מ"מהגר דיגיטלי" ל"מנהיג שיח דיגיטלי": כיצד לתווך את העולם הדיגיטלי לילד ולמה זה כל כך חשוב?

סלע, י' (2022). מ"מהגר דיגיטלי" ל"מנהיג שיח דיגיטלי": כיצד לתווך את העולם הדיגיטלי לילד ולמה זה כל כך חשוב? כנס טלדן

בסביבות גיל 10 מורגש לרוב הצורך בגיבוש זהות עצמאית. מתחילות לעלות שאלות כמו מי אני? מה חשוב לי (ערכים)? מה אני רוצה להיות כשאגדל (לימודים ומקצוע)? הילדים מתחילים תהליך איטי, שיואץ בגיל ההתבגרות, של היפרדות מההורים. צורך נוסף הוא במודלים לחיקוי. מתבגרים מחפשים מצפנים ומורי דרך – זמרים מפורסמים, יוטיוברים מצליחים, אשפי מיינקראפט וכו'. לשני צרכים אלה נלווה הצורך בשייכות – יחסים חברתיים עם קבוצת השווים, ובכלל זה קשרים שנוצרים ומשתמרים ברשתות עם בעלי עניין, מטרות ותחביבים משותפים.

ניסיון הקורונה לימד כי רשתות חברתיות מצמצמות פגיעה בחוסן במהלך משבר. הן הצליחו לשמר תחושת שייכות, וסייעו לילדים ומתבגרים להתמודד עם הסגר. המרחב הדיגיטלי אפשר להם למלא את שלושת הצרכים (זהות עצמית, מציאת מודלים לחיקוי ושייכות) גם בזמן הבידוד.

עם זאת, המרחב הדיגיטלי מציב שני אתגרים מרכזיים: 1. ויסות רגשי 2. חשיפה לתוכן פוגעני. רשתות חברתיות ואתרים רבים מתוכננים כך שייצרו תלות רגשית, בעיקר כאשר הילד או המתבגר חווים מצוקה או משבר (ואז הם משתמשים במסכים באופן מופרז כאמצעי בריחה, הסחת-דעת מכאב והרגעה – בדומה למוצץ). תוכן פוגעני יכול להתבטא בניצול מסחרי (איסוף מידע שפוגע בפרטיות הילד); בריונות רשת, פדופיליה, פורנוגרפיה ואלימות.

על הורים ומורים להיזהר ממלכודות הכניעה (לוותר בטענה השגויה לפיה "הקרב אבוד מראש") וההתנגדות (ניסיונות חסרי סיכוי והצדקה לאסור על מסכים באופן גורף, שרק מייצרים מריבות ומגדילים את התשוקה לאותם מסכים). הורים נוכחים, כאלה שמגלים עניין רצוף אך לא מחניק בחיי ילדיהם, מצליחים לצמצם התנהגויות סיכון (במסכים, וגם בהקשרים אחרים). הורים ומורים כאלה מסייעים לילד לייצר זהות אלטרנטיבית, מחוץ לעולם הדיגיטלי, למשל באמצעות קביעת שעה ביום שתוקדש לתחביב, לימוד או חברים. גם טקס הליכה לשינה ללא מסכים, שבו למשל מדברים על אירועי היום, הוא פתרון טוב.

על מנת ליצור דיאלוג פורה, ולא כוחני או ממשטר, עם הילד, כדאי להימנע משאלה כמו "כמה זמן אתה במסך?" תחת זאת עדיף לייצר שיחה שוויונית וידידותית באמצעות שאלות כמו "מה אתה עושה במחשב / בטלפון?", "מה אתה אוהב?", "מה זה נותן לך?" "תוכל ללמד אותי איך לשחק / להעלות סרטון בטיק-טוק?" "איך אתה מרגיש כשאתה מעלה תמונה לאינסטגרם ולא מקבל הרבה לייקים?"

תוכנית הכנס

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא רשתות חברתיות

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya