סדנת סטאז': מעורבת או ייעודית

רינת ארביב-אלישיב, דורון לדרר. "סדנת סטאז': מעורבת או ייעודית" , דפים, מס' 52 , תשע"א . 2011 , ע"ע 46-71 .

מטרת המחקר היא להשוות בין עמדותיהם של מתמחים המשתתפים בסדנאות מעורבות ( סדנאות כלליות ללא מיקוד דיסציפלנירי) לבין עמדות מתמחים המשתתפים בסדנאות ייעודיות ( סדנאות בעלות מיקוד דיסציפלינרי) כלפי סדנת הסטאז'. במסגרת המחקר הועברו שאלונים ל-256 מתמחים ובוצעו ראיונות חצי-מובנים בקרב שמונה מנחות. הממצאים מלמדים כי מתמחים בסדנאות הייעודיות מדווחים על תרומה רבה יותר של הסדנאות לתהליך ההתמחות. הללו יוצרות רצף בתהליך ההכשרה להוראה.

ההתמקדות בהוראת הדיסציפלינה בשלב ההתמחות תורמת להגברת רמת הביטחון העצמי של המתמחה ומסייעת לו בהתמודדות עם התלמידים. הסדנאות המעורבות , לעומת זאת, מקדמות שיח תאורטי המתמודד עם שאלות חינוכיות כלליות ברמה המקרו-חברתית. סדנאות אלו הן בעלות חשיבות רבה להתפתחות הפרופסיונאלית של המתמחים. עם זאת, הממצאים מראים כי תרומתן של הסדנאות המעורבות לתהליכי הקליטה של המתמחים במערכת החינוך בשנה הראשונה בהוראה נמוכה יחסית לתרומת הסדנאות הייעודיות. הממצאים מראים כי יש חשיבות רבה למקד את הדיונים בסדנת הסטאז' בהיבטים פרקטיים בהוראת הדיסציפלינה, וזאת על מנת לתת מענה טוב יותר לצרכים הספציפיים והמידיים של המתמחה בשנתו הראשונה כמורה במערכת החינוך.


מילות מפתח : התמחות בהוראה, התפתחות מקצועית של מורים, סדנת סטאז' .


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    הנני רוצה להירשם לקורס סטאג' הקרוב- בנים

    פורסמה ב 25/07/2011 ע״י אליהו בילינסקי

    גב' ארביב- אלישיב ומר לדררבמסגרת לימודי תואר שני בחינוך אני כותבת עבודה על יעילות הליווי בשנת הסטאג'. מאמרכם תורם רבות לסיקור הנושא. אודה לכם אם אוכל גם לראות את השאלונים שנתנו לנחקרים. tamarado12@gmail.comבתודה, תמר

    פורסמה ב 24/11/2013 ע״י תמר דוידוש
    מה דעתך?
yyya