מעורבות הורית בחינוך ביתי משולב והישגיות תלמידים

Gan, Y. & Bilige, S. (2019). Parental involvement in home-based education and children’s academic achievement in China. Social Behavior and Personality, 47, 12, 1-16

"הורים צריכים להיות מעורבים, לא רק נוכחים"

מעורבות של הורים בחינוך ביתי משולב יכולה לבוא לידי ביטוי בהענקת תמיכה רגשית, עזרה בשיעורי בית, סיוע בפתרון בעיות, מעקב אחר התקדמות, תקשורת תכופה עם מורים, התעניינות בנעשה בבית ספר, הגדרת יעדים ועוד. התמיכה שמוענקת לילד עתידה לדרבן אותו להתנהגות טובה, להישגיות לימודית ואף להתקדם אל עבר מסלולי ההשכלה הגבוהה.

עם זאת, ישנם דפוסי מעורבות הורית אשר אינם מסייעים במידה רבה בקידום ילדים לעצמאות, סקרנות והישגיות. למשל, חברות בוועד ההורים, התנדבות לאירועים בית ספריים והגעה סדירה לימי הורים.

מתודולוגיה

4,222 תלמידי כיתה ח' בסין השיבו באופן אנונימי ועצמאי על שאלון שהתייחס לפרטים האישיים (גיל, מצב סוציו-אקונומי ושנות לימוד של ההורים) ובחן את מידת המעורבות ההורית בלימודים.

ממצאים ודיון

להלן מוצגים ארבעה טיפוסי המעורבות ההורית שזוהו, לצד השיעור מכלל המדגם:

● מעורבות הורית תומכת (12%) - הורים אלו הדגישו בפני הילדים שהם רואים בחינוך חשיבות עליונה ואף הרבו לנתב משאבים כלכליים עבור העתיד החינוכי והאינטלקטואלי. הם הקפידו על תקשורת שוטפת עם הילד, עזרה בשיעורי הבית, כתיבת מערך שיעורי בית עצמאיים והגדרת יעדים. אם לא די בכך, הם נטו לשוחח ולדון עם ילדם על היבטים חינוכיים במהלך פעולות שגרתיות כמו צפייה בטלוויזיה, בישול וטיולים משפחתיים. מידה כזו של מעורבות מצריכה ידע רב, זמן פנוי ונכונות לבלות שעות נוספות עם הילדים והייתה נפוצה בקרב הורים בעלי הכנסה גבוהה וגב כלכלי איתן.

● מעורבות הורית בסיסית (73.2%) – ההורים עזרו בשיעור הבית, הגדירו כללים, השגיחו על ההתקדמות בלימודים וסיפקו תמיכה רגשית, אם כי במידה נמוכה ממעורבות הורית תומכת. רובם היו בעלי הכנסה ממוצעת ורק חלקם היו בעלי תארים אקדמיים מתקדמים.

● מעורבות הורית קשוחה (7.8%) – מאופיינת בפיקוח קפדני ובציפיות גבוהות, שאינם עולים בקנה אחד עם רמות נמוכות של השקעת זמן בילד ותמיכה רגשית. לצורך ההמחשה, כאשר ציוני הילד נמוכים או התנהגותו אינה מניחה את הדעת, ההורים נוהגים להגיב בלחץ וכעס אשר באים לידי ביטוי בטונים גבוהים, בביקורות מוגזמות, בדרישה לצייתנות ובענישה. בפועל, סגנון הורי זה עלול להצביע על חוסר מודעות ועתיד להלחיץ את הילד, לגרום להזנחה רגשית, להשפיע באופן שלילי על ציוניו והתנהגותו ולפגוע בשאיפתו לעצמאות.

● מעורבות הורית מרוחקת (10.2%) – בדרך כלל, מדובר בהורים מרקע סוציו-אקונומי נמוך וללא תואר אקדמי או תעודת בגרות. הם ממעטים להציע תמיכה נפשית, לשבת על שיעורי בית, להגדיר ציפיות ולפקח על הנעשה. במקרים רבים ובאופן מצער, חוסר המעורבות נובע משעות עבודה ארוכות מחוץ לבית (על חשבון זמן משפחה). הורים הלו נוטים שלא להכיר בחשיבות של מערכת החינוך ומצפים ממורי בית הספר להיות האחראים הבלעדיים על חינוכו הפדגוגי של הילד.

מסקנות

מידת וסגנון המעורבות ההורית משפיעים במידה רבה על חתירתו להישגיות. ככלל, הורים בעלי שנות לימוד רבות ותארים אקדמיים מסוגלים להציע גמישות מחשבתית, עקביות בשיטת החינוך, לתקשר טוב יותר, להציב מטרות גבוהות וללוות את הילד לאורך כל שנות הלימוד. לא זו בלבד, מעורבות הורית עשויה לפתח את תחומי העניין של הילד, לטפח את הערכתו העצמית ולחדד את יכולתו להסביר את צרכיו.

המלצות להורים

● שמשו כמדריכים פדגוגיים אישיים - הורים צריכים לתמוך בלמידת ילדיהם, לעזור בשיעורי הבית, לפקח על ההתקדמות ולסייע בפיתוח הרגלי למידה יעילים.

● טפחו את התקשורת הבינאישית בתוך המשפחה - להורים כדאי להשקיע בתקשורת בריאה עם ילדיהם ולהיות לצידם לאורך מסעם במערכת החינוך. כך, למשל, ניתן לשפר יכולות לשוניות וכישורי שפה שנייה באמצעות האזנה, קריאה וצפייה משותפת בתכנים תקשורתיים, המלווים בשיחות ודיונים.

● צרו אווירה דמוקרטית בבית - כדאי להקשיב לעמדת הילדים גם אם אינכם מסכימים ולשתף אותם בתהליכי קבלת ההחלטות בבית. בתמורה, כאשר הילדים יתקלו באתגרים ותסכולים בבית הספר, הם ירגישו בנוח לשתף ולקבל עצות. גדילה באווירה משפחתית דמוקרטית מחזקת את תחושת השותפות ומעצימה את הילדים מבחינה אישית, רגשית, חברתית והתפתחותית.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מעורבות הורית

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya