מחשבים ניידים מעכבים את הלמידה בכיתה הן עבור המשתמשים והן עבור חבריהם ללימודים

מאת: Faria Sana

Faria Sana, Tina Weston, and Melody Wiseheart. "Laptops hinder classroom learning for both users and nearby peers", Computers & Education 62 (2013) 24–31.

ניתן למצוא מחשבים ניידים בכיתות שבאוניברסיטה. ועל כן, בלתי נמנע שסטודנטים ישתמשו ביישומי מחשבים ניידים, כגון: רשת חברתית ומשחקים במהלך השיעור.

כדי לבחון האם ביצוע מספר משימות בו-זמנית במחשב נייד מונע למידה בכיתה, המחברים ערכו שני ניסויים במסגרת של הרצאה מדומה באוניברסיטה.

אוכלוסיית המחקר

במחקר השתתפו ארבעים וארבעה סטודנטים לתואר ראשון מאוניברסיטה גדולה בעיר קנדית גדולה (מתוכם 25 נשים).
כל המשתתפים נרשמו לקורס מבוא לפסיכולוגיה וקיבלו נקודת זכות בקורס עבור השתתפותם בניסוי. המשתתפים ייצגו מגוון של תחומי לימוד לתואר ראשון (כלומר, לא רק פסיכולוגיה).

הנבדקים גויסו תוך שימוש בפורטל מקוון שתוכנן לצורך המחקר בפסיכולוגיה, מה שמסביר כי המחקר כלל הקשבה להרצאה בכיתה ומילוי מספר שאלונים.

רק סטודנטים שיכלו להביא מחשב נייד אישי לניסוי הוזמנו להשתתף.

ארבעים משתתפים נכללו בניתוח הנתונים הסופי, שכלל שני תנאי ניסוי: ביצוע מספר פעולות בו-זמנית במחשב (20 משתתפים) ואי-ביצוע מספר פעולות בו-זמנית במחשב (20 משתתפים).

מבין ארבעת המשתתפים שהוסרו מהניתוח, לשניים מהם היה ידע קודם לגבי תוכן ההרצאה (כפי שנמדד משאלון הסינון), משתתף אחד הציג ביצוע מאוד נמוך במבחן ההבנה, ומשתתף אחד לא הצליח לעקוב אחר ההוראות.

המחברים מצאו שהסטודנטים שביצעו מספר משימות בו-זמנית על המחשב הנייד במהלך ההרצאה קיבלו ציון נמוך יותר במבחן בהשוואה לסטודנטים שלא ביצעו מספר משימות בו-זמנית, וסטודנטים שצפו בחבריהם המבצעים מספר משימות בו-זמנית במחשב קיבלו ציון נמוך יותר במבחן בהשוואה לסטודנטים שלא צפו בחבריהם מבצעים מספר משימות בו-זמנית במחשב הנייד.

התוצאות מציעות שביצוע מספר משימות בו-זמנית במחשב הנייד מהווה הסחת דעת הן עבור המשתמשים והן עבור חבריהם ללימודים וזה יכול להזיק ללמידה בכיתה.


קישור לתקציר המאמר באנגלית

 הערה : המאמר הנ"ל התפרסם אמנם בכתב עת שפיט , אך לא ברור אם הממצאים שלו תקפים לאוכלוסיות סטודנטים במדינות אחרות ובאוניברסיטאות אחרות.



    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    כל כך לא מקצועי! מי שאיש רפרסום מאמר הזוי זה, באמת שווה את זה. די עם השטויות האלו, באמת! כמה אפשר לבוסס בביצה של כלום, כמה? מפליא הדבר שסטודנטים שהקשיבו להרצאה קבלו הישגים יותר גבוהים… וואי, איזה גילוי מדהים! ברגע שמחשב נייד יהיה שגרתי ביד כל לומד, גם בשעת השיעור, זה יהפוך ל"שקוף" עבור כל לומד כך, שמי שיקשיב ילמד, ומי שלא- אז לא. לקשר אי הקשבה והסחת דעת במחקר מקרי בו נותנים לסטודנט מחשב לשחק בו בשיעור…. נו, די עם הבלים אלו. אגב, חקרו אותו דבר שנתנו לסטודנטים קומקיס לקרוא בשעתה שיעור? ויפה שעה אחת קודם!

    פורסמה ב 22/03/2013 ע״י אברום רותם

    אברום שלום , תודה על התובנות שלך , אמת לאמיתה . האבסורד הוא שכתב העת הזה שפיט , ללמדך שכתבי העת השפיטים ( peer review ) אינם בהכרח נבונים יותר מחכמת ההמונים. מנסיונו , המאמרים החכמים מתפרסמים דווקא בבלוגים , ניירות עמדה, ספרים או בכנסים. אבל , מדי פעם אנו מביאים גם מחקרים מכתבי עת שפיטים לצורך שמירת האיזון של מקורות המידע.

    פורסמה ב 24/03/2013 ע״י עמי סלנט

    ברור שיש הלביא דברים בשם אומרם, ללא תלות במקורות, ורק להתייחס לגופו ואיכות העניין. כתוצאה ממציאות זו, על הקורא מהשטח, שמחפש רעיונות ותובנות חדשות, צריך לפתח ביקורתיות, בדיוק כמו שהמורה נדרש לבקש מתלמידיו…ובהזדמנות זו מומלץ להסתייג ממחקרונים כאלה (למשל, מדובר בנדון כאן על 20 שטודנטים עם מחשב, 20 בלי באותו המוסד ואותו חתך אוכולוסיה וכ'ו… כשברור מראש שאין לראות בזאת תוקף מעבר לעבודה/ לסמינריון כלשהו….והעיקר , רק טוף!

    פורסמה ב 24/03/2013 ע״י אברום רותם
    מה דעתך?
yyya