מערכת הכשרת המורים בפינלנד

 
Hannele Niemi
Faculty of Behavioural Science, University of Helsinki, Finland
Ritva Jakku-Sihvonen
Finnish National Board of Education, Finland
 
 
 סקירה מקיפה משנת 2010 על מערכת הכשרת המורים בפינלנד. באופן עקרוני , ניתן לכל האוניברסיטאות בהן נערכת הכשרת המורים חופש פעולה מלא ויש אמון רב מצד משרד החינוך הפיני בתוכניות הלימודים שלהם. המדיניות הפדגוגית להכשרת מורים נקבעת בראש ובראשונה ע"י ועדה מתאמת של נציגי האוניברסיטאות העוסקות בהכשרת מורים. כמו כן , יזמו האוניברסיטאות בפינלנד העוסקות בהכשרת מורים את ההקמה של רשת ארצית שיתופית למדעי הלמידה והכשרת המורים. מדובר ברשת ארצית שהוקמה באופן וולנטרי, אך יש לה השפעה ומעורבות בכל הנוגע להכשרת מורים בפינלנד.  ברשת הארצית מיוצג גם משרד החינוך הפיני. כל תכניות הכשרת המורים בפינלנד הן תכניות של תואר שני.  אם בעבר מסלול ההכשרה היה בן שלוש שנים , הרי החל מ2005 יש גם תכניות הסמכה לתואר שני הנמשכות רק שנתיים.
החל משנת 2005 כל סטודנט להוראה בפינלנד חייב לגבש לעצמו תכנית מחקר עצמי כבר עם התחלת לימודיו מתוך כוונה שהוא ימשיך בכך בשנים הבאות במסלולי ההכשרה וגם בביה"ס.  דגש רב ניתן לדידקטיקה בכל מסלול ההכשרה למורים בפינלנד ורק שנה אחת מרוכזת מוקדשת להתמחות בתחום הוראת הדעת (מדעים , מתמטיקה , לשון וכו').  כל הלומדים הם כבר בעלי תואר ראשון בתחומי הדעת השונים .
רק 10-15% מן המועמדים להוראה מתקבלים בסופו של דבר למסלולי הכשרת המורים באוניברסיטאות.  
 
הסקירה מופיעה בחוברת בעמודים 33-51
 

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    בבקשה להתקשר 0502777344

    פורסמה ב 24/06/2018 ע״י חן רוזנווייג
    מה דעתך?
yyya