מנתקים את הקשר בין הלימוד לבין תחומי הדעת

יורם אורעד מפרסם פוסט חדש שבו הוא מעלה תהיות לגבי הרפורמה המוצעת במערכת החינוך הפינית שעל פיה: "בתי הספר לא ילמדו עוד לפי מקצועות או נושאים (כמו פיזיקה, גיאוגרפיה, היסטוריה), אלא לפי תחומים "רוחביים" שבהם ירכשו התלמידים את הכישורים הדרושים להם לעולם העבודה".

"הרעיון הוא להכשיר את התלמידים לחיי העבודה העתידיים על מנת לאפשר להם לפתח כבר בשנות בית הספר התיכון את כישוריהם המקצועיים והאינטלקטואליים בהתאם לנטיותיהם. לדוגמה, תלמידים יוכלו לקחת שיעורים ב"שירותי קפיטריה", שבהם ירכשו יסודות מתמטיים, ישפרו את יכולותיהם בשפות זרות, יתרגלו את כישורי הכתיבה שלהם וישימו דגש על כישורי תקשורת עם בני אדם".

"הלימוד בדרך זו הוא ללא ספק מרענן ומושך אך קשה להתעלם מאלמנט מטריד - נטישת הלמידה על פי תחומי הדעת, למידה שמשמעותה הבנת תחומי הדעת ברמה כללית ויסודית יותר מאשר למידת תכני תחומי הדעת עצמם בלבד".

"כל תחום דעת מאופיין במבנה משלו ושיח משלו. לא ברור לי איך הוגי הרפורמה מתכוונים להתנהל ללא פגיעה בכך, שהרי אם אכן לא קיימת התייחסות אמיתית ורצינית לסוגיה זו (של הפגיעה האפשרית בהבנת תחומי הדעת) אנחנו ניצבים לפני בעיה של נזק לעצם הבנתם של תחומי הדעת. תחומי דעת לא התהוו באופן שרירותי אלא על בסיסם של עקרונות מסויימים ועל בסיסה של התפתחות מסויימת, שיש בהם הגיון וחשיבה רבים".

למאמרון המלא של יורם אורעד ברשת שלובים

ראו גם:

מהפכת חינוך בפינלנד: בתי הספר יפסיקו ללמד לפי חלוקה ל"מקצועות"

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya