ניהול בתי ספר המתמודדים עם אוכלוסיות בהדרה

מקור: מחקר, עיון ויצירה באורנים, הכנס המדעי השנתי השמיני תשס"ו

למצגת – ראו קובץ מצורף מימין.

התפיסה העומדת בבסיס הקמת מרכז "מיתרים" מבוססת על מחקרים קודמים, אשר בהם טענו כי בבתי ספר אשר עוסקים בחינוך והוראה של תלמידים בסיכון בהדרה, מתקיימת מחזוריות, המכונה: "מעגל ההדרה בחינוך": אנשי חינוך העובדים עם אוכלוסיות בסיכון והדרה נמצאים גם הם במצבים של סיכון והדרה, כתוצאה מאופי עבודתם. ב"מעגל ההדרה" חווה הצוות, כמו תלמידיו, כישלון מתמשך, ניכור ובדידות. החוויה הרגשית של הצוות, המצטברת לאורך זמן, נעשית דומה יותר ויותר לחוויה של התלמידים. צוות שזו הרגשתו מפתח התנהגויות בלתי מקצועיות. התלמידים אשר זקוקים למורים ומחנכים מקצועיים מאוד כדי לצאת ממעגל הכישלון פוגשים צוותים בלתי מקצועיים. בתי ספר אשר עובדים עם אוכלוסיות בהדרה הם בעלי אפיונים מערכתיים ספציפיים;

החוקרים מצאו שלושה דפוסים מרכזיים המאפיינים את צוות בית הספר העובד עם אוכלוסיות בסיכון. אותם הם מכנים "הדפוסים המכשילים":

  • חוסר אונים – לצוות אין כוחות להתמודד עם התופעות היומיומיות.
  • זהות מדומה – בית הספר אינו תופס באופן מציאותי את האפיונים והצרכים של התלמידים ועקב כך גם לא מנסח לעצמו נכון את המשימה.
  • אשמה והאשמה – שפה המתפתחת בין חברי הצוות ומקשה על התפתחות מקצועית.

תפקיד בית הספר הוא לשבור את "מעגל ההדרה" על ידי שינוי תפיסתי וערכי ועל ידי שינוי הדפוסים המכשילים. שינוי בהתייחסות בית הספר למשימה, יחולל שינוי כלפי תלמידים, וייצור מהלך שיביא לפריצת מעגל ההדרה ולקידומם של תלמידים.

המטרה של העבודה הנוכחית היא לבחון את מיקומו הייחודי של מנהל בית הספר, כאשר הנחת המוצא היא כי גם המנהל לכוד בתוך מעגל הסיכון וההדרה.

השאלה המרכזית - כיצד מנהל בית הספר משפיע על התהליכים המערכתיים המאפיינים מסגרות לאוכלוסיות בסיכון ומושפע מהם, ומהן אסטרטגיות הפעולה של מנהלים המשמרים או מחלצים את המערכת מדפוסיה המכשילים?

במהלך שנת הלימודים הנוכחית עבדו המחברים עם שלוש קבוצות הדרכה למנהלים, סך הכול כ-35 מנהלים. הקבוצות עוסקות בניתוח אירועים יומיומיים בבתי הספר. כל המשתתפים בקבוצות ההדרכה מנהלים מסגרות, שבהן אחוז גבוה של אוכלוסיות מצוקה. בכל מפגש מוצגת למנהלים המשגה מהמפגש הקודם ונערך דיון לגבי ההמשגה. רוב הדיונים של קבוצות אלו מוקלטים כדי לנתחם. מטרת הניתוח הייתה לגלות את דפוסי הפעולה ואת החשיבה העומדת מאחוריהם, בניסיון לשרטט את הקווים הבסיסיים של אסטרטגיות הפעולה של המנהלים בבואם לטפל בתלמידים בסיכון או בסיטואציות שבהן מעורבים תלמידים בסיכון. הושם דגש על בחינת הפעולות שהמנהלים מבצעים בשטח, לעומת מה שהם מצהירים שהם מבצעים.

ניתוח הפרוטוקולים וההמשגות מעלות סוגיות חשובות בתחום של הכשרת מנהלים וליווי מנהלים העובדים עם אוכלוסיות בסיכון.
ההרצאה מתארת את הדילמות המרכזיות שהמנהלים מתמודדים אִתן, ודרכים אופייניות להתמודדות עם דילמות אלו.
למצגת – ראו קובץ מצורף מימין.

מרכז "מיתרים" - הוקם במכללת אורנים ובמסגרתו מתבצעת פעילות להכשרת מורים לעבודה עם תלמידים בסיכוןרציונל ותחומי פעולה.


    לפריט זה התפרסמו 6 תגובות

    אשמח לקבל את המצגת שרשום שמצורפת ולא מצורפת, או שאני לא רואה שמצורפת

    פורסמה ב 13/09/2018 ע״י שיר

    מבקשת שתיצרו עימי קשר בדחיפות,תודה

    פורסמה ב 26/02/2007 ע״י אביוב איריס

    מתעניינת בניהול בית ספר לילדים בהדרה.אשמח אם תצרו עימי קשר

    פורסמה ב 25/02/2013 ע״י נורית

    שלום רב,אשמח לקבל את המאמר המלא.בברכה,שלומי בניטה

    פורסמה ב 30/06/2015 ע״י שלומי בניטה

    שלום רב, אשמח לקבל את המאמר המלא וחומרים נוספים בנושא בברכה ותודה מראש, זכריה מיטל, אקדמיית בצלאל

    פורסמה ב 14/04/2017 ע״י זכריה מיטל

    אשמח לקבל את המצגת שרשום שמצורפת ולא מצורפת, או שאני לא רואה שמצורפת

    פורסמה ב 13/09/2018 ע״י שיר
    מה דעתך?
yyya