מרצים למדעים במכללות חינוך – פסיפס של טיפוסים

אקשטיין, לאה.  מרצים למדעים במכללות חינוך – פסיפס של טיפוסים, הוצאת מכון מופ"ת, סדרת מונגרפיות בחינוך, 2009.  282 עמודים
 
תפיסת המרצים במכללות לחינוך את תפקידם משפיעה על גישת ההוראה שלהם, על התנסותם של הסטודנטים שלהם כלומדים ועל מסרים שונים שהסטודנטים מקבלים באופן גלוי או סמוי. עובדה זו מעלה כמה שאלות: האם המרצים הדיסציפלינאריים, כמי שמשמשים במתכוון או שלא במתכוון דגם לחיקוי ( modeling) באופן הוראתם, זקוקים גם לכישורים פדגוגיים- דידקטיים? האם הם אמורים ללמד את הקורסים שלהם בזיקה לצורכי שדה ההוראה? מהו למעשה תפקידם של המרצים הדיסציפלינאריים במכללות לחינוך? האם יש להם תפקיד ייחודי ביחס לעמיתיהם באוניברסיטאות? שאלות אלו מקבלות משמעות מיוחדת לאור הביקור המתמדת המעלה לא אחת את הצורך ברפורמה במערכת החינוך ובהכשרת המורים.
 
הספר דן בשאלות הללו מנקודת מבט המקצועית של מרצים למדעים במכללות לחינוך. אופי שאיפותיו ומורכבותן, מידת שביעות רצונו מהמצב הקיים, נטייתו למעורבות, לחידוש ולדרישה לשינוי - כל אלה משפיעים על תפיסתו את תפקידו במכללה ועשויים להשפיע גם על מידת היענותו לשינוי עתידי במערכת הכשרת המורים.
המחקר המתואר בספר חשף חמישה טיפוסים של מרצים למדעים במכללות לחינוך: המדען, המחנך לערכים, המומחה להוראה, מטפח הלמידה והנכנע לאילוצים. נטיותיו האישיות של כל אחד מהטיפוסים ותפיסת התפקיד שכל אחד מהם גיבש לעצמו משפיעים הן על האופן שבו הם קולטים ומפרשים את המציאות המכללתית והן על אופן תגובתם לה.
 
ד"ר לאה אקשטיין היא בעלת תואר בוגר במדעי החיים, תואר מוסמך בפרמקולוגיה ותואר דוקטור בתחום החינוך והוראת המדעים. היא מלמדת מגוון נושאים בתחום מדעי החיים במכללת סמינר הקיבוצים.
 
המחקר המתואר בספר זה הוא עיבוד של עבודת הדוקטורט שלה.
 
ראה גם המחקר של ד"ר לאה אקשטיין בנושא
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya