מציאות רבודה והיפראקטיביות של יישומי למידה

 (ניצן אליקים, 8/2/12)


מציאות רבודה (Augmented Reality) נחשבת כיום לאחת הטכנולוגיות החדשניות המשנות את כללי המשחק ויש המרחיקים לכת ומכנים אותה "החוש השישי" של האדם בעידן הדיגיטלי. הדוח האחרון של איגוד ה-NMC צופה כי תוך שנה מהיום, נראה אימוץ משמעותי של יישומי מכשירים ניידים וטאבלטים במערכת החינוך הגבוה, ובין היתר, גם שימוש מוגבר באפליקציות מציאות רבודה, שעשוי להעשיר את החוויה הלימודית, לפתח חשיבה ופדגוגיה ייחודיות ולהשפיע על תכניות הלימודים שכולנו מכירים. מפתיע לגלות כי כבר בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת, טרם הופעת המחשב האישי, החלו לחשוב על מכונות אמרסיביות, כאלו המאפשרות למשתמש בהן לחוש כאילו הוא ממש נמצא ופועל בתוך עולם אחר, וירטואלי. ה"סנסורמה" של מורטון ליאונרד היילין נחשבה אז לעתיד הטכנולוגיה ויתכן כי היוותה את פריצת הדרך להמצאות רבות מתחום המולטימדיה והמציאות הרבודה עד ימינו אלה.

אז מהי, בעצם, מציאות רבודה?
מטאפורית, מסך המחשב, הפסיק לשמש רק כחלון זכוכית דו-כיווני לתקשורת בין אנשים או להעברת מידע. הזכוכית עצמה הפכה להיות חכמה והחלה לדבר. מסתם מתווכת אילמת של המציאות הפכה להיות שותפה פעילה ביצירת הידע המשתקף דרכה ובשיח בינינו ובין המציאות.

מציאות רבודה - לחינוך עתידני
יכולות עיבוד חזקות, חיישנים ואלגוריתמים מתקדמים לזיהוי עצמים ויזואליים, מערכות איכון חובקות עולם (GPS) ועוד - כל אלה מאפשרים כיום למתבונן דרך המסך לקבל, בזמן אמת, רובד אינפורמטיבי-וירטואלי נוסף על גבי רובד המציאות המוצג; רובד שהנו עדכני, רלוונטי ואותנטי.

למאמר המלא של ניצן אליקים
מציאות רבודה והיפראקטיביות של יישומי למידה


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אני מהנדס ומורה ליזמות טכנולוגית ומנחה קבוצת תלמידי מגמות טכנולוגיות (מחשבים, אלקטרוניקה ועיצוב מוצר) ומעוניין לפתח לומדות/משחקים במציאות רבודה.נא קשרו אותי עם מי שעוסק בכך במופ"ת.תודה רבה

    פורסמה ב 02/01/2016 ע״י צאושו שמואל
    מה דעתך?
yyya