מערכת החינוך צריכה ללמוד מפלטפורמת המשחקים הזאת

מילות מפתח: משחוק משחקי מחשב

אלדאה, ק' (2020). "מערכת החינוך צריכה ללמוד מפלטפורמת המשחקים הזאת". הארץ, 28 במאי

ימי הסגר הזכירו לנו שילדים מעדיפים לרוב מסכים על כמעט כל דבר אחר. במקום להיות מוטרדים מכך ולנסות לכפות עליהם עיסוק ולימוד באמצעים שבמידה רבה עבר זמנם, מוטב לרתום את המסכים לצרכים חינוכיים. קוג'י (Koji), פלטפורמה חדשה תוצרת ארה״ב, הופכת תהליכים של יצירת משחקי רשת וסוגים אחרים של תוכן אינטראקטיבי לפשוטים ביותר.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

 משחקים דיגיטליים לשימור אנרגיית הלמידה: השפעתם על המוטיבציה, על הקשב ועל ההישגים

לא צריך לקחת קורס בניית אפליקציות, לא צריך ידע בתכנות ומדובר בתהליך יחסית פשוט. כל אפליקציה שנבנית על קוג'י ניתנת לשימוש באופן מיידי על מחשבים אישיים, טלפונים ניידים, טאבלטים, וכל מכשיר אלקטרוני שיש בו דפדפן.

הלמידה הוירטואלית הקשתה מאד על המורים לפקח על התלמידים שלהם. אין דבר קונקרטי שהם יכולים היו לעשות כדי לאלצם לבצע את המטלות שלהם באופן פעיל. עם זאת, הם בהחלט היו יכולים לשכנע אותם לשתף פעולה באמצעות משחקי למידה אינטראקטיביים ברשת. חלקם עשו זאת וגילו כי למידה מבוססת–משחק היא הכלי החינוכי האולטימטיבי וכדאי שכולנו נלמד כיצד לעשות בו שימוש.

הפלטפורמה בקוג׳י מאפשרת למורים ולתלמידים לייצר משחקים משלהם. חלק משמעותי ומרכזי בפעילות הפלטפורמה הוא לחנך את הציבור באשר למגיפה. הם הוציאו קול קורא שביקש ממעצבים לעצב משחקים בנושאים שנעים מניפוץ מיתוסים שקריים הקשורים לנגיף, דרך הדגשת חשיבות הריחוק הפיזי וכלה בשיתוף של משחקים שיש בהם אלמנטים חינוכיים. זה הצליח: יותר ממאה משחקי חברה אינטראקטיביים הועלו לאתר בפרק זמן קצר מאד ע״י אנשים ללא רקע כלשהו בעיצוב משחקים.

קוג'י מאפשרת לכל אחד לפתח צורה חדשה של תוכן אינטראקטיבי שאפשר לשתף בכל מדיה חברתית. יצרת משחק? כעת תוכל לשתפו עם החברים או התלמידים שלך.

ומה לגבי החששות בדבר ההשפעות השליליות והממכרות של מסכים ומשחקים אלקטרוניים?

כאשר משתמשים בהם נכון, טוענת המחברת, משחקים ולמידה יוצרים התאמה מושלמת: "למידה אלקטרונית היא פלטפורמה אידיאלית לשילוב של משחקים חינוכיים".

היתרונות שאפשר למנות הם:

  1. התמודדות עם כישלונות (סביבת המשחק היא סביבה סלחנית המאפשרת לשחקן לחוות כישלון, אך לא תסכול, ומעבירה אותו תהליך של למידה מטעויות)
  2. עידוד עבודת צוות בקרב התלמידים,
  3. שיפור האינטראקציה בין מורים לתלמידים
  4. שיפור מיומנויות חשיבה ביקורתית ויצירתיות.

ילדים רבים משתעממים מלמידה רגילה. הם היו מעדיפים לעשות משהו כיפי ומאתגר במקום לשבת מול הלוח כל השיעור ולכתוב את מה שהמורה אומרת. זה לא מפתיע. מחקרים רבים מראים שהדרך הטובה ביותר ללמוד משהו חדש היא באמצעות פעולה. המוח מקשר את הפעולה למידע הנלמד וכך הוא נשמר בזיכרון בצורה אופטימלית.

עצם השימוש במשחק הופך את חווית הלמידה למהנה וכיפית. שיעורי הבית הופכים למשהו שמוגדר פחות כמטלה: "ילדים ישמחו לפתוח את הטאבלט כדי לסיים את המשחק שהם התחילו בכיתה, גם אם המשחק הזה דורש מהם לפתור תרגילים כדי להשיג ניקוד גבוה, במקום לירות בחייזרים. לא חסרים משחקים, אגב, שמאפשרים לילדים להביס חייזרים על ידי איות נכון של מילים או פתירת משוואות מתמטיות".

גם כלי פשוט כמו Kahoot, שמאפשר להכין חידוני טריוויה אינטראקטיביים, קיים כבר שנים בלמידה מרחוק או בלמידה אינטראקטיבית בכיתה עצמה. כמעט כל הילדים מכירים את קהוט ואוהבים אותו מאד. גם המורים מכירים ומשתמשים בו על בסיס קבוע, אבל מחברת המאמר סבורה כי "הגיע הזמן שמערכת החינוך בישראל בכללותה תצעד ללמידה מודרנית יותר, תוך שימוש באותם כלים חינוכיים אינטרנטיים, שאפשר לשלב בהם המשך למידה בבית לאחר שעות הלימודים ובחופשים".

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya