ממצאי שאילתות (סקירות ספרות) בנושאים: מחשבי טאבלט בחינוך וכן סמארטפונים בחינוך

נקודות עיקריות מתוך הממצאים :

הקובץ המלא של הממצאים ניתן להורדה . הוא נמצא בטור המידע מצד שמאל תחת "חומרים נוספים"

• לא ירחק היום בו יגיע כל תלמיד עם מחשב-לוח ("iPad") לכיתה, והלמידה שלו תתרחש ב"כיתה הדיגיטאלית" בממשק מחשב-הלוח. אמצעי זה יזמן לתלמיד ולמורה לא רק מימוש פרדיגמת הוראה-למידה השונה מהכיתה המסורתית על כל גווניה, אלא חוויית למידה שמעוגנת במציאות תרבותית דיגיטאלית אותנטית, תוך יישום אמצעים, כלים, שפה ונורמות שהם חלק מחיי התלמידים.

מחשב הטאבלט של אפל ה IPAD נמצא כבר שנתיים בשוק הבינלאומי ורישומיו כבר ניכרים בתחומי מערכת החינוך. מאז פיתוחו כמחשב מוקטן מבוסס מסך מגע הוא נרכש ע"י בתי ספר בארה"ב ובעולם בהיקף של כמה אלפי מחשבים, בעיקר לכיתות לימוד אשר צוידו במחשבי IPAD.

כרגע יש מעל 40,000 יישומים חינוכיים מותאמים במיוחד למחשב ה-IPAD וכל יום הולך וגדל מספרם. מדובר על יישומי מחשב שתוכננו ופותחו במיוחד לתלמידים ככלי עזר ללמידה, חלקם סטאטיים וחלקם אינטראקטיביים. האפשרויות החינוכיות הגלומות ביישומים אלו הם משמעותיות ביותר והבעיה של בתי הספר הנערכים לרכוש אותם היא כיצד להקנות למורים את דרכי השימוש ביישומים מתוקשבים אלו שמרביתם חדשניים בשוק.

מחקרים ראשונים בגיל הגן ובכיתות א' בבתי ספר יסודיים מלמדים כי כאשר הילדים הסתגלו למחשב מסוג tablet, עצמאותם בשימוש בטכנולוגיה גדלה , מה שהוביל ליותר התנסות, וליכולת גדולה להשתמש בעט כדי לייצג את החשיבה שלהם.

• בנוסף, רוב הילדים העדיפו את המחשב מסוג tablet על פני ציור במדיה מסורתית.

• המחברים מסכמים כי נוכח הקלות שבה הסתגלו הילדים במחקר לשימוש בטכנולוגיה החדשה , יחד עם הרמה הגבוהה של עניין ועיסוק בטכנולוגיה שהילדים הפגינו, נראה כי המחשב מסוג tablet יכול להוות כלי פוטנציאלי ללמידה עבור ילדים קטנים.

תחום הסמראטפונים:  ''כיום הפלאפונים מספיק מתוחכמים כדי לשמש כמחשב לכל דבר. לכן, גם אם אי אפשר להכניס מחשבים לכל כיתה, ניתן להשתמש בפלאפונים חכמים ובאפליקציות סלולאריות כדי להפוך את חווית הלימוד לאינטראקטיבית ומעניינת יותר''


    לפריט זה התפרסמו 7 תגובות

    האם מחשב הטאבלט יכול לשמש כ digital book והאם ניתן להוריד ספרים בשפות שונות ואם כן תציעו בבקשה איזה טאבלט לקנות.

    פורסמה ב 09/11/2011 ע״י משה אוחיון

    אין לי הערות מלבד שאלתי

    פורסמה ב 09/11/2011 ע״י משה אוחיון

    מעניין, בנקודות העיקריות מהממצאים מציינים: ש"בגיל הגן ובכיתות א', כאשר הילדים הסתגלו למחשב מסוג tablet, עצמאותם בשימוש בטכנולוגיה גדלה… ורוב הילדים העדיפו את המחשב מסוג tablet על פני ציור במדיה מסורתית". ולכן נראה כי המחשב מסוג tablet יכול להוות כלי פוטנציאלי ללמידה עבור ילדים קטנים".הבעיה היא שזה לא יבוא באופן אטומטי וזה תלוי בתיווך המורה, הגננת, הורים כשהטכנולוגיה היא רק אמצעי – וכאן נעוצה לדעתי הבעיה.

    פורסמה ב 15/11/2011 ע״י עפרה ניר-גל

    עפרה שלום , התצפיות בקרב משפחות שיש להן מחשבי טאבלט גילו כי הפעוטות למדו להשתמש בטבאלטים וביישומים באופן אינטואטיבי גם ללא תיווך של מבוגרים. בוודאי ילדים בכיתות יסוד .

    פורסמה ב 15/11/2011 ע״י עמי סלנט

    שלום עמי,אכן, מפתיע ומרגש לראות את הפעוטות וילדים קטנים משתמשים בטבאלטים וביישומיהם, ואיך באצבע הקטנטנה והחמודה שלהם הם מפעילים את הטאבלט בקלילות ובשמחה (אותה טכנולוגיה חדשנית ממנה מבוגרים רבים עדיין חוששים). אך פעילות אינטואיטיבית כזו, כפי שציינת וכפי שעולה מהמחקר, אינה מקדמת את יכולותם האינטלקטואלית של הילדים. יתרה מכך, בספרות המקצועית עולות ומתרבות העדויות על הסכנות והנזקים הצפויים לילדים מהשימוש בטכנולוגיות המחשבהשאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא: כיצד אנו, המחנכים וההורים, נוכל להפוך את פעולת הגומלין בין הילד לבין הטאבלט והמחשב להתנסות לימודית מעשירה ותורמת עבור הילד?

    פורסמה ב 27/11/2011 ע״י עפרה ניר-גל

    האם כיום יש פתרונות מבחינה תשתית לנושא בבתי הספר, כגון:גלישה בפס רחב ברשת מאובטחתעמדות הטענת חשמל בכיתהשימוש בBluetuth להקרנה ישירות מהטאבלט ללוח דרך המקרןתודה

    פורסמה ב 19/04/2012 ע״י יאיר פרבי

    "גע ולמד"כשהצעתי למשתמשי מחשב "בתוליים" (יש עוד כאלה, במיוחד באוכלוסיות של קשישים), והצבעתי על מקום מסויים על המסך – באופן טבעי התרוממה היד של הקשיש נגעה במקום האמור על המסך. אני, מתוך הרגל, התכוונתי שיביאו למקום זה על המסך את חץ העכבר… נראה לי שאנו עומדים בעיצומה של מהפכת ה touch – הנגיעה… הלוח האינטראקטיבי, הטלפונים ה"חכמים" וכו', ההופכים את השימוש בטכנולוגיות אלה לאינטואיטיבי.לנו נותר להציע לתלמידינו יישומים מחכימים ולמוריהם – דפוסי הוראה ראויים. על כך אנו מנסים לתת מענה במדור לסביבות למידה והוראה מקוונות במכון מופ"ת.

    פורסמה ב 20/05/2012 ע״י ניצה ולדמן
    מה דעתך?
yyya