משבר העדים בספרות, בפסיכואנליזה ובהיסטוריה

מקור וקרדיט : ביקורת של ד"ר יורם הרפז על ספרם החדש של  פלמן , שושנה. לאוב, דורי. משבר העדים בספרות, בפסיכואנליזה ובהיסטוריה . רסלינג  2008 .
 
מקור : הד החינוך,   יוני 2008 , עמ' 139.
 
פדגוגיה אינה הגיבור העיקרי של הספר הזה. הגיבור העיקרי שלו הוא "נשיאת עדות"  - מה פירושה לפני ואחרי השואה. אך פדגוגיה היא גיבור משנה של הספר , ושושנה פלמן - חוקרת ספרות ידועה , ישראלית המלמדת ספרות באוניברסיטאות בארצות הברית – מעלה שאלות חדשות ומפתיעות אודותיה. האם יש יחס מהותי בין משבר למעשה החינוכי ? כלומר, מה היחס בין טראומה לפדגוגיה  האם ביכולתה של טראומה להורות דרך לפדגוגיה?"  פלמן מתארת את התהליך המשברי שעברה כיתת הסטודנטים שלה באוניברסיטת ייל  ומסכמת : "על רקע זה אטען שההוראה כשלעצמה, ההוראה בהגדרתה , מתקיימת לאמיתו של דבר רק במשבר ודרכו : אם ההוראה לא נקלעת למשבר  כלשהו , אם אינה מעלה על פני השטח , באורח בלתי צפוי ( במפורש ובמובלע)  לא את הפגיעות ולא את הנפיצות של איזה מימד מכריע , אולי לא היה בה מן ההוראה . "במבט לאחור על החוויה אני סבורה שתפקידי כמורה , ככל שזה יישמע פרדוקסאלי , היה ליצור בכיתה מצב משברי ככל האפשר , להביאה אל קצה המשבר שהסטודנטים  יכלו לעמוד בו בלי להסתכן בשיגעון , בלי להידחף אל מעבר לגבול " . לא מדובר כאן על משבר סוקרטי , משבר שבו בן השיח נקלע למצוקה של סתירה , אלא על משבר רגשי עמוק, קליני , משבר שבלעדיו , כך פלמן , אין הוראה אמיתית (יורם הרפז) .
 
פרופסור שושנה פלמן, חוקרת ישראלית לספרות ופסיכואנליזה בעלת מוניטין עולמיים, המלמדת כיום באוניברסיטת אמורי באטלנטה שהייתה תלמידתו של ז'אק לאקאן, שילבה כלים פסיכואנליטיים במחקר הספרות וכתבה בין היתר על עדויות של ניצולי שואה ועל שימור הזיכרון ההיסטורי.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya