מי מפחד מחקר הפרקטיקה
מאת: גל חירותי
חירות, ג' (2021). מי מפחד מחקר הפרקטיקה. השקפה, מכון מופ"ת
למידה מהפרקטיקה היא תהליך שאנחנו עושים באופן טבעי כבר מהילדות – אנחנו מתנסים בדברים שונים ולומדים מכך. אנחנו מבשלים משהו, אוהבים את הטעם שלו ומקבלים עליו מחמאות, ולכן ממשיכים להכין ולהגיש אותו. ולהיפך, אופים משהו לא מוצלח, שואלים את עצמנו למה לאחרים זה יצא טוב יותר ומשפרים את הביצוע בפעם הבאה.
למידה מהפרקטיקה בהקשר המקצועי היא תהליך דומה במהותו, רק שאנחנו מנסים לבצע אותו באופן מודע ושיטתי, בהתבסס על ידע ושפה מקצועית, ולרוב יחד עם עמיתים – כולל בתחום החינוך.
למידה מהפרקטיקה:
- עוסקת בסוגיה מחיי היום יום של ההוראה בכיתה, שמטרידה את המורה (תלמידים שמתקשים לכתוב טיעון) ומנסה להתמודד איתה כדי לשפר את ההוראה.
- מבוססת על עדויות (דוגמאות לטיעונים שתלמידים כתבו).
- משקפת עמדה חקרנית: העלאת הסברים וחלופות ובחינה שלהם (הדיון התמקד בשאלה למה התלמידים התקשו בכתיבת טיעון, תוך העלאת הסברים אפשריים שונים, ורק לאחר מכן עבר להצעות לשיפור).
- עושה שימוש בידע ובניסיון של המורות (כפי שמשתקף בהסברים שהעלו. לדוגמה, ההבנה שכאשר מורה מבטאת עמדה ברורה בכיתה, תלמידים מתקשים לחשוב על השאלה באופן פתוח ונוטים לחזור על עמדת המורה).
- מובילה למסקנות ישימות (הצעות ספציפיות לשינוי המשימה).
דרכי הלמידה מהפרקטיקה:
- התמקדות בסוגיה או באי נחת מהפרקטיקה של עצמנו.
- שימוש בייצוגים (לחצו כאן למעבר לסרטון על ייצוגים).
- למידה מתוך עמדה סקרנית וחקרנית (התבוננות, פרשנות ומסקנות, התמקדות בשיקולי דעת ובמורכבויות, ולא בנכון/לא נכון).
- בחינה של חלופות והסקת מסקנות מעשיות.
- תנועה מחזורית והיזון חוזר בין הלמידה (הקהילה) להוראה בכיתה.
משאבים היכולים לסייע ללמידה מהפרקטיקה:
- מתווי שיח: מסגרת שיטתית המפרטת שלבים, לוחות זמנים ודגשים לניהול הדיון בקהילות. קיימים מתווים המותאמים לצרכים שונים – היוועצות, ניתוח תוצרי תלמידים , חקר שיעור מצולם וחקר עקרונות הוראה (לחצו כאן למעבר לחוברת "עקרונות וכלים להנחייות שיח פדגוגית בצוותי מורות").
- מחזור למידה: תהליך מחזורי מתמשך לשיפור ההוראה, המתמקד בסוגיה ספציפית ומדגיש את חיזוק הקשר בין הלמידה בקהילה ליישום בכיתה. (לחצו כאן למעבר לכלי).
- כלי לניתוח תוצרי תלמידים: טבלה המפרטת ממדים ונקודות להתבוננות, וביחס אליהם ניתן לנתח עבודות תלמידים (לחצו כאן למעבר לכלי).
- כלי לניתוח שיעור מצולם: טבלה המפרטת ממדים ונקודות להתבוננות, וביחס אליהם ניתן לנתח צילומי שיעור (לחצו כאן למעבר לכלי).
- מנופים לשיפור השיח בקהילות: אפיון של חסמים עיקריים לשיח פורה (הימנעות מביקורת, מוקוד שליטה חיצוני, חוסר בהירות מושגי והימנעות ממחלוקות) ודרכים להתמודד איתם (לחצו כאן למעבר למנופים לשיפור השיח).
- כלי להתבוננות בקהילות: כלי המסייע לקהילות להתבונן בעשייה שלהן מכיוונים שונים, ולחשוב יחד כיצד ניתן לקדם ולשפר אותה (לחצו כאן למעבר לכלי).
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא ידע פרקטי
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya