ספרו החדש והמקיף של רוברט סטרנברג על תיאוריות האינטליגנציה

הפסיכולוג האמריקאי הנודע רוברט סטרנברג הוציא לאחרונה ספר חדש עם שני פסיכולוגים נוספים   (Kaufman, James C.;  & Grigorenko, Elena L.  ) בו הם דנים בהיבטים קוגניטיביים וחינוכיים של יישום אינטליגנציה בתהליכי למידה והתמודדות מעשית. הספר החדש שהוא ספר יסוד וחשוב לכל תחומי הפסיכולוגיה החינוכית ויישומי האינטליגנציה ואפשרויות יישומה הלכה למעשה מיועד למעשה לסטודנטים לתואר ראשון ושני הלומדים פסיכולוגיה וחינוך או פסיכולוגיה. באחד הפרקים בספר החדש סטרנברג מציג בצורה ברורה ובהירה יותר את עיקרי תורתו על תיאורית האינטליגנציה המצליחה.
לאחרונה נכתבה סקירת ביקורת על הספר החדש ובו מציינת המבקרת  לטובה את רוחב היריעה של הספר החדש ובהירותו.
 
ראה גם :
 
 
 
 

ראה גם :
מהם שלושת המפתחות לאינטליגנציה מצליחה על פי סטרנברג? : "המפתחות"  הם תהליכים השכליים, שמעורבים במשימות השונות שהאדם מבצע, בכשרים הבאים:כושר ללמוד ולהפיק תועלת מהניסיון ("מפתח" אנליטי), שהיא  גם כושר לחשוב באופן מופשט,  זוהי גם האינטליגנציה שנמדדת במבחני המשכל המקובלים. כושר להסתגל לגחמותיו של עולם משתנה ונטול ודאויות ("מפתח" מעשי) וכושר להפיק רעיונות חדשים ("מפתח" יצירתי).
שלושת ההיבטים של האינטליגנציה קשורים זה לזה: חשיבה אנליטית נדרשת לפתרון בעיות ולשיפוט בדבר טיבם של רעיונות.חשיבה יצירתית נדרשת לניסוח בעיות ורעיונות, בעוד חשיבה מעשית נדרשת לשימוש ברעיונות ולניתוחם בדרך יעילה בחיי היומיום (,1998 ,Sternbergמתוך ברנקו וייס,). אנשים מצליחים בכך שהם מזהים את הצדדים החזקים באותו זמן שהם מזהים את הצדדים החלשים שלהם, ומוצאים דרך לתקן או לפצות ביניהם,  כאשר החשיבה היצירתיות מספקת גשר בין האינטליגנציה האנליטית לבין האינטליגנציה המעשית, היא בעצם אחראית על האיזון בין שלושת היבטי האינטליגנציה (,1998 ,Sternberg מתוך  ברנקו וייס, ח.ת & Sternberg  2008).
 
 דוגמאות להוראת שלושת סוגי החשיבה בתחומי תוכן שונים :
 
תחום התוכן
דוגמא למטלה המעודדת חשיבה אנליטית
דוגמא למטלה המעודדת חשיבה יצירתית
דוגמא למטלה המעודדת חשיבה מעשית
ספרות
ניתוח העלילה, התימות או הגיבורים
כתיבת שיר או סיפור קצר
יישום לקחים שנלמדו מן הספרות לחיי היומיום
היסטוריה
חשיבה על השוני או הדמיון בין שתי מדינות או תרבויות
העמדת עצמך במצבם של אנשים מזמנים וממקומות אחרים
יישום לקחי ההיסטוריה להווה
אמנות
ניתוח סגנונו של אמן או המסר שלו
הפקת אמנות
שיקול מה יימכר היטב ומדוע בעולם האמנות
ספורט
ניתוח האסטרטגיה של היריב
יצירת אסטרטגיה משלך
הטעייה פסיכולוגית של היריב
 
   ª        סטרנברג טוען כי אפשר ללמד בדרכים המקדמות את כל שלושת היבטיה של האינטליגנציה המצליחה (בעקבות מחקר ניסוי שערך בקרב קבוצת סטודנטים באוניברסיטת ייל).
   ª        אינטליגנציה מצליחה היא דינמית ולא סטטית. היא מאפשרת לתלמידים לנצל את נקודות העוצמה שלהם ולפצות על נקודות החולשה, ולהפיק את המרב מכושריהם הטבעיים.
   ª        בעלי אינטליגנציה מצליחה גמישים בכך שהם מסגלים עצמם לתפקידים שהם ממלאים. הם משנים את דרכי עבודתם כדי להתאימן למטלה ולמצב הנתונים, מנתחים את השינויים הנדרשים, ופועלים בהתאם.
אינטליגנציה אנליטית אינה מקבילה לאינטליגנציה האקדמית הנמדדת במבחני IQ , המודדים רק חלק מן היכולת האנליטית- אותו חלק הרלוונטי לביצוע בבית הספר.
 
 
 
 

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מערכת החינוך לאורך דנים מנסה להמציא את עצמה ועדיין תקועה ונלעסת כמו מסטיק. אם אנדי המקצוע הבכירים היו מחברים את שלושת היבטי האינטליגנציה ומנסים ליצור משהו חדש בתחומי המקצועות שהתלמידים לומדים הייתה מתפתחת תפיסה וראייה חדדה מסקרנת אצל הלומדים והשגיה היו מועצמים ומורחבים ולא נדארים נחלתם של החכמים.

    פורסמה ב 06/09/2023 ע״י פנינה כהן
    מה דעתך?
yyya