מכשולים וחסמים לשימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת בבתי ספר

Buda, A. (2019). Stumbling blocks and barriers to the use of information and communication technology (ICT) in schools: A case study of a Hungarian town. Informatics in Education, 19, 2, 159-179

מורים רבים נמנעים משימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת (טמ"ת) או עושים זאת באיטיות, בחוסר רצון ובחוסר ביטחון. שהרי, יישום עזרים טכנולוגיים דורש ידע מקדים ונכונות להשקיע. בכדי לעודד מורים לשלב תמ"ת בשיטות ההוראה שלהם, מערכת החינוך צריכה לזהות ולהסיר את המכשולים שעומדים בדרך. על רקע זה, באמצעות שאלונים שמולאו על ידי 1,260 מורי יסודי ועל-יסודי בהונגריה בשנים 2009, 2013 ו-2016, זוהו הקשיים והחסמים הבולטים של שימוש בטמ"ת:

● פגיעה במיומנויות תקשורת בינאישית: מורים רבים דיווחו על נסיגה בתקשורת הוורבלית ובכתב היד של תלמידיהם לאורך השנים. מבחינת תקשורתית, המורים סיפרו שתלמידיהם מתקשים לנאום בכיתה, מתבטאים בשפה פשטנית ומשתמשים בסלנג ובשפת SMS. לגבי יכולות הכתיבה, דווח כי התלמידים מרבים בשגיאות כתיב (כי הם רגילים שהמחשב מתקן להם אוטומטית) וכתב ידם מתכער (משום שהם לא מתורגלים בכתיבה בעט או עיפרון).

● הסחות דעת: אמנם, טמ"ת מאפשרות להמחיש רעיונות באופן חווייתי ורב-רושם, אבל הן מסיחות את דעת התלמידים ומפתות אותם לסיים מטלות במהרה וברישול, ולו רק בכדי לשוב למצב מקוון.

● בעיות מימון: חלק מן הכיתות אינן מצוידות בציוד הכרחי, כגון: מחשב, מקרן, מסך, לוח אינטראקטיבי וגישה לאינטרנט. במקביל, עלויות האחזקה והשדרוג המתבקש של הציוד טכנולוגי הן גבוהות וההמתנה לתיקון תקלות יכולה להיות ארוכה.

● קשיים טכניים: חלק מהמורים מתקשים לתפעל ציוד טכנולוגי ואף חשים חוסר ביטחון הנובע מתלותם הגוברת בטמ"ת. לצורך ההמחשה, ישנם מורים שהעידו שהכינו תוכנית ב' למקרה שהתקשורת האינטרנט תשתבש, אך השתמשו בה אפילו שהרשת לא נפלה.

● זניחת ספרים וקריאה: מורים מדווחים כי תלמידיהם איבדו את הסבלנות לקרוא טקסטים ארוכים. לטענתם, אחרי שימוש בטמ"ת, ספרים מודפסים נראים מיושנים ומשעממים.

● עודף מידע: מקצת המורים סבור כי הטמ"ת פגעו ביסודות של מקצוע ההוראה. הם סבורים כי הטכנולוגיה באה על חשבון פיתוח ערכים בסיסיים וחשובים, כגון: חשיבה עצמאית וסמכות המורה (שלעיתים נתפס כנחות מהתלמידים במיומנויות טכנולוגיות).

● התנוונות חשיבתית: כחלק מהשפעות הטמ"ת, תלמידים בטוחים שפתירת בעיות יכולה להיעשות בזמן קצר, וללא מאמץ, משום שהם רגילים למצוא תשובות באינטרנט – בתוך שניות. תפיסה זו פוגמת בפיתוח כישורי חיים כמו חשיבה יצירתית והיחלצות מבעיות.

במבט לעתיד, ומתוך הבנה שלא מוטב להתנגד לקדמה הטכנולוגית, המורים הציעו את דרכי ההתמודדות הבאות:

1) שדרוג ותחזוק שוטף של ציוד ותשתית הטמ"ת בבתי הספר

2) מתן תמיכה טכנית למורים בזמן אמת

3) הקמת פורטל בית ספרי ידידותי למשתמש

4) הקדשת זמן (בתשלום) להכנת מערכי שיעור טכנולוגיים

5) יציאה לקורסי פיתוח מקצועי בנושאי אינטרנט, טכנולוגיה, מידע ותקשורת 

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

מרכז TEC בימי קורונה

הפחתת דעות קדומות וקידום תקשורת בין-אישית בסביבה רב-תרבותית באמצעות טכנולוגיה בחינוך


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    איך אפשר להשיג את כל המאמר?

    פורסמה ב 11/09/2020 ע״י מנאל חמאתי
    מה דעתך?
yyya