סביבות הוראה ולמידה אינטגרטיביות באינטרנט: המקרה של מערכת iStudent

סביבות הוראה ולמידה אינטגרטיביות באינטרנט: המקרה של מערכת iStudent
המרצה או המורה שיחפוץ  ללמד בצורה מקוונת באינטרנט יכול עקרונית לפנות לשני כיווני פעולה שונים:
א. לעשות שימוש באחת ממערכות הלמידה המתוקשבות לניהול קורסים מסוג  LMS  
ב. לנצל כלים פתוחים באינטרנט אשר יכולים לסייע לו להקים בעצמו את הקורס מתוקשב עפ"י צרכי ההוראה הגמישים שלו וסביבת העבודה הטבעית של הלומדים/סטודנטים. אודי מלכה החליט לבחור באופציה השנייה והקים מערכת מתוקשבת ללמידה המכירה בסביבה המתוקשבת הטבעית והמידית באינטרנט  של הסטודנטים הלומדים אצלו. לפני שלוש הקים אודי מלכה  סביבת עבודה אינטרנטית אישית הכוללת גםאתר אינטרנט המיועדים לצורכי הוראה ובנויים מאוסף כלים של חברת Google.
במהלך הזמן הוא שינה ושיפר את הסביבה  המתוקשבת בהתאם לצורכי ההוראה שלו וצרכי הלימוד של התלמידים אותם הוא מלמד. סביבת הלימוד ואתר האינטרנט הוטמעו כחלק אינטגרלי מצורת הלימוד בכל הקורסים שהוא מלמד.
 
iTeacher - סביבת עבודה לאנשי הוראה
 
דוגמא למודל אפשרי של עבודת מורה עם המערכת שהוא בנה הוא מודל שהוא עובד אתו בשם  iTeacher - סביבת עבודה לאנשי הוראה:
"בסביבת בעבודה המותאמת אישית יש לו גישה לדוא"ל שבו ניתן לתייג את שעורי הבית שנשלחים לתלמידים (ואת התשובות שלהם) ע"פ קורסים. התלמידים מחולקים לקבוצות באנשי קשר ע"פ מחזור לימוד, מגמה וכיתה. זה מאפשר לו לתת מטלות קבוצתיות בקלות. התלמידים מתעדכנים בחופשות, תאריכי פתיחה וסיום סמסטר, מועדי הגשת שעורי בית/עבודות או פרויקטים, ביטולי שיעורים, מועדי מבחנים דרך יומן מקוון שיצר לשם כך ושיתף אותם.
אחד הכלים השימושיים בהם נעזר אודי מלכה בהם נעזר בהוראה הם מחברות קורס המקוונות  - מסמכים שהוא  יוצר לכל קורס המשמשים לו כמעיין פרוטוקול שיעור אשר מלווה אותו ואת התלמידים לכל אורך הקורס ולמעשה מתעד את הנעשה בקורס במהלך מפגשי הקורס ולאחריהם.
מחברת הקורס כוללת נושאי לימוד, הסברים, דגשים, דוגמאות, קישורים למסמכים/מאמרים/ספרים/אתרים, קישורים למבחנים חיצוניים, טיפים, שאלות/משימות הניתנות בכיתה ותרגילים הניתנים כשיעורי בית/עבודות להגשה.
כמו כן , מחברת הקורס כוללת גם פתרונות (של אודי מלכה כמרצה או של התלמידים) לתרגילי כיתה/בית ולשאלות הנשאלות במהלך השיעור (פתרון של תלמיד מלווה בקרדיט).
הגישה למחברות הקורס היא בתחילה ציבורית ולאחר מכן באמצעות הרשאה שניתנת לחשבון. בחלק מן הקורסים המחברת המקוונת מתעדכנת בזמן אמת וניתנת לצפייה בזמן אמת ע"י תלמיד שנשאר בבית ולא הגיע מסיבה כלשהי.
אחת מצורות התקשורת של התלמידים ושל אודי מלכה כמרצה היא צ'אט אשר משמש אותו ואת התלמידים  למהלך השיעור וגם לאחריו. הוא אישר לתלמידים לפנות אליו גם לאחר שעות הלימוד כאשר הוא במצב מקוון ובתנאי שהשאלה חשובה/דחופה.
בקורא ה- RSS שלו מתעדכן אודי מלכה מ- כתבות/מאמרים/מחקרים חדשים המתפרסמים באינטרנט ועוסקים בקורסים אותם אני מלמד ומשתף אותם עם התלמידים.
ההוראה באמצעות המערכת מהנה, מאתגרת ומעניינת וממשוב התלמידים – גם חווית הלמידה."

המערכת ואופן השימוש בה משיגים מטרות רבות כגון:
 
- העלאת מוטיבציית התלמידים באמצעות שימוש בכלים טכנולוגים ידידותיים ונוחים המאפשרים למורה לתת מטלות מאתגרות הנותנות ביטוי גם ליצירתיות של המורה ולתלמידים ליצור תוצרים מעניינים. - הפסקת הצורך בהכתבה או בצילום דפים עבור התלמידים (גם מטעמי שימור הסביבה) המפנים זמן להעמיק בתכני הקורסים ולימוד נושאים נוספים המעשירים את התלמידים באופן משמעותי.

- לאפשר למורה לשתף את התלמידים בתכנים שהוא יוצר או כאלו הקיימים ברשת האינטרנט. - מתן ערוצי תקשורת שונים בין המורה לבין התלמידים ובינם לבין עצמם.

- שיפור תהליכי למידה של התלמידים ע"י מתן הידע ועידוד התלמידים ליצירת סביבת עבודה המותאמת לצורכי התלמיד.
 
 - חשיפת התלמידים לתכנים דיגיטליים וכן עידוד התלמידים לחקר במקום חיפוש תשובות מוכנות המשפר גם את כישורי המידענות שלהם.

אודי מלכה מדגיש בראיון אתו כי: "חשוב לי לידע את תלמידים שלי ותלמידים בכלל כי במסגרת לקיחת אחריות על לימודיהם הם יכולים להיעזר בכלים טכנולוגים לארגון לימודיהם ללא תשלום וללא מתווכים. לשם כך בניתי מודל עבודה לתלמיד וקראתי לו "
iStudent - סביבת עבודה אישית לסטודנט".
 
iStudent - סביבת עבודה אישית לסטודנט
 
התלמידים אותם הוא מלמד נהנים משיטת הוראה מתקדמת והוא מעודד את התלמידים ליצור לעצמם סביבת עבודה אישית (Personal Learning Environment - PLE) המתאימה לצרכים שלהם.
מכיוון שהוא לא רוצה לגזול זמן מן השיעורים, הכין אודי מלכה עבור התלמידיםסרטוןומצגת אשר המסבירים את הצורך שבסביבת עבודה אישית לתלמיד ואת היתרונות שלה. על מנת שהתלמידים יוכלו להתנסות בכלים המתוקשבים הם מוזמנים (לאחר פתיחת חשבון Google) לגלוש לדף "אזור אישי" באתר iStudent המספק להם מספר כלים טכנולוגים המוכנים לעבודה. בנוסף, בדף זה התלמידים יכולים לקרוא ולהתעדכן בטיפים העוסקים בסביבת העבודה המותאמת אישית לתלמיד באתר או באמצעות קורא RSS.
 
תלמידים שבוחרים לבנות לעצמם מערכת כזו נעזרים באודי מלכה ושואלים שאלות כאשר הם נתקלים בבעיה כזו או אחרת הקשורה לסביבת העבודה שלהם. הוא מעודד אותם להיעזר גם אחד בשני על מנת ליצור ביניהם קשרים של קהילה לומדת.


מאפיינים עיקריים של סביבת עבודה אישית לסטודנט - iStudent:
- ארגון - סביבת העבודה מאפשרת ריכוז של כלי ניהול הלימודים במקום אחד.
- ידידותיות - לימוד ושימוש בכלים הטכנולוגים הינו אינטואיטיבי.
- אישית - למערכת חשבון אחד בלבד.
- בעלות - המערכת הינה בבעלות התלמיד.
- שיתופיות - ניתן לקבוע רמות שיתוף שונות למסמכים לצפייה/עריכה עבור תלמידים/מורים.
- חברתית - המערכת מאפשרת צורות תקשורת שונות וגיבוש קהילה לומדת.
- גמישות - התאמה אישית של הכלים ואופן שימושם ע"י התלמיד ולצרכיו.
- זמינות - אפשרות גישה לכלים מהאינטרנט, שולחן עבודה או מהסלולרי.
- חינם ! - יצירת חשבון ושימוש בכלים המרכיבים את iStudent הוא ללא תשלום.
 
------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
למידע נוסף , אודי מלכה
 
--------------------------------------------------
 

    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    נשמע כלי מאוד טוב אני אשמח למידע נוסף במייל שרשמתיwww.bikorot.co

    פורסמה ב 12/04/2012 ע״י משה אליהו

    אני כבר רשומה לזה וממליצה בחום

    פורסמה ב 12/04/2012 ע״י ניצן כחלון

    אני כבר רשומה לזה וממליצה בחום

    פורסמה ב 12/04/2012 ע״י ניצן כחלון
    מה דעתך?
yyya