ניסוי בגן ילדים : פיתוח חשיבה יצירתית והעצמת הלומד באמצעות אמנות

 

הגן: נבטים, בסיס חיל האויר "נבטים"            
הניסוי מבוסס על תוכנית אינטגרטיבית והוליסטית המשתלבת בתוכנית המסגרת של גן הילדים. התוכנית בנויה באופן המאפשר לי כגננת לחנך וללמד באמצעות אמנות, זו דרך המבוססת על גישה המאפשרת לילדים ללמוד את הנושא הנלמד תוך כדי התנסויות מגוונות ועצמאיות המגרות ומקדמות חשיבה יוצרת ומאפשרות ביטוי ייחודי ואישי של כל אחד מילדי הגן. גישה מלהיבה זו מסקרנת את הילדים מהווה עבורם אתגר המעורר לעשייה חדשה. תוכנית הניסוי מזמנת יותר הזדמנויות, מצבים וחומרים המסייעים לילדים להמציא רעיונות ייחודיים ומקוריים, ופתרונות לבעיות ולסיטואציות בהן הם נתקלים בחיי היום יום. הילדים שותפים בתכנון, בעשייה וביצירה של חלק מהפעילויות השונות כל אחד על פי רמתו והקצב האישי שלו, בדרך חווייתית וייחודית ללא חשש מלהיות שונה.
הילדים שותפים גם בהקמת תערוכות קבוצתיות בגלריית הגן, ובתערוכות של משפחות הילדים במיני מוזיאון של הגן. תוכנית הניסוי מאפשרת העצמה אישית וקבוצתית, חיזוק ובניית הביטחון והדימוי העצמי של כל אחד ואחת מהילדים. וזאת בעיקר באמצעות שני הדגשים חשובים:
 1. ביטוי מקסימאלי אישי ואותנטי של כל אחד
 2. עידוד ותמיכה של הצוות וחברת הילדים
 
יישום הניסוי כיום: כולנו חיים בעולם טכנולוגי המשתנה בקצב מסחרר ומיומנויות אנושיות רבות מוחלפות במחשב. בעולם כזה הערך המוסף של ההון האנושי טמון ביכולת ליצירתיות. הילדים ניחנו בפוטנציאל למידה ויצירתיות כמעט בלתי מוגבל, בעזרת הניסוי הילדים מגלים את כישוריהם וכישרונותיהם החבויים, מחדדים את חושיהם ומבטאים לדעתי את האינטליגנציה הייחודית המצויה בכל אחד. הילדים מקבלים ביטחון ליצור להמציא ולהיות הם עצמם ללא חשש מביקורת או מכישלון. הם זוכים לחוות למידה חווייתית ומשמעותית המעשירה ומשכללת את הנלמד באופן חדשני ולא שיגרתי. תוכנית הניסוי מסייעת באופן ניכר בשיפור האקלים הכיתתי. בעיות של משמעת ואלימות לא קיימות בגן. האווירה בגן היא של עשייה, של יצירה, של חדשנות של כבוד והערכה לחבר וליצירתו.
 
הילדים למדו לקבל סגנונות שונים למדו לפרגן ולעודד את יצירתו של האחר, יש שיתוף פעולה קבוצתי בתכנון, בהמצאה של רעיונות ופתרונות חדשים. ישנה אווירה נלהבת וגישה פתוחה מצד הצוות והחברים המכירה בכך שכל דרך היא לגיטימית ומכל אחד ואחת ניתן ללמוד וללמד. תוכנית הניסוי מגבירה את האהבה בעשייה, את החוויה ובכך עוזרת ללמידה משמעותית יותר ולאהבה למסגרת החינוכית. תוכנית הניסוי משפיעה ומסייעת לילדים בעלי צרכים מיוחדים, מסייעת להם להשתלב ולהתקדם טוב יותר בתחומי ההתפתחות השונים, וזאת בגלל מגוון רחב של אפשרויות ביטוי הניתנים לילדים.
 
הילדים נחשפים בגן ובמוזיאון ליצירות אמנות של אומנים פורצי דרך ששינו את פני התרבות, מתוודעים לקורות חייהם, דרכם הם לומדים שלהיות שונה וחריג זה דבר טוב וחיובי שניתן ללמוד ולהתקדם באמצעותו. למידה זו מסייעת בידם ונותנת להם את הלגיטימציה להמציא וליצור כפי שהם מרגישים מתכננים ורוצים. זו פעילות שיש בחובה כוח המאפשר לילדים להיות הם עצמם ללא חשש מביקורת ומכישלון. כל ילד מצליח לחלץ מעצמו את המקסימום האפשרי ועל כך הם מקבלים חיזוקים תמיכה ועידוד אישי וקבוצתי אשר גורמת לילדים תחושה של שווים, טובים וממציאים.
הילדים מצליחים להרגיש את התחושה המדהימה של העצמה אישית, סיפוק והנאה מעצם ההמצאה.
 

    לפריט זה התפרסמו 8 תגובות

    היי, מה היה הניסוי?

    פורסמה ב 24/12/2022 ע״י סיגל מ

    המקור אינו מעודכן, אודה לכם אם תשלחו לי את המקור

    פורסמה ב 04/10/2010 ע״י אסתי זוהר

    מהמם!!!! מי הגננת????

    פורסמה ב 18/01/2011 ע״י נועה יזרעאלי ליטמן

    מאוד התרגשתי לראות את כתב ידי מפורסם באתר שלכם, אבל אני חושבת שראוי ומכובד לבקש או לפחות לשתף אותי לפני הפרסום, מדוע בחרתם לא לפרסם את שמי? אשמח להרחיב בנושא ולתרום לגננות שמתעניינות בתחום.נורית ברוקס – מנהלת ומחנכת גן נבטים.

    פורסמה ב 17/12/2011 ע״י נורית ברוקס

    שלום לך נורית ,אני מאוד מעוניינת לקרוא יותר על הנושא שלך ,זה העבודה הסימנריונית שלי ,נא לשלוח לי את המקור או איך אני יכולה להיות איתך בקשר כדי ללמוד יותר על הנושא שלך .מודה לך מראש

    פורסמה ב 20/01/2012 ע״י סופי

    תודה למערכת על העידכון, שלום סופי אשמח לעזור ולהרחיב בנושא, את מוזמנת ליצור איתי קשר טלפוני – 08-9954380 .בהצלחהנורית

    פורסמה ב 21/01/2012 ע״י נורית ברוקס

    נהניתי לקרוא ואשמח לקרוא את המקור.

    פורסמה ב 11/09/2013 ע״י זהבה עטיה

    שלום, מחפשת מידע לעבודת סמינריון בנושאהאמנות ככלי הבעה בגן הילדים גילאי 4-5מחפשת שאלון להעביר לגננות בנושא.תודה מראש

    פורסמה ב 22/12/2014 ע״י פלורנס לינאל
    מה דעתך?
yyya