סיכום תמונה על הפרעת קשב (ADHD)

סיכום תמונה על הפרעת קשב (ADHD)

מאת: מאיר בוכנר

קֶשֶב או תשומת לב הינו תהליך הכרתי, במסגרתו מידע המגיע לתודעת האדם דרך חושיו השונים ממוין לצורך עיבוד שכלי ממוקד. הקשב יכול להיות מופנה בשליטה וולונטרית אך קיימים גם גורמים המושכים קשב באופן אוטומטי (תנועה פתאומית, קול חזק).
משאב הקשב המוחי מוגבל ואינו בלתי סופי. האדם אינו יכול להשתמש באותם משאבי קשב למספר מטרות בה בעת, השקעת קשב במטרה אחת גוררת התעלמות קשבית ממטרה שנייה (לא ניתן גם לקרוא וגם לכתוב בו זמנית). מערכת הקשב רגישה מאד לגירויים חיצוניים (רעש, צבע, תנועה, גודל וכו' ) ולצרכים אישיים (רעב, עייפות, ציפייה, מוטיבציה וכו') ולכן כאמור מוטית לעתים לפעולה שלא בכוונה מודעת, קיים מאבק מתמיד על הזכות לקשב!.

מקור וקרדיט : אתר שפ"י , משרד החינוך , אוחזר בתאריך 4 בדצמבר 2011

למאמר המלא לחץ כאן


    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    שינוי טרמינולוגיה: דפוסי קשב וריכוזמבקשת להציע לכולנו שם אחר וחשיבה אחרת על נושא הקשב והריכוז.לא : לקויות קשב וריכוז – אלא כן : דפוסי קשב וריכוז.היום כמות גדלה והולכת של אנשים, בעיקר ילדים, מאובחנים כבעלי "הפרעת קשב וריכוז". כאשר אומרים על מישהו שיש לו הפרעה, או לקות, זה אומר שהוא לא בסדר, שהוא לא ב"נורמה". אני רוצה להציע לכולנו להשתמש בטרמינולוגיה אחרת שאינה רק שינוי שם, אלא מהווה שינוי של תפיסה.נקרא לנושא דפוסי קשב וריכוז, ואז נציין שיש דפוסים שונים.הדפוס שכולנו רגילים לקרוא לו "רגיל", מתאים לחשיבה ליניארית, לישיבה מסודרת בכיתה, להקשבה לדברי המורה. זה בעיקרו דפוס של שיטות הוראה פרונטליות, של מציאות ליניארית/היררכית שבה יש מי שיודע, שמעביר חומר/ידע/תובנות אל מי שאיננו יודע שצריך לקלוט וללמוד ממנו.הדפוס שהיינו רגילים לשייך אותו לבעלי "לקויות" שייך לאנשים שיש להם חשיבה רוחבית, לא ליניארית, מזגזגת, יצירתית, והם יודעים פחות להקשיב למורה ועובדים בצורה "קופצנית" ואף לא צפויה. אלה האנשים שאולי לפני מאות שנים היו המובילים והשורדים הגדולים. אלה האנשים שהיום, במאה ה-21, בעולם שאחרי מהפכת הידע, מתאימים אולי יותר למציאות ולדרכי החשיבה הכי עדכניים.וכמובן, שישנו מגוון אדיר של דפוסים, כל מה שבאמצע, על יד ומסביב…..מה דעתכם? ואם הסכמתם איתי, תפיצו הלאה, שנשחרר את הכאב הזה….

    פורסמה ב 13/12/2011 ע״י צפי שומר

    ADHD או הפרעת קשב וריכוז, היא תופעה הבאה בין היתר לידי ביטוי ב"תזזיתיות" וקושי להישאר מרוכז לאורך זמן. הפרעת קשב וריכוז אינה מאפיינת ילדים בלבד, כפי שנהוג אולי לחשוב, אלא אנשים בגילאים שונים. קשב ריכוז או "הפרעות קשב" בשמם הכולל, הן לקויות למידה נפוצות. "אבחון פסיכו דידקטי" וסוגים נוספים של אבחון הפרעות קשב יכולים לתת להורה אבחון קשב מוגדר שיספק תמונה כוללת על הפרעת קשב או בעיית קשב וריכוז נוספת ממנה סובל הילד.

    פורסמה ב 01/01/2012 ע״י ברכה מזור

    למעשה יש בדפוסי קשב משתנים יתרונות רבים בתחומי ניהול ,ניהול רגשות, יצירתיות, אומנות. שני משתנים מהווים אתגר עבור החברה – האחד, הוא הרצון להקשיב לבעל דפוסי קשב משתנים והשני הוא קבלת התרומה שלו ולא דחייתו על הסף. החברה היום מנהלת מאבק חריף בין גישה פוסט תעשיתית דטרמיניסטית המקצה מסלול התפתחות אנושי מאד צר למרות שלכאורה הוא רחב ומאפשר, ובין גישה קהילתית של חזרה לבסיס המכנה המשותף האנושי .

    פורסמה ב 11/02/2012 ע״י נבות זיו-אב

    אהבתי מאוד,אני מסכימה אתך מאוד,השיטה החינוכית צריכה להתאים את יעצמה לילדים ,ולאנשים אשר צורת החשיבה שלהם מתעוררת דוקאא רוחבית ומתוך השראה

    פורסמה ב 21/03/2012 ע״י אילנה וינינגר
    מה דעתך?
yyya