ספרי לימוד דיגיטליים בארץ ובעולם

ספרי לימוד דיגיטליים בארץ ובעולם
עמי סלנט, דזירה פז

מכון מופ"ת והאגף לחינוך יסודי במשרד החינוך ( המחלקה לסביבות למידה חדשניות).
יוני, 2012

• בהתאם לדו"ח 2011 Horizon, ספרים אלקטרונים נצפים להיות במרכז המגמה השלטת שמוסדות חינוך מאמצים אותם. הדו"ח מזהה את כניסתם של הספרים למיינסטרים בשימוש בהוראה, למידה או חקר יצירתי באופק קצר הטווח, דהיינו, במהלך 12 החודשים הבאים.

• הציפיות הרבות לשילובו של מחשב ה-IPAD כספר לימוד מוחשב בבתי הספר, במכללות ובאוניברסיטאות גורמות כיום למו"לים רבים בארה"ב להיערך לפיתוח ספרי לימוד ממוחשבים שיהיו גם תואמי מחשבי IPAD.

• המומחים סבורים כי בהיבט אחד יש לספרי הלימוד המקוונים יתרון מהותי והיא שאלת עדכון התכנים; התלמידים לא יצטרכו עוד להמתין בסבלנות עד שייצאו לאור ספרי לימוד מעודכנים כי ספרי לימוד מקוונים יכולים להתעדכן במהירות ע"י מערכות ממוחשבות מתקדמות באינטרנט. י

• יחד עם זאת, סבורים המומחים כי פורמטים דיגיטליים אינם תורמים בהכרח לקריאה רציפה ונמשכת. כך, סבורה, למשל המדענית הבריטית לחקר המוח DR Susan Greenfield (חוקרת בכירה באוניברסיטת אוקספורד). הסביבה הדיגיטאלית משהה לדעתה את הריכוז של התלמיד ומפזרת את תשומת הלב שלו.

• ברמה העיצובית, עמודי דיגיטל בדרך כלל מכילים יותר "רעש ויזואלי" מעמודי פרינט: תפריטים, כפתורי ניווט, כותרות, פרסומות, לינקים, אימאג'ים וכו'. כל אלא מסיחים את דעת הקורא ומעודדים קפיצה של העין בין אובייקטים בזמן הקריאה, קרי רפרוף על החומר במקום קריאה מעמיקה.

המעבר מספרי לימוד לספרי לימוד ממוחשבים הולך ומתגבש בעולם ולאחרונה נערכים ניסיונות טכנולוגיים ופדגוגיים מעניינים על מנת לפתח ספר לימוד ממוחשב בתחומי דעת שונים. אחד הגורמים המשמעותיים בספרי לימוד ממוחשבים בארה"ב היא הוצאת Holt, Rinehart and Winston אשר פיתחה לאחרונה מהדורה ממוחשבת של ספר לימוד במתמטיקה לבתי ספר תיכוניים ומכללות.

• הספר הממוחשב המייצג את הדור הבא של ספרי לימוד מקוונים כולל רכיבים מעניינים של תרגול הממוחשב באמצעות סרטי וידאו קצרים ומערכת הערכה ממוחשבת המשולבת במוצר החדשני.

• ספר הלימוד האקדמי המתוקשב בעתיד יהיה שונה לחלוטין מספר הלימוד המודפס. כאשר ספר הלימוד לקולג', "עקרונות הביולוגיה" (“Principles of Biology”) יצא לאור בחודש ינואר בהוצאת Nature Publishing Group, הוא לא יופיע על מדפי הספרים בחנויות, מאחר והספר תוכנן כספר דיגיטלי בלבד. הסטודנטים ישלמו עבור גישה קבועה לספר באינטרנט (תמורת 49$). הטקסט של הספר אמנם עמוס בהגדרות ובדיאגרמות, אבל העמודים גדושים במאפיינים מתוקשבים אינטראקטיביים-מאילוסטרציות דינמיות ועד לשאלונים קצרים שמטרתם לערב את הסטודנטים יותר בתהליך הלמידה. הספר מציע איורים אינטראקטיביים דינמיים רבים.
• ספרי הלימוד הדיגיטליים סרוקים, כגון מערכת כותר של מט"ח, בשיטה מתקדמת המאפשרת לתלמיד לעשות בהם כל מה שניתן לעשות בספר לימוד מודפס (ל"מרקר" משפטים, להדביק פתקיות ועוד) וכן כוללים שכבות עתירות מידע על גבי ספר הלימוד, הכוללות סימולציות, סרטוני וידאו וחומרים נוספים המעשירים את חוויית הלמידה – וכל זאת על גבי מערכת ניהול מתקדמת המאפשרת למורה לעקוב אחר ההתקדמות ומוקדי הקושי של כל תלמיד ותלמיד ולהתאים את המשימות לשונות הקיימת בין תלמידיו, מכל מקום ובכל זמן.
• כדי לתת מענה מתאים שיוכל להשתלב במציאות הנוכחית של מערכת החינוך בישראל, פיתח המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) את הילקוט הדיגיטלי.

• הילקוט הדיגיטלי לתלמיד ולמורה מציע למידה עדכנית באמצעות תכנים רלוונטיים, אפשרויות בחירה ללמידה אישית ושיתופית ומערכות וכלים יעילים לניהול הלמידה, לתרגול ועוד.

• אחד האתגרים הטכנולוגים בישראל הוא לייצר ספר דיגיטלי שיוכל להיקרא מכל מכשיר נייד (מחשב נייד, מחשב לוח, טלפון סלולרי וכד'). תקן EPUB פותח בדיוק למטרה זו והוא מאפשר שילוב של רכיבי מולטימדיה ותיוג מפותחים. האוניברסיטה הפתוחה פועלת נמרצות לכיוון פיתוח הספרים בפורמט גנרי זה מתוך כוונה שהספרים יתאימו לכל סוגי המכשירים שיהיו בידי הסטודנטים.
• התנסויות בחינוך היסודי בארה"ב מלמדות שניתן להשתמש בספרים האלקטרוניים על-ידי דרישה למורים ללמד מיומנויות אוריינות לתלמידים, בייחוד קריאה ותגובה. דגש מיוחד ניתן לאינטראקציה של הילדים עם קוראי ספרים דיגיטליים ולתגובה של הילדים לקוראים מסוג זה, כגון: Kindle של חברת Amazon,.

• טקסטים דיגיטאליים אינם יכולים להעשיר את חווית הלמידה של התלמיד בבית הספר היסודי ללא שינוי דרכי הוראה לקראת למידה פעילה ולמידת חקר . יתרה מזאת , אותם מורים שהצליחו לחולל למידה מטא-קוגניטיבית באמצעות טקסטים דיגיטאליים דרשו מהתלמידים גם להפיק תוצרי מידע דיגיטאליים .

• בניגוד להתלהבות של תלמידי בתי ספר יסודיים מספרים אלקטרוניים , הרי הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות פחות מתלהבים מלמידה מקוונת מבוססת על ספרים אלקטרוניים . דו"ח חדש שפורסם לאחרונה בקנדה מגלה כי בניגוד לציפיות, הסטודנטים שם אינם מתלהבים מקורסים מתוקשבים. הדו"ח מעורר סימני שאלה בקנדה וגם הפתיע לחלוטין את מובילי התקשוב החינוכי באוניברסיטאות שם.

• ספרים דיגיטליים דורשים מהקוראים שלהם חוללות של שינוי משמעותי בדרך שבה הם מתנהלים ומתמודדים עם תוכן של ספר. הדבר הופך את ה-e-reading לבר שינוי מורכב הרבה יותר עבור המשתמשים, מאחר והם חייבים להסתגל הן לפורמט חדש והן לתהליך חדש.

• תכנים דיגיטליים ראויים ונגישים הם תנאי לשילוב הטכנולוגיה בהוראה ובלמידה, אך איכות התשתיות תקבע את היכולת להשתמש בהם בלא תקלות והפרעות.

• על-פי פרופ׳ יורם עשת-אלקלעי וד״ר ניצה גרי , רוב המחקרים על קריאות (Readability) מראים שקריאה מצגים דיגיטליים היא אטית במידה ניכרת מקריאה מפורמט מודפס. קריאה ״אונליין״ ברשת האינטרנט יוצרת עומס קוגניטיבי גדול יותר על הקורא בהשוואה לקריאה של טקסט מודפס, ובהתאמה, קוראים זוכרים טקסט מודפס טוב יותר מאשר טקסט שנקרא בפורמט דיגיטלי.
• הפיתוח של ספרים דיגיטליים משמעותו " לא די בתכנים דיגיטליים; הם צריכים להיות מקושרים לתכניות הלימודים ויותר מכך לשינוי בדרכי ההוראה. יתרה מזו, הרכיב החשוב ביותר הוא תהליך ההכשרה של עובדי ההוראה.

לסקירה המלאה


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מה הפתרון לספר דיגיטלי להוראת הקריאה והכתיבה, שהתלמידים בכיתה א-ב יתרגלו כתיבה של שפה?

    פורסמה ב 12/11/2012 ע״י נוהא עקלין חמאד
    מה דעתך?
yyya