נגישות למקורות ראשוניים דרך הרשת

מסמכים היסטוריים, התבוננות ב"דבר האמיתי", הניסיון לפענח את כתב היד או השרטוטים המקוריים, האתגר לנסות ולהבין את המאורעות מנקודת מבטם של בני התקופה, ללא פרשנות מאוחרת וחכמת הבדיעבד -  מזמנים לתלמידים היכרות עם סוגים שונים של מקורות מידע, כולל זיהוי המאפיינים של מקורות ראשוניים, משמעותם בכתיבת עבודת חקר או בביצוע משימה מידענית. יש לפתח אצל התלמידים את היכולת להשוות בין סוגים שונים של מקורות מידע, וללמדם כיצד להעריך את אמינות המידע ומידת הרלוונטיות שלו.
אמנם בספרי הלימוד מוצגים מדי פעם קטעים ממסמכים ראשוניים, אך בהיות הספרים מוגבלים בהיקפם, ניתן להציג בהם רק מבחר קטן של מסמכים כאלה. כל זאת מבלי להיכנס לדיון על אפשרויות השימוש במקורות אלה בהוראת ההיסטוריה.
בנוסף, הנגישות דרך הרשת למסמכים מקוריים, יוצרת הזדמנות להכיר שלושה מושגים חשובים מתחום המידענות: "רשת חבויה", "מאגר מידע" ו"מטה-דאטה".
לדעת המחברת, ניתן וראוי לשלב מסמכים ומקורות ראשוניים במשימות מתוקשבות/מידעניות בתחומי דעת שונים, כגון היסטוריה, גיאוגרפיה, ספרות, אזרחות ומדעים. מומלץ לעשות זאת על ידי הפניית התלמיד לאתר בו נמצא מאגר המידע ומתן הנחייה לחיפוש במאגר, בליווי דיון ותובנות על אופן החיפוש ואיתור המידע הנחוץ. כך יתנסו התלמידים בשימוש במאגרי מידע ויכירו שיטות שונות לאחזור מידע.
להלן רשימה חלקית של אתרי ארכיונים:
 
מתארח באתר המכון למורשת בן-גוריון ואוניברסיטת באר-שבע
בארכיון למעלה משלושה מליון מסמכים העוסקים בפועלו של דוד בן-גוריון יומני בן-גוריון, המתפרסים על חמישים שנה, עשרות אלפי מכתבים, נאומים ומאמרים, תזכירים ופרוטוקולים. ממדור "אודות הארכיון" ניתן להגיע לרשימת החטיבות הכלולות בארכיון.
החיפוש מתבצע דרך הארכיון. המאגר הממוחשב מכיל כחמש-מאות אלף דפי מסמכים מקוריים שנסרקו באמצעות תוכנת OCR ובשילוב עם מנוע חיפוש מתאים מאפשר האתר לערוך חיפוש חופשי על כל מילה בטקסט.
 
מתארח באתר משרד האוצר. מכיל תצלומים בנושא הישוב היהודי ומדינת ישראל מראשית המאה העשרים ועד ימינו. אוסף התצלומים שצולמו ע"י צלמי לשכת העיתונות הממשלתית עבור ממשלות ישראל ונשיאי המדינה בתוספת תצלומים שנתרמו ע"י צלמים שונים.
קיים קטלוג ממוחשב ומנוע חיפוש פנימי. הקטלוג בשלמותו נגיש דרך האתר. תצלומים עד שנת 1995 קוטלגו באנגלית בלבד ומאז אותה שנה נוספו תקצירים בעברית.
ניתן להזמין באמצעות האתר העתקים סרוקים של התצלומים, בכפוף להסדרי התשלום המפורטים ולחוקי זכויות היוצרים
 
הכנסת
מאגרי המידע של הכנסת מאפשרים לערוך חיפוש מקוון ב דברי הכנסת -
מאגר המתעדכן באופן שוטף שבוע לאחר הדיונים במליאה. ומכיל דיונים החל מהכנסת ה-11, ומתאריך 1.1.1987. בנוסף לחיפוש לפי מילים או נושאים ניתן לחפש מידע לפי סוג הדיון כמו הצעות אי-אמון, שאילתות, הודעות הממשלה וכד`. ניתן לבצע חיפוש בפרוטוקולים של ועדות הכנסת, בחוקים קיימים ובהצעות חוק. מספר מצומצם של נאומים נבחרים, בעלי חשיבות היסטורית רבה, ניתנים לשמירה כקובץ קול. במפת האתר מרוכזות כל אפשרויות החיפוש.
מטרת מחלקת מידע ומחקר לספק לחברי הכנסת, ועדות הכנסת ויחידותיה השונות, נתונים, מידע ומחקרים, אשר ישמשו אותם ככלי עבודה בתהליך קבלת ההחלטות, בהתמודדות עם נתונים ומידע המובאים בפניהם לצורך קבלת ההחלטות ובפיקוח על עבודת הממשלה.
ניתן לערוך חיפוש במסמכי המחקר. אופי המסמכים משתנה בהתאם למטרות כל מסמך, למסגרת הזמנים שבה נכתב ולסוגהמידע או המחקר שהתבקש
 
מתארח באתר של עיתון הארץ. מכיל כתבות ומאמרים שהתפרסמו בעיתון הארץ החל מחודש מאי 1994 ועד היום. מתעדכן מדי יום.
מנוע חיפוש מאפשר חיפוש פשוט בטקסט המלא של הכתבה וחיפוש מתקדם לפי שדות במאגר. החיפוש עצמו אינו כרוך בהרשמה או בתשלום וכתוצאה מתקבלת רשומה הכוללת כותרת, תאריך פרסום ושם מחבר. קבלת הכתבה המלאה כרוכה ברכישת מנוי בתשלום. הכתבה מופיעה כקובץ ולא כטקסט עיתונאי מקורי.
 
מדור הצילומים של הארכיון, המורכב מאוספים שונים, מאפשר גישה בעזרת המחשב לאוסף התצלומים בארכיון, בעזרת חיפוש פשוט וחיפוש מורכב. חבל שדף ה"עזרה" אינו פעיל וכמו כן לא נמסר באתר מידע בכתב על הארכיון, מטרותיו והאוספים הכלולים בו.
 
המאגר הגדול בעולם של סרטי תעודה בנושאים יהודיים. בעזרת הקטלוג הממוחשב ניתן להגיע ליותר מ-200 סרטים באורך מלא, ולצילומי סטילס מתוך סרטים. הקטלוג כולל רשימת סצנות בכל אחד מן הסרטים ותיאור מפורט של כל סצנה. בקטלוג ניתן לערוך חיפוש באנגלית לפי חיפוש פשוט וחיפוש מתקדם. קיימת גם גישה ישירה לרשימת הסרטים המסווגת לחמישה תתי-נושאים. בחירה בנושא תציג את רשימת הסרטים הכלולים בקטגוריה עם.
באתר בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי. אוסף בן 1100 מפות עתיקות מקוריות של ארץ ישראל של והסביבה. כל המפות הן באיכות וברזולוציה גבוהות במיוחד, ולכל מפה מצורפים פרטים ביבליוגרפים. ניתן לחפש מפות לפי שנה, אזור גיאוגרפי או מחבר.
באתר בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי. עשרות אלפי דפים סרוקים של ששת העיתונים העבריים המרכזיים שיצאו לאור בתקופת היישוב הציוני המתחדש בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. לכל עיתון מפתח תאריכים לפי לוח אזרחי ולפי לוח עברי, וכן לפי מספרי כרך וחוברת. שמות העיתונים: הלבנון, חבצלת, המגיד, הצפירה, המליץ, הצבי.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya