מנחים בפורום הקורס: גישה אחרת באוניברסיטה הפתוחה

מקור וקרדיט: צליל מקוון , עלון שה"ם , האוניברסיטה הפתוחה , דצמבר 2004 , גיליון מס' 2 .

הקורס פסיכולוגיה פיזיולוגית הנו קורס שנתי באוניברסיטה הפתוחה החושף את הסטודנטים בפסיכולוגיה למסע מרתק ומעמיק בנבכי המוח האנושי. זהו קורס גדוש ותובעני הדורש למידה ושינון ולכן נדרשת תמיכה רבה מצד צוות הקורס בלימוד ובהטמעת החומר אצל הסטודנטים. בעבר, ניתנה התמיכה בקבוצת הדיון שבאתר הקורס, ע"י צוות הקורס ומרכז ההוראה אך לאחר מספר שבועות של הפעלת קבוצת הדיון, יכולת ההתמצאות בהן ומציאת תשובות לשאלות שנשאלו הייתה משימה קשה בשל ריבוי ההודעות והדיונים.
סטודנטים רבים, אימצו את הדרך הקלה של שליחת שאלות חוזרות ונשנות במקום לחפש מענה לבעייתם באוסף התשובות הקיים. לצוות הקורס לא נותרה ברירה אלא להשיב שוב ושוב על שאלות דומות. בשל כך נולדה יוזמה בראשות גילי לויתן, מרכזת הקורס במבחנים פסיכולוגים, ורביד דורון, מרכז הקורס בפסיכולוגיה פיזיולוגית, לבצע בקורס זה מודל ייחודי שלבסוף הוכיח עצמו מעל למצופה ומובא להלן.

המודל החדש של קבוצות הדיון בקורס

המודל החדש כלל חלוקה לקבוצות דיון ספציפיות לכל פרק, כאשר לניהול כל קבוצת דיון צוותו שני מנחים מובילים המומחים לנושאי הפרק. על המנחים היה לענות על שאלות הסטודנטים הנוגעות לחומר הקורס ובנוסף לעורר דיון מפרה בחומרים עדכניים בתחום שבו עסק הפרק. פתיחת קבוצות הדיון נעשתה באופן מדורג על פי התקדמות תהליך הלמידה בכיתות האם .
באופן מעשי, בכל שבועיים וחצי נכנסה לפעילות קבוצת דיון חדשה עם מנחים מובילים חדשים ובמקביל נסגרה קבוצת הדיון הקודמת לה, כך שלכל מנחה היו שבועיים וחצי שבהם היה עליו להשקיע בדיון. המנחים האחרים, שלא שובצו להוביל את קבוצת הדיון הספציפית, השתתפו מיוזמתם בדיון וסייעו למנחים המובילים. בנוסף, בסוף כל סמסטר נפתחה קבוצת דיון מרכזית שנקראה בשם: "מרתון לפני בחינה", שאליה נוקזו כל השאלות הבוערות לפני הבחינה. בקבוצת דיון זו רוכז מאמץ מאסיבי מצד כל המנחים ומהירות המענה הייתה גבוהה.

לסיכום: ייחודיות מתכונת עבודה זו יצרה דינמיקה טובה מאוד בין המנחים. רבים מהם נכנסו לאתר הקורס וענו באופן מעמיק ביותר על שאלות הסטודנטים ועל שאלות של מנחים אחרים. יחסי תחרות כמעט לא נראו וההפך הוא הנכון: היה שיתוף פעולה מצוין בין כל המנחים אשר השלימו בתשובותיהם האחד את השני לכדי תשובות מלאות ומעמיקות אליהן לא היינו מגיעים ללא שיתוף פעולה פורה מצד הצוות. הסטודנטים נחשפו למנחים מתחומי מחקר רבים אשר העשירו את ידיעתם מעבר לכתוב בספרי הקורס וכמובן מעבר לרמת הידיעה של מנהל פורום אחד. לדוגמה, מידע על כנסים מדעיים שהובא לידיעת הסטודנטים באתר הקורס עורר עניין רב ולא פעם נראו קבוצות סטודנטים המשקיעים מזמנם ומגיעים לכנסים מדעיים בתחום - תופעה שלא אופיינה לפני עבודת הצוות המשותפת באתר.
ארגון קבוצת הדיון באופן זה הקל על הסטודנטים והמנחים למצוא את החומר הרלוונטי לקראת מועדי הממנים והבחינות, הפחית במידה ניכרת שאלות חוזרות באתר וכן דווח על-ידי המנחים שחלה ירידה במספר הפניות הטלפוניות אליהם.
נראה כי רוב הסטודנטים אהבו והעריכו דרך תקשוב זו והביעו על כך תודתם בתגובות האוהדות באתר הקורס, באימיילים למנחים ובסקר מיוחד שנערך בסוף השנה ותוצאותיו מאמתות את הרגשת הצוות- הניסוי הצליח.

 

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya