מי צריך שיעורי בית?

אם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהתלמיד יעשה את שיעורי הבית משום שכך צריך, כנראה שאנחנו פשוט טועים. התלמיד יעשה אותם (אם יעשה) רק משום שהוא חייב ורק משום שאם לא יעשה אותם ייתכן ויופעלו עליו סנקציות ולחצים (נזיפות, מכתבים להורים ועוד). הסנקציות והלחצים האלה, גם אם יועילו, ישאירו אותו אדיש לתכנים במקרה הטוב. במקרה הגרוע הם יהפכו אותו לשונאו של התחום שהוא לומד (זה, לצערי, מה שקורה לחלק מחבריי ששונאים פיזיקה למרות שחלפו שנים רבות מאז למדו פיזיקה בבית הספר, והתלהבותי מהתחום אינה מצליחה לשכנעם שזה מקצוע מרתק ויפה). התעקשות על עשיית שיעורי בית מובילה גם לכך שהמורה יקיים משטר מתמיד של רישומים, הערות, נזיפות, קשר עם הורים, מנהלים ועוד, רק כדי להבטיח ששיעורי הבית אכן ייעשו. דבר זה מוריד מיעילות שיעורי הבית ולו רק משום שהמורה (והמערכת שמסביבו) משקיע משאבים כדי לגרום לעשייתם על ידי תלמידים, על חשבון הפניית משאבים מקצועיים-אישיים שלו לחשיבה על מהותם של שיעורי הבית, לתכנונם, להפקת תובנות מהם ועוד (יורם אורעד) .

למאמר המלא של יורם אורעד ברשת שלובים

ראה גם :
מדוע עדיף שהורים לא יתערבו בלימודים של ילדיהם

הוויכוח על שיעורי בית

היזהרו מלהיטות היתר למתן שיעורי בית


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    אני מאוד מסכימה עם המאמר, ולכן אני נמנעת מלתת שיעורים.רוב התלמידים מסיימים את המטלות בכיתה.וילדים הזקוקים לעזרה מקבלים את העזרה לה הם ראויים.התרגול המתמיד הוא שמסייע לתלמידים, לכן התרגול צריך להיות מעניין משעשע, ומגוון.

    פורסמה ב 10/05/2014 ע״י ווקנין דורית

    בל נשכח שבבית להורים אין זמן וסבלנות ולכל ילד יש את השיעורים שלו.וישנם כמה ילדים.לכן העדיפות שהילדים יפעלו בכיתה, שתיהיה להם סוג של תחרותיות, סוג של אטרקציה כיתתית ואין אף אחד שמכריח שהרי כולם עושים : " למה אני אהיה השונה?"

    פורסמה ב 10/05/2014 ע״י דורית ווקנין

    שלום דוריתבהחלט כך אני רואה זאת ולכך כיוונתי – שיעורי בית יש להם תועלת במידה והם נעשים בנוכחות מבוגר משמעותי (במקרה שלך מורה) וצריכים להיות מעניינים. אני שמח על כך שזו גישתך.

    פורסמה ב 11/05/2014 ע״י יורם אורעד
    מה דעתך?
yyya