ניתוח ציורים: פיתוח כלי מובנה לשיקוף תפיסותיהם של נבדקים

מירי , ברק. " ניתוח ציורים: פיתוח כלי מובנה לשיקוף תפיסותיהם של נבדקים" , בתוך : אפרת הוס, לאה קסן , עינב שגב ( עורכות ) ליצור מחקר, לחקור יצירה : שימוש בדימויים במחקר חברתי בישראל. הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2012. הפצה : מוסד ביאליק.

ניתוח ציורים של נבדקים הנו כלי מחקר איכותני שעדיין לא נעשה בו שימוש רחב. ניתוח ציורים משתלב בפרדיגמה של מחקר איכותני-נטורליסטי הכולל גם ניתוח מסמכים, צילומים, מכתבים ומידע נוסף שנאסף בשדה המחקר. בפרק זה נעשה שימוש במילה "ציור" , ועם זאת הכוונה ברוב המקרים היא ל"רישום" – שיטת ציור שבה האמן ( או הנחקר) יוצר תמונה או דימוי על ידי שרטוט שלהם על משטח. הרישום שם דגש על ציור קוים וצורות ומבוצע לרוב בצבע אחד ( שחור) על גבי נייר לבן. השימוש בציור/רישום ככלי מחקר ייחודי בכך שהוא מאפשר לקבל מהנבדקים נתונים שלא ניתן היה לקבל בעזרת כלי מחקר אחרים.

הציור מהווה כלי לחשיפה של תפיסות ושל תובנות שקשה לעתים לבטא במילים, כגון פרטים שנכחו מהזיכרון הזמין, תחושות הקשות לתיאור מילולי, דברים שעדיין לא הוקדשה להם מחשבה מספקת ודברים תת הכרתיים. חלק גדול ממה שכבר ראינו וידענו, חשבנו או דמיינו , זכרנו או דיכאנו במוחנו , מחליק בצורה כלשהי אל דף הציור וחושף התלבטויות , דו-משמעויות לא פתורות וסתירות בהקשרים שונים.

הפרק הנוכחי באסופת המאמרים מציג מחקר שנערך בקרב סטודנטים הלומדים באוניברסיטת תל אביב ובטכניון. המחקר בדק את תפיסותיהם של הסטודנטים כלפי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בהוראה ובלמידה. כלי המחקר כללו שאלות וראיונות, אך כלי המחקר המרכזי היה ניתוח ציורים. הפרק הנוכחי מציג כלי ייחודי לניתוח ציורים בשם RDA – Reflective Drawing Analysis וכן את הדרך שבה תוקפו הקטגוריות ונבדקה אמינות הממצאים. הפרק הנוכחי דן ביתרונות ובחסרונות שבשימוש בציורים ככלי איכותי וכן ביעילות של שיטת ניתוח זו כחלק ממתודולוגיה מחקרית מתפתחת.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אשמח לקבל מחקרים נוספים העושים שימוש בכלי איורים. תודה רבה.

    פורסמה ב 30/12/2015 ע״י רחלי זרצקי
    מה דעתך?
yyya