מעבר לפוקימון: מציאות רבודה היא כלי עבודה בעיצוב למידה אוניברסלי

 

Walker, Z., McMahon, D. Rosenblatt, K. & Arner, T. (2017). Beyond Pokémon: Augmented Reality Is a Universal Design for Learning Tool. SAGE Open, October-December 2017, 1-8

 

פוקימון גו נהפך ב-2017 ליישומון המצליח בכל הזמנים, והוא דוגמה לפופולריות האדירה של השימוש במציאות רבודה: טכנולוגיה המציגה מידע נוסף על המציאות הנראית בתמונה. במאמר זה מוצגת הטענה כי ניתן להשתמש במציאות הרבודה במערכת החינוך, באופן שיעצים את מעורבות התלמידים ואת הישגיהם.

מרכיבי המידע במציאות הרבודה מתמזגים באופן אינטראקטיבי עם הסביבה המציאותית בזמן אמת: המשתמש קובע את אופן הצגתם באמצעות פקודות קוליות או מסכי מגע. תוכן המציאות הרבודה יכול להיות כתוב, קולי או ויזואלי. לפי המאמר, המציאות הרבודה יכולה לספק כלים חדשים להצגה, פעולה וביטוי; ולאפשר הצגת מידע רקע רלוונטי בצורה דיגיטלית כדי לספק בזמן אמת את צורכי התלמידים בהתאם להקשרים המשתנים.

אף שרבים מהיישומים החינוכיים של מציאות רבודה נמצאים בחיתוליהם, נראה כי הצמיחה המהירה בתחום תימשך. הדוגמאות המוצגות במאמר זה הובאו במטרה להתמודד עם השאלה כיצד יכולים מורים להשתמש במכשירים ניידים ובמציאות רבודה בבואם ליישם את עקרונות עיצוב הלמידה האוניברסלי.

עקרונות אלה מכונים באנגלית Universal Design for Learning וידועים בראשי התיבות UDL. המדובר בסדרה של עקרונות לפיתוח תוכניות לימודים המעניקות הזדמנות שווה לכל התלמידים. אין מדובר בפתרון אחד המתאים לכל, אלא במערכת של גישות גמישות שיכולות להיות מותאמות לצרכים אינדיבידואליים. על פי המאמר, המציאות הרבודה יכולה למלא תפקיד מרכזי וחיובי בקידום עקרונות אלה באופן שיאפשר למורים לתכנן שיעורים נגישים, מרתקים ואפקטיביים למנעד רחב ומגוון של תלמידים מסוגים שונים.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

יכולות של מורי-מורים לחזק כישורי מתכשרים לשלב טכנולוגיה בלמידה ובהוראה: סקירת מחקרים

מדיניות טכנולוגיה חינוכית בישראל

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya