נגיף הקורונה כזרז לשינויים חינוכיים

מאת: Yong Zhao

Zhao, Y. (2020). COVID‑19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49, 29-33

 

התפרצות מגפת הקורונה שיבשה כמעט את כל ההיבטים של החיים. היא שברה שגרות, דפוסים ונורמות. בתי ספר ברחבי העולם נאלצו לסגור שעריהם, דבר שהוביל במקרים רבים לחדשנות בהוראה ובלמידה ולבדיקה עצמית מוסדית. ואולם, אם נתייחס למשבר הקורונה כאל משבר לטווח קצר, המהלכים שנעשו כדי לקיים את הלמידה בתקופה הזו יהיו זמניים בלבד.

גישה נוספת היא להתייחס למשבר הקורונה כאל הזדמנות לדמיין מחדש את החינוך. בתי ספר כמוסדות חינוך נוסדו בתקופה שבה הידע על למידה ולומדים, על ידע ומיומנויות, כמו גם על הוראה ומורים היה שונה מזה הקיים היום. המאמצים להביא לשינוי של בתי ספר מעולם לא הפסיקו. ואולם, כיום עומדת בפנינו הזדמנות חסרת תקדים לחשוב מחדש על החינוך. האתגרים והקשיים הגדולים שהביא משבר הקורונה מזמינים אותנו להטיל ספק בנורמות ובשגרות ישנות, כדי שנוכל לדמיין ולבנות מחדש את החינוך.

מאמר זה מפרט כמה מהשאלות שבתי ספר ומובילי חינוך יכולים לשאול כדי לחשוב על החינוך שלאחר המשבר. באופן כללי, יש שלוש שאלות עקרוניות שאפשר לשאול לגבי חינוך ולמידה: מה, איך ואיפה.

למאמר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא משבר הקורונה 

 

מה?

במקום להמשיך ולהכריח את כל התלמידים ללמוד אותם תכנים שנלמדים במשך שנים רבות, בתי ספר יכולים להזמין את מוריהם לשאול שאלות חדשות. למשל, האם עלינו ללמד בדיוק מה שלימדנו בעבר? האם זה בסדר לאפשר לתלמידים ולמורים לדון ולנהל משא ומתן על מה שהתלמידים רוצים ללמוד? האם ניתן לאפשר לתלמידים מסוימים לוותר על נושאים וללמוד נושאים אחרים? והחשוב ביותר - האם ניתן לאפשר לתלמידים לעצב את הלמידה שלהם?

איך?

משבר הקורונה מהווה הזדמנות לכל בתי הספר לנסות לשנות את אופן הלמידה. מורים ובתי ספר יכולים להתחיל בכמה שאלות: בהתחשב בעובדה שהרבה משאבי הוראה מקוונים זמינים לתלמידים, האם עלינו ללמד כל שיעור וכל הזמן? האם אנחנו יכולים להזמין את התלמידים לזהות בעיה שהם רוצים לפתור ולעזור להם למצוא פתרונות? האם תלמידים יכולים ללמוד מבלי שאנחנו נלמד אותם?

איפה?

כשבתי הספר נסגרו והתלמידים היו בבית, הלמידה בכל זאת התקיימה. התלמידים למדו קורסים מקוונים ונמצאו באינטראקציה עם אחרים ברשת. בתי ספר יכולים לשאול: האם הלמידה מתקיימת רק בכיתה? אם לא, האם תלמידים יכולים ללמוד ממקומות אחרים? אם התלמידים לומדים ממקורות אחרים, האם הם יכולים להצטרף לתוכניות המוצעות על ידי בתי ספר או מוסדות אחרים?

 

סיכום

חשוב לזכור כי השאלות שהוצגו כאן אינן חדשות. עם זאת, הן נחוצות - לא בגלל משבר הקורונה, אלא כדי ליצור עולם חדש לגמרי - המהפכה התעשייתית הרביעית. העיסוק בשאלות אלה נחוץ כי כיום יש לנו יותר ידע על למידה ועל לומדים ויש לנו יותר נגישות לידע ולמומחים.

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya