סקירת ביקורת על הספר "האם החינוך יכול לשנות את החברה?"


מחבר הספר : Michael W. Apple

Pelech, J. (2014, February 28). Review of the book : Can education change society? Teachers College Record. Retrieved March 9, 2014, from 

מחבר סקירת הביקורת: James Pelech

הפרקים הראשונים של הספר מתמקדים בדמויות כגון פאולו פריירה (Paulo Freire), ג'ורג' קאונטס (George Counts), ויליאם אדוארד בורגהרד דו בויז (W. E. B. Du Bois), וקרטר וודסון (Carter Woodson), אנשים המגלמים את המסר המרכזי של מחבר הספר.

הפרקים הבאים של הספר מציגים דוגמאות לניסיונות לעשות שימוש בחינוך כסוכן לשינויה של החברה. הפרקים האחרונים מתמקדים ברפלקציות האישיות של מחבר הספר לא רק לגבי המענה לשאלה הכללית של הספר "האם החינוך יכול לשנות את החברה?", אלא גם לגבי התנאים והשחקנים הנחוצים על מנת שתהליך זה יתרחש.

בעוד שמחבר הספר מתייחס לשאלתו המקיפה, תגובתו הראשונית מעט פתוחה: "זה תלוי. וזה תלוי במאמצים רבים וממושכים של אנשים רבים" (עמ' 2). הוא מרחיב בנושא זה לאורך הספר, וכאשר עונה בחיוב הוא כותב:

"התשובה יכולה להיות 'כן'. אך אם ורק אם מה שאנו עושים מעוגן בפרויקטים גדולים יותר, מכבד את ההבדלים בינינו, קשור לתהליך הבנייה, ומגן על אחדויות מבוזרות אשר יעניקו לנו עוצמה קולקטיבית, ומודע לכך שהדרך תהיה ארוכה וקשה" (עמ' 165).

מושג המפתח של מחבר הספר כדי לעשות זאת הוא מה שהוא מכנה אחדויות מבוזרות, שניתן לחשוב עליהן כ"חללים החיוניים לשינויים חינוכיים וחברתיים רחבים יותר המאפשרים לתנועות פרוגרסיביות למצוא מכנה משותף" (עמ' 15).

זהו ספר מגרה מבחינה אינטלקטואלית וחובה לקריאה לכל מחנך המשתוקק לעשות שימוש בחינוך ככלי לשינוי. בעוד שוודאי איננו קל לקריאה, ספר זה יאפשר למחנך לחשוב מחדש או ליצור פרדיגמה אישית חדשה אודות צדק חברתי.
קישור לספר באמזון:

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya