מקרב ומרחיק: עיון בדמות המחנך המשמעותי בבית הספר ציבורי

צבר, ב' (2019). מקרב ומרחיק: עיון בדמות המחנך המשמעותי בבית הספר ציבורי. תל אביב: מכון מופ"ת

הספר מקרב ומרחיק מבקש להציע פרשנות רדיקלית-אקזיסטנציאלית לדמותו של "המחנך המשמעותי" ולטיבו של "המצב האנושי" השורה בין מורים לתלמידים בבית הספר הציבורי. לפי פרשנות קיומית זו, ביסודה של ההתקשרות הפדגוגית המשמעותית עומדת מחויבותו של המחנך להתפתחות אנושיותו של החניך, המומשגת במונחי מתח עקרוני ובלתי פתיר המתקיים בעצם הווייתו של האדם.

מחויבות רדיקלית זו, המתגשמת בתפקידו המהותי של המחנך כ"מקרב ומרחיק", מגלמת לא רק את אחריותו של המחנך להשתלבותו המוצלחת של הילד בחברה, אלא גם את זכותו שלא להשתלב, לחרוג ולהתנגד. מאותה נקודת מבט מבקש הספר להגן גם על טבעו המבולגן והאנכרוניסטי של בית הספר הציבורי ולטעון כי טבע מגלם בחובו פוטנציאלים דמוקרטיים ואנושיים בלתי מבוטלים. בחייהם של התלמידים טבעו זה בא לידי ביטוי באפשרות להתנסות באופני קיום מורכבים ולא מוכרים; ובחייהם של המורים בהזדמנות ללוות את תלמידיהם בתהליך גילויה של המציאות ולתווך עבורם את הסתירות ואת המתחים הטמונים בה.

הספר בא להאיר את פוטנציאל המשמעות שגלום בעבודת המחנך בבית הספר הציבורי ולצאת כנגד אותן מגמות המבקשות לצמצמו. לכל אורך פרקיו הספר שוזר ומעגן את העיון הפילוסופי המופשט בדוגמאות ובתובנות פדגוגיות מעשיות, אשר נאספו מתוך ניסיונו המגוון של המחבר כמחנך וכמכשיר מורים.

"מצע מצוין של מחשבת חינוך המזמין לחשיבה, להרהור ולערעור בהקשר זה אני מאמין באמירה שמיוחסת לקורט לוין, לפיה אין דבר יותר מעשי מתאוריה טובה. האופן שבו הספר שוזר הגות ופרקטיקה רק מעצים את אותו פוטנציאל מעשי". (ד"ר ניר מיכאלי)

"פואטיקה פדגוגית העוסקת בהתמודדות חינוכית יומיומית מורכבת ומאתגרת. יש בה ארוס פדגוגי של המחנך, דיאלוג חינוכי של אהבת אדם, אמנות המעשה החינוכי והתמודדות אמיצה וביקורתית עם הקשרים חברתיים ופוליטיים". (פרופ' נמרוד אלוני)

 ד"ר בועז צבר מכהן כראש לימודי החינוך במכללת דוד ילין וכמרצה בכיר למחשבת החינוך במחלקה להכשרת מורים שבאוניברסיטה העברית. בעבר שימש כמורה, מחנך ורכז שכבות בוגרות בבית הספר גבעת גונן שבשכונת הקטמונים בירושלים.

לרכישת עותק מקוון או מודפס של הספר

לקריאה נוספת

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya