מחקר מוצא כוחות מניעים בסיפורים על מאבקים של מדענים

Zubrzycki, Jaclyn. "Study Finds Motivating Power In Tales of Scientists' Struggles", Education Week. 2/24/2016, Vol. 35 Issue 22, p5.

האם למידה אודות מאבקיו של אלברט איינשטיין (Albert Einstein) מסייעת לתלמידים להצליח יותר בכיתה? מחקר חדש של האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה (American Psychological Association) טוען שכן: תלמידי תיכון הקוראים על אתגרים אישיים ואקדמיים שעמדו בפני מדענים שיפרו את ציוניהם בשיעורי מדעים.

החוקרים מהמכללה למורים של אוניברסיטת קולומביה ביקשו מ-472 תלמידי תיכון בכיתות ט' ו-י' מארבעה בתי ספר תיכוניים לקרוא אחד משלושה סטים של סיפורים קצרים אודות אינשטיין, מארי קירי (Marie Curie) ומיכאל פאראדיי (Michael Faraday). בסט אחד של סיפורים, המדענים נאבקו באתגרים אינטלקטואליים. בסט אחר, הם התעמתו עם אתגרים אישיים. הסט השלישי כלל סיפורים לגבי הצלחה של מדענים, ללא אזכור של מאבקים אינטלקטואליים או אישיים.

לדוגמא, הסיפור לגבי המאבקים האינטלקטואליים של קירי הראה את החשיבה מחדש שלה על ניסויים כושלים. סיפור מאבק חייה מספר כיצד היא נאלצה לעזוב את מולדתה פולין משום שנשים לא הורשו ללמוד בבית ספר. הסיפור שהתמקד בהישגים השמיט מאבקים אלה ובמקום זאת תיאר כיצד קירי שלטה בחמש שפות בצורה שוטפת בגיל צעיר וזכתה בפרסים רבים.

הסתבר שתלמידים אשר קראו לגבי מאבקים אישיים או לגבי מאבקים אינטלקטואליים היו צפויים לשפר את ציוניהם במדעים לאחר קריאת הסיפורים – בייחוד אלה שציוניהם היו נמוכים לפני הקריאה. אלה שקראו על הישגים לא השתפרו לאחר קריאת הסיפורים. הן לפני קריאת הסיפורים הן אחרי הקריאה, אותם תלמידים אשר האמינו שמאמץ, יותר מאשר כישרון מולד, מוביל להצלחה במדעים נטו להצליח יותר בשיעור המדעים.

למאמר המלא באתר האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה

ראו גם:

מנדל בהוראת הגנטיקה: כמה תרומות מההיסטוריה של המדע וממאמרים המיועדים למורים

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya