משחקי סימולציה מסוג Second Life – החסרונות מבחינה ערכית

בשנה האחרונה אנו שומעים על יותר ויותר בני נוער, סטודנטים וצעירים המתמכרים למשחק הסימולציה סקונלד –לייף, ויש אפילו ניסיונות של מוסדות חינוך לנסות לשלב את משחק ההדמיה הזה בתוכניות הלימודים המתקדמות שלהם. האם מגמה זו חיובית מבחינת החינוך המתוקשב?
לדעת סטיפן דאוונס, ממובילי החינוך המתוקשב והמידענות בעולם ובהחלט איש הגות חדשני ולא שמרן, מדובר על תופעה לא רצויה ואפילו מסוכנת." יש לזכור", טוען סטיפן דוואונס, כי במהלך השימוש במשחק ההדמייה של סשונד לייף אנו נוטים לשפוט אנשים לפי המראה החיצוני שלהם, אנו נמשכים לדמויות שיש בהן מסתורין, תשוקה, תשומת לב להופעה ושאר גינונים חיצוניים. מדובר על מהלכים שיש בהם לא מעט מניפולציה. משחק הסקונד-לייף מעודד את תחושת הבלתי מציאותיות, אנחנו כולנו יכולים להיות יפים ואופנתיים, האם זו תפיסת העולם שאנו רוצים להנחיל לצעירים ולסטודנטים? משחק הסקונד-לייף משנה את תפיסת המציאות של החיים ויוצרת פנטזיה המבוססת במקרים רבים על סממנים חיצוניים? האם אלו ערכים חינוכיים שמערכות חינוך צריכות לעודד?
 
 
 
לבריחה החדשה מהמציאות קוראים'סקונד לייף', כלומר:'חיים שניים'. משחק מחשב שהוא בעצם עולם וירטואלי. עולם שבו אנשים בוחרים איך יקראו להם וכיצד הם יראו, הם יכולים לצמח כנפיים או קרניים ולברור לעצמם כל תואר שירצו. עולם שבו יכולים השחקנים לקנות קרקעות גם אם הם לא ממש מיליונרים, לייסד עסקים, ואפילו להינשא לבחיר/ת ליבם הווירטואלי.
הפופולאריות של משחק ה'סקונד לייף' מדהימה. באוקטובר האחרון היו מיליון משתמשים רשומים באתר. שמונה שבועות לאחר מכן, המספר הוכפל לשני מיליון. משחק? אולי זה לא השם הכי מדויק למקום שבו אתה יכול לבקר במועדון, לרקוד, ללמוד באוניברסיטה, לבקר בגלריה, לנהל עסקאות ולשוחח ארוכות עם משתמשים אחרים - מקום שבו אתה יכול לבנות לעצמך חיים שניים.
"היום אתה יכול ללכת, בדמות האווטאר התלת-מימדית שלך למוזיאון החלל הבינלאומי ב'סקונד לייף', לעלות על טיל ולטוס אל המאדים", מתלהב הגארדיאן הבריטי מנפלאות הטכנולוגיה. העולם הווירטואלי הזה הוא כחומר בידי המשתתפים היצירתיים שמשקיעים בו זמן ומרץ שרק הופך אותו למקום אטרקטיבי יותר, שמושך אליו עוד ועוד אנשים שרוצים... מציאות אלטרנטיבית, גם אם היא ווירטואלית.
אסקפיזם (בריחה מהמציאות) הוא לא דבר חדש. הוא לא מוגדר על ידי ההתנהגות עצמה אלא על ידי המניע שעומד מאחוריה. בסופו של דבר, כמעט כל דבר יכול לשמש בסיס לאסקפיזם: מספורט וקניות, עד סמים ושתייה חריפה. אבל הטכנולוגיה המודרנית הביאה לעולם דרגה חדשה של השתקעות: הטלוויזיה והסרטים, ובמיוחד המשחקים האינטראקטיביים והעולמות הוירטואליים שהם יוצרים מאפשרים חוויה משופרת של בריחה מהמציאות. אתה לא רק משליך את עצמך לתוך עולם אלטרנטיבי, אלא אף בונה עצמיות חדשה ומהנדס לעצמך חיים לפי העדפותיך. ברוכים הבאים למאה ה-21, המאה של'מי-ספייס' ו'סקונד לייף', המאה של'בחר לך מציאות כטוב בעינייך'.
הבעיה, כמובן, היא שהבחירה לא מחייבת אף אחד חוץ ממך. אתה יכול לבחור שלא לחשוב על מה שמתרחש מעבר למסך המחשב, אתה יכול להשקיע את עצמך בזוטות ולהעמיד פנים ששום דבר אחר לא קיים, אתה יכול אפילו לטייל בעולם וירטואלי כדמות בעלת כנפיים, אבל זה כמובן לא ימנע מהקרקע להישמט מתחת לרגליך, אם תנסה לעוף בעולם האמיתי. פה בישראל, אנחנו יודעים את האמת הזו.
האסקפיזם הוא תוצר לוואי מר של תרבות הפנאי. בעידן שבו אנשים עמלו על פרנסתם מבוקר ועד ליל, בדורות שבו התעלמות מהמציאות הייתה מובילה אותך לא רק לבידוד חברתי אלא גם לגוויעה מרעב, אסקפיזם היה התנהגות אובדנית נדירה.
הטכנולוגיה המתקדמת שחררה את האנשים בעולם המערבי מהצורך לעבוד משחר ועד שקיעה. תרבות הפנאי צצה ועלתה עם הרדיו והטלוויזיה, הסרטים והמחשב. אין זה מקרה שז'אנר הפנטזיה התפתח לקראת סוף המאה ה-20, השנים המפוהקות שאחרי האידיאלים, כשנערי הפרחים התברגנו זה מכבר, בשנים של רווחה כלכלית שהמין האנושי טרם ידע כמוה, מלווה ברעידות אדמה חברתיות ושבירת כל המסוכמות הישנות. קהילות פינו דרך לאינדיבידואלים מסתגרים בתוך עצמם. משפחות בריאות הפכו מצוק איתן לאביזר מותרות. ספרות הפנטזיה פרחה באווירה הזו. היא הפנתה עורף למתרחש ופטפטה ברצינות על קוסמים וסוסי פלא, ארצות דמיוניות ועלילות גבורה בלתי אפשריות. יש לא מעט אנשים בעולם שמדפי הספרים שלהם גדושים אך ורק בכרכים מהז'אנר הזה.
 
מקורות מידע על הניסיונות לשלב את הסקונד-לייף בחינוך
 
Manny Alvarez
Trinity University, San Antonio, TX1
 Second Life Virtual World
McKinley Tech is creating its own virtual world with partnership of the Holocaust Museum. Second Life is an Internet community that lets people meet and interact inside a three-dimensional virtual world. McKinley is the first high school in the world to be part of the program
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya