מיהו מורה המורים? ביטוי זהות מורה המורים באמצעות פיתוח תלקיט אלקטרוני

מקור:
 
Who is a teacher educator? Enactment of teacher educator identity through electronic portfolio development, Action in Teacher Education, 29 (4), pp. 83-91.
 
המאמר תורגם, סוכם ונערך ע"י ד"ר פנינה כץ, מכון מופ"ת
 
המחקר בוחן כיצד משתתפים בצוות שעבד על ביצוע סטנדרטים למורי מורים ביטאו את זהויותיהם באמצעות יצירה של תלקיטים אלקטרוניים מבוססי סטנדרטים. 14 מורי מורים השתתפו בפעילות במשך שנה. מקורות הנתונים כללו את התלקיטים האלקטרוניים, ראיונות בקבוצות מיקוד ורפלקציות אישיות. הממצאים מצביעים על חמש פנים של זהות מורה המורים: מורה, חוקר ולמדן של הוראה, משתף פעולה, לומד ומנהיג. פן ההוראה נמצא כמרכזי בתפישת הזהות. תחומי אחריות אישיים ורמות של ניסיון השפיעו על הדרך בה בטאו הנחקרים את הפנים האחרות של זהותם.
 
חמש הפנים של זהותו של מורה המורים על פי הנחקרים
מורה המורים כמורה - בהקשר זה עולים מרכיבים כמו מורים רפלקטיביים, רפלקציה על המעשה, דיונים בדרכים לשנוי קורסים, התווית מטרות מקצועיות, שיתוף בהערכות סטודנטים וטיפוח חשיבה רפלקטיבית בקרב סטודנטים.
מעדויות המשתתפים עלו גם התייחסויות לדיגום של הוראה יעילה, רפלקציה והערכה. המשתתפים גם הדגימו באמצעות של עבודות סטודנטים, רפלקציות מקצועיות כתובות, דיונים מקוונים וסילבוסים של קורסים כיצד הם יישמו אסטרטגיות הוראה מגוונות ומחדשות. 8 מהמשתתפים הציגו התנסויות תכופות בתוך בתי ספר ובהן הדרכה פדגוגית, עבודה עם מורים, בניית תכנית טיוטוריאלית ומעורבות בפיתוח מקצועי של בית הספר.
מורה המורים כמומחה וכלמדן (scholar) של הוראה – ייחוס שיפור בהוראה לפעילויות למידה ומחקר, לעבודה עם מורים במחקרי פעולה בכיתות, לשכלול ושיפור תכני הקורסים. רוב המשתתפים היו מעורבים במחקר דרך מענקי מחקר (3), כתיבת תזות אישיות (5) ופרסום (3).
מורה המורים כמשתף פעולה עם אחרים – כל המשתתפים בטאו פן זה של זהותם באמצעות דיון בעבודתם הקולבורטיבית. רובם הצביע על כך שיזמו שיתופי פעולה ומיעוטם- נענו ליוזמות אחרים. בשיעור נמוך יותר המשתתפים שיתפו פעולה עם הקהילה (2) ובהוראת קורסים (4). שבעה מהמשתתפים שיתפו פעולה בפרזנטציות, בפרסומים ובמחקר ו-13 עשו זאת בתוך מוסדותיהם, באיגודים של מורי מורים ועם ארגונים אחרים הקשורים להכשרה.
מורה המורים כלומד – רוב הנחקרים התייחסו למעורבות בפעילויות של צמיחה מקצועית בהקשרים שונים כמו: כנסים, סדנאות, שימוש בטכנולוגיה ללמידה. מחצית התייחסו למחקר כבסיס לקבלת החלטות מעשיות.
מורה המורים כמנהיג – מורי מורים אלה התגלו כמנהיגים באמצעות השפעתם על תוכניות ועל אנשי מקצוע ע"י מתן פרסום לעבודתם המקצועית. הם השפיעו על המקצוע באמצעות ההערכות של תוכניותיהם ושל אחרים והתייחסו בעיקר למנהיגות בשינוי תוכניות ובהתפתחות מקצועית. המשתתפים נטלו חלק בקביעת מדיניות תוך השתתפות בפורומים מובילים במוסדותיהם.    
 
דיון
הפנים השונות של תפקיד מורה המורים משולבות זו בזו. הן בתיאוריה והן במעשה מתקיימים ביניהן קשרי גומלין בדרכים מורכבות וחשובות והן ממקדות את תשומת לבנו להיבטים שונים של הדרך בה נוצרות זהויות ומשתמרות (Gee, 2000-2001). יצירת זהות הוא תהליך דינמי (Bullough, 2005) ומחקר זה מדגים נקודה זו באמצעות ממצאים המראים שלגבי 14 מורי המורים שהשתתפו במחקר בשלבים שונים של הקריירה המקצועית שלהם, הפן המרכזי בתפישתם היה זה של מורה המורים כמורה.
לגבי הפנים האחרות שנמצאו - רמות שונות של ניסיון ואחריות השפיעו על הדרך בה הן קיבלו את ביטוין אצל המשתתפים במחקר. הדבר מראה שלמורי מורים יש זהויות שונות, כשכל זהות תלויה בקהל ובהקשר שבהם הם פועלים (Bullough, 2005). חשיבות ממצא זה טמונה בכך ששימוש בסטנדרטים כדי לבחון את איכותו של מורה מורים מחייב התייחסות לפנים שונות אלה (Smith, 2003). יש בכך גם כדי להוות מסגרת התייחסות למורי מורים בתהליך התפתחותם המקצועית.
 
ביבליוגרפיה
Bullough, R. V.(2005). Being and becoming a mentor: School-based teacher educators and teacher educator identity, Teaching and Teacher Education, 21, pp. 143-155.
Gee, J. (2000-2001). Identity as an analytic lens for research in education, Review of Research in Education, 25, pp. 99-125.
Smith, K. (2003). Teacher educators' professional knowledge – How does it differ from teachers' professional knowledge, Paper Presented at the AERA, Chicago.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

ביבליוגרפיה
Bullough, R. V.(2005). Being and becoming a mentor: School-based teacher educators and teacher educator identity, Teaching and Teacher Education, 21, pp. 143-155.
Gee, J. (2000-2001). Identity as an analytic lens for research in education, Review of Research in Education, 25, pp. 99-125.
Smith, K. (2003). Teacher educators’ professional knowledge – How does it differ from teachers’ professional knowledge, Paper Presented at the AERA, Chicago.

yyya