ספר הלימוד האקדמי המתוקשב בעתיד יהיה שונה מספר הלימוד המודפס

ANNE EISENBERG. "Making Science Leap From the Page", The New York Times, December 17, 2011.


כאשר ספר הלימוד לקולג', "עקרונות הביולוגיה" (“Principles of Biology”) יצא לאור בחודש ינואר בהוצאת Nature Publishing Group, הוא לא יופיע על מדפי הספרים בחנויות, מאחר והספר תוכנן כספר דיגיטלי בלבד. הסטודנטים ישלמו עבור גישה קבועה לספר באינטרנט (תמורת 49$).

הטקסט של הספר אמנם עמוס בהגדרות ובדיאגרמות, אבל העמודים גדושים במאפיינים מתוקשבים אינטראקטיביים-מאילוסטרציות דינמיות ועד לשאלונים קצרים שמטרתם לערב את הסטודנטים יותר בתהליך הלמידה.

הספר מציע איורים אינטראקטיביים דינמיים רבים. לדוגמא, כאשר הסטודנטים לומדים על הקוד הגנטי, הם יכולים להתאים את חומצות האמינו לרצפים המקבילים בסליל הכפול כדי להבין כיצד הפרוטאין כולו מופיע מהרצף הגנטי.

באמצע הפרק, חלק מהאלמנטים האינטראקטיביים יבחנו את הסטודנטים על מה שהם קראו-ויספקו רמזים ומצביעים כאשר תשובותיהם אינן נכונות.

Vikram Savkar, סגן נשיא בכיר ומנהל ההוצאה לאור של Nature Publishing אמר ש-Nature Publishing, חטיבה של Macmillan Publishers, בחרה להפוך את הדפדפן למרכזי בספר הלימוד במקום ליצור אפליקציות אינדיבידואליות עבור הסטודנטים כדי שישתמשו בכלים האלקטרוניים.

אתר האינטרנט בו מאוחסן הספר הדיגיטאלי  יודע לזהות ולחוש  באיזה כלי הסטודנט משתמש, נאמר מחשב נייד או טאבלט, ומעביר את הפורמט המתאים לדפדפן עבור כלים דיגיטליים אלו.  

לשימוש לא מקוון, הסטודנטים יכולים להוריד מהדורה דיגיטלית כדי לקרוא אותה על שולחן העבודה שלהם. הם יכולים גם להדפיס עותקים אם הם מעדיפים את הגרסה המודפסת.

הטקסט בביולוגיה, שנבחן בשנה שחלפה בחלק מהקמפוסים של California State University, הוא הטקסט הראשון בסדרה של ספרי לימוד דיגיטליים שמתוכננים על ידי החברה.

מוציאים לאור אחרים גם מתנסים בטכנולוגיות שמכניסות חיים לעמודים הסטטיים של המסמכים וספרי הלימוד הטכניים האלקטרוניים. בקיץ 2011, הוצאת Wolfram Research, הידועה בזכות תוכנת החישוב שלה Mathematica והכלי שלה לחיפוש ברשת, Wolfram Alpha, הציגה פורמט חדש כמו גם שחקן חופשי עם מנוע מתמטי מובנה (את השחקן ניתן להוריד ב-wolfram.com/cdf-player).
הפורמט מאפשר שימוש שגרתי באילוסטרציות אינטראקטיביות. באמצעותם הקוראים יכולים לשנות את הפרמטרים של הבעיה ולצפות באילוסטרציות המחשבות אותם מחדש ויוצרות אותם מחדש בהתאם.

ב-Walla Walla Community College שבוושינגטון, אריק שולץ (Eric Schulz) שמלמד מתמטיקה, השתמש בכלים של Wolfram כדי ליצור גרסה דיגיטלית אינטראקטיבית של ספר הלימוד "חשבון" (Calculus). הסטודנטים יכולים לתפעל 650 תבניות אינטראקטיביות, כולל גרפים של פונקציות, נגזרות ואינטגרלים, כאשר הם לומדים את הבסיס של החשבון.

ניתן כבר לראות את הכלים האינטראקטיביים בחלק מהכניסות לחיפוש באתר Wolfram Alpha. לדוגמא, לאחר הורדת השחקן, הזינו "מטוטלת כפולה " ("double pendulum") בסרגל החיפוש והתבוננו כאשר חישובים בזמן אמת משנים את תנועת המטוטלת הכפולה כאשר המחרוזת קצרה יותר או בעלת עומס כבד.

אם אילוסטרציות כאלה מספקות הבנה טובה יותר למונחים כגון: "מטוטלת כפולה", הם ביצעו את משימתם-ואולי בקרוב נראה יותר מהם בספרי לימוד אלקטרוניים,

המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י מיכל זרזבסקי מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת

קישור למאמר באנגלית 


ראה גם :

לקראת שילוב ספרים דיגיטאליים ניידים בלמידה פעילה באוניברסיטה הפתוחה

עכשיו ההתפתחויות הטכנולוגיות הופכות כבר את הספרים האלקטרוניים למרתקים


    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    הכל טוב ויפה אבל מדוע אנו מתעקשים לקרוא לזה "ספר"? במה הוא שונה, מהותית, מהסביבות המתוקשבות האינטראקטיביות של היום?

    פורסמה ב 29/12/2011 ע״י ניצן אליקים

    ניצן, אתה צודק במאה אחוז!!ובהזדמנות זו תודה על האתר הנפלא שלך " המרפ"ד של ניצן" http://www.yahalom-ashdod.co.il/nitzan_marpad/index.aspעמי סלנט עורך פורטל מס"ע

    פורסמה ב 29/12/2011 ע״י עמי סלנט

    חן חן!אגב, אולי המושג "ספר דיגיטלי" יהיה, בעצם, יכולת התממשקות של "טכנולוגיה לבישה", בעיקר – high-tech spectacles, עם מדיה מודפסת סטטית והפיכתה לאינטראקטיבית. דוגמא (דמיונית?) לכך אפשר לראות בסרטון הבא (החל מהדקה 1:00 עד 1:40): http://youtu.be/nwAYpLVyeFU

    פורסמה ב 29/12/2011 ע״י ניצן אליקים

    הקישור המתאים:http://youtu.be/Q_xF8ujj7ko

    פורסמה ב 29/12/2011 ע״י ניצן אליקים
    מה דעתך?
yyya