחי לעובדים בשירותי תמיכה בסטודנטים. אורמנוד סימפסון שופך אור על אזור מוזנח בחינוך מרחוק ומתייחס לפער חשוב בתחום.

קישור לספר באמזון:

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya