מתח וחרדה בקרב מורים שחוזרים ללמד פרונטלית לאחר הסרת מגבלות הקורונה

Nobuyuki, W. et al. (2021). Causes of anxiety among teachers giving face-to-face lessons after the reopening of schools during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. BMC Public Health, 21, 1, 1-11

עיקרי הדברים:

● עם החזרה להוראה פרונטלית, מפלסי מתח וחרדה גבוהים מבעבעים בקרב מורים

● עוצמות המתח והחרדה הקיצוניות ביותר נרשמות בעיקר בימים הראשונים שלאחר החזרה ללמידה פרונטאלית ובקרב בני 55+

● חששות המורים נובעות בעיקר מהפחד להידבק בנגיף בתוך בית הספר ומהשאיפה לשמור על בריאותם ובריאות בני משפחתם

● מורים חשים שהתקשורת עם הורי התלמידים השתנתה כליל ונמצאים תחת לחץ מאסיבי מצד הורים ו-ועדי הורים שדורשים לקבל מידע שוטף, ציוד ללמידה מרחוק, מועדי חזרה ללימודים, סטטוס של פעילויות העשרה ועוד

● מורים מלינים על אוזלת יד מצד נציגי משרדי החינוך והבריאות שכושלים באכיפת התקנות והמגבלות ובהסברת וקידום ההנחיות החדשות במערכת החינוך

מתודולוגיה

263 מורים ומורות בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים בטוקיו, יפן, השיבו לשאלון אנונימי במהלך אוקטובר, 2020, עת הוסרו המגבלות ונפתחו מחדש שערי בתי הספר. השאלון כלל פרטים אישיים (מגדר, מקום מגורים, שכבת גיל וכדומה) והעריך את מדדי הלחץ והחרדה באמצעות 23 שאלות בסולם ליקרט (5-1).

בתי ספר בעידן פוסט קורונה

מדי יום, מורים נכנסים לכיתות ונעמדים מול עשרות תלמידים. לנוכח משבר הקורונה, המורים מביעים דאגה מהיחשפות פיזית לנשאי נגיף פוטנציאליים מרובים ועלולים, כפועל יוצא מכך, לשדר מצוקות פסיכולוגיות ולחוש חרדה ומתח. התחושות השליליות האלו עלולות להוביל את המורים, בסופו של דבר, לתשישות, לשחיקה, לעזיבה או לנשירה מהמקצוע ואף להישגיות נמוכה בקרב התלמידים.

יחד עם זאת, מדיניות ההשבתה הכוללת של מערכת החינוך ושליחת כיתות ושכבות שלמות לבידודים וסגרים כפויים מעוררות דאגה גם כן. שכן, ידוע כי המעבר ללמידה מרחוק מקצין פערים חברתיים, מפחית מוטיבציה, פוגם בתהליכי למידה, פוגע בבריאות הנפשית ומחריב את ההתפתחות החברתית של הילדים והנוער.

המלצות

1) כדי לספק את הידע והכלים הדרושים למורים, מנהלים ורכזי בטיחות בבתי הספר, יש לבצע אכיפה מקיפה ושוויונית ברחבי המחוז ולאפשר לרוקחים, אחים או רופאים לנאום בפני חברי הסגל והתלמידים.

2) השקיעו תשומת לב יתרה לבריאותם הנפשית של מורי בתי הספר ואפשרו להם לשוחח עם יועצים, פסיכולוגים ומומחי בריאות הנפש. שכן, בכוחם של המורים לשדר לתלמידים רוגע, או לחילופין פניקה, ולהבנות את התודעה הכיתתית בעתות משבר – באופן אופטימי או פסימי.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא קורונה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya