מחשב נייד אחד לאחד בהכשרת מורים: האם המעורבות משפיעה על הנטיות ועל מיומנויות הטכנולוגיה של המועמד?

Donovan, Loretta; Green, Tim; Hansen, Laurie E. " One-to-One Laptop Teacher Education: Does Involvement Affect Candidate Technology Skills and Dispositions?", Journal of Research on Technology in Education 44. 2
Winter 2011/2012: 121-139.


מחקר זה משווה בין האמונות הראשוניות והאמונות שהשתנו, הנטיות והשימושים בטכנולוגיה של סטודנטים להוראה בשני מודלים של תכנית לתעודת הוראה: תכנית של שימוש במחשב נייד אחד לאחד עם שימוש בטכנולוגיה שיכולה להימצא בכל מקום ותכנית מסורתית לתעודת הוראה שבה מצפים מהסטודנטים לעמוד בכל קורס בדרישות והתנסויות מסוימות בטכנולוגיה (מודל שבו משתמשים לעתים קרובות בהכשרת מורים).

אף על פי שמטרת המחקר הייתה להרחיב את הספרות הבוחנת את ההשפעה של נגישות במשך עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של מועמדים למחשבים ניידים, על ידי השוואה בין קבוצות של אנשים עם מחשב נייד וחסרי מחשב נייד, המחברים היו מסוגלים לא רק לספק תמיכה באמצעות נתונים כדי להדגיש את ההשפעה החיובית של תכניות אחד לאחד, אלא הם גם היו מסוגלים לקבוע שהשיטה הנוכחית שלהם של "שילוב טכנולוגיה בכל הקורסים" אינה אפקטיבית לגבי ההשפעה על האמונות והמומחיות של סטודנטים להוראה והשימוש שלהם בטכנולוגיה.

המועמדים בתכנית של המחשב הנייד הפגינו התפתחות בכל שלושת התחומים, בעוד שהמועמדים בתכנית ללא המחשב הנייד לא הראו שינוי במהלך הזמן. הממצאים ממחקר זה מצביעים על העובדה שהתכניות שבהן נעשה שימוש בטכנולוגיה הנמצאת בכל מקום מכינות טוב יותר את הסטודנטים להוראה בכיתות עשירות בטכנולוגיה מאשר התכניות שנוקטות בגישה מסורתית יותר של עמידה בדרישות ההכשרה לגבי שימוש בטכנולוגיה.

בהינתן העובדה שהמשתתפים בקבוצה של המחשבים הניידים בחרו בעצמם להיכלל בתכנית, החוקרים הופתעו כאשר משתתפים אלה דירגו עצמם נמוך יותר בתחומים של אמונות לגבי טכנולוגיה בחינוך (כלומר, נושאים חוקיים, הערכה, שילוב, שימוש מקצועי) לעומת המשתתפים בתכנית ללא המחשב הנייד. אפילו כאשר המחברים הניחו שהסטודנטים שלא בחרו בקבוצת המחשב הנייד עשו כן משום שהם כבר חשים שכבר יש להם מיומנות מספקת, המחברים מזכירים שוב שהסטודנטים הללו כנראה לא טיפחו את והאמונות שלהם לגבי טכנולוגיה ואת השימוש שלהם בטכנולוגיה במהלך שנת לימודיהם בתכנית. המשמעות של זה עבור מורי מורים, ובייחוד לגבי כאלה החשים ש"הסטודנטים יודעים יותר ממני" הוא שאסור לנו להניח שאין מקום להתפתחות משום שהסטודנטים חשים שהם כבר מיומנים בטכנולוגיה. בנוסף, עלינו לעשות מאמץ מרוכז כדי לקדם שימושים אותנטיים של טכנולוגיה חינוכית.

קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya