מורים על השינוי של רפורמת "אופק חדש " – משובים מתוך דיונים בפורומים באינטרנט

מקורות המידע :
 
*     מתוך דיוני פורום המורים בחינוך היסודי ליקטנו כמה פוסטים שיוכלו לסייע למחקר עתידי על רפורמת "אופק חדש.
 
*     כמו כן , אספנו רפלקציות של מורים מפורום המורים באתר תפוז .
 
 
תקציר
 
בהתנהלות של רפורמות חינוכיות נסתרת  בדרך כלל עמדת המורים הנוטלים חלק מהותי ביישום הרפורמה בבית הספר. עם זאת , יש לזכור כי הצלחתן של רפורמות חינוכיות תלויה ברמת ההזדהות של המורים המלמדים בביה"ס עם מטרות הרפורמה וערכיה . על רקע זה , נעשה ניסיון ראשוני לבדוק את עמדת המורים המשתתפים ברפורמת "אופק חדש" . הממצאים הראשונים (שעדיין לא נותחו לעומק)  מלמדים על קשיי הסתגלות של מורים רבים לתהליכי השינוי "באופק חדש".  עומס העבודה שהוטל על המורים  הולך וגדל   וניכרת  לעתים אזלת יד מצד הנהלות בתי הספר. במקומות שהנהלות בית הספר תמכו במורים וגילו מדיניות עקבית וגמישה ניכרת רמת הזדהות גבוהה יותר של המורים. ראייה נוספת של הממצאים עשויה לסייע לחוקרי חינוך לפרש ולנתח את רפורמת "אופק חדש" בעתיד ועדיף עוד בהווה . הממצאים נאספו על ידי צוות פורטל מס"ע באמצעות כמה וכמה מנועי חיפוש באינטרנט אשר התמקדו בפורומים חינוכיים של מורים .
* * 
"ממש לא טוב, אז ככה אני עובדת יותר שעות ומקבלת פחות משכורות, היות ואני מורה בעלת תואר שני ותעודת הוראה ומכסה מלאה שלך גמולים, קיבלתי תוספת נאותה בשנה שעברה, השנהכל התוספות כיביכול נכנסו לבסיס, רק מה? הבסיס יצא נמוך יותר . מערכת שעות יצאה מפוזרת לגמרי, חלונות רבים, מכיוון שהנהלה עדיין לא למדה איך בונים מערכת באופק חדש, חלונות, דלתות ולכל דבר תשובה: סבלנות, רפורמה חדשה, עדיין לא יודעים ועוד.
בנוסף לכך למנהלים אין אפשרות לתת משרות מלאות, אצלינו אף מורה לא קיבלה 36 שעות עבודה, וחוץ מזה ערך של שעה ירד, בקיצור אם הייתה לי אפשרות לוותר על הרפורמה שכולה עבודה בעיניים, הייתי עושה זו בשמחה."
"צר לי אבל זאת ממש לא החוויה שלי.
בתי ספר שבהם הדברים כבר מאורגנים - עבודת המורות הרבה יותר יעילה. הן מתוגמלות על שעות של מעבר. הישיבות נכללות בשעות העבודה. יש שעות רוחב. השעות הפרטניות תורמות מאד לילדים וגם למורות שחשות הצלחה מהירה יחסית.
ככל הידוע לי שכרן הגלובלי (כולל חישוב לפנסיה) של המורות עלה בסכומים שנעים בין 800 ל-1200 ש"ח בחודש. לא כולל מורות צעירות ששכרן הוכפל.
הילדים, לפחות באזורים שאני עובדת מרוויחים מכל שעה שהם בבית הספר (מורות מדהימות העובדות מהשטח ).
"בביס שעובד חמישה ימים ברפורמה אין יותר יום חופשי מה שהיה קודם. משרה מלאה מאה אחוז - השכר המשולב עלה תוספת גמול חינוך עלתה ובהתאם כל ההורדות . מה שקורה בתלוש הוא שהמשכורת היא משולב + חנוך וכל השאר מתקזז בהורדות. כולל 12 ש"ח טלפון. אין דקתאויר לנשום, שלוש שעות מהשהיה מיועדות לישיבות /השתלמות מה שמונע את האפשרות לעבוד בבית ספר ויש עבודה בבית. מתוך חמש שעות פרטניות 2 הן ניהול כתה חלקן בשעות 0.
על כל השעות יש למלא טופסיאדה עוד עבודה באותו זמן שנועד לעבודה בשהייה. מילוי מקום על חשבון כל השעות את המנהל במצב זה לא מענינים החידושים והשאגות והעקיצות למי שמסרב - לא תורמות. עקב חוסר ביום חופשי גדלה כמות העדרויות! אין שום פינה/מחשב מקום להכין סנדוויץ וכו' הכל בתוך חדר מורים, ביום ארוך כזה גם לא נשארת כוס נקייה בסוף היום לשתות. אין מוטיבציה וחשק לעשות יותר ממה שצריך (ואת זה הכי טוב שאפשר) .
התוצאה ראש קטן - דבר שלא היה קודם. אז גם אם המשכורת עלתה מעט עדיין אסור לשכוח שבמשרה מלאה למחנכת עלתה המשרה ב- 9 שעות  שזה עוד 36 שעות בחודש והמשכורת בערך ב-2 ש"ח לשעה. וגם אם ישנם חמישה תלמידים שמרוויחים במצב כזה ישנם הרבה יותר "שמרוויחים" מורה עייף, מתוסכל וכו' ואסור להתמם שלא הכל הוא רק התלמידים מה אתנו ? אחרי 20 שנות ותארים זה מה שמגיע לנו ? טוב או רע תשפטו אתם" .
* 
כמובן שיש יום חופשי באופק.
"ודנילי מדברת על ב"ס שעובד 5 ימים,כולל התלמידים. אז גם להם יש יום חופשי,בדיוק כמו לכל מורה אחרת, רק שאצלם היום משותף.
די בביקור חטוף (לא מתוזמן) באחד מביה"ס ברפורמה בכדי לראות אתהמורים הכבויים המבצעים את עבודתם בכדי לצאת ידי חובה - עבודה בפרוזדורים עםילדים שכל גירוי מסיט את תשומת ליבם. בנוסף עליהם להשלים חומר שנלמד באותה עת בכיתתם.
למורים הרבה פחות זמן וסבלנות.
הנשכרים מבחינת שכר הם המורים הצעירים.
מס' המורים המבקשים לפרוש בטרם עת גדול מאד וגדל משנה לשנה"
 
* 
עדיין יש הרבה עבודה בבית,מבחנים ומערכים מכינים בבית,שלא יבלבלו אתכם!!!
יש רגעים מתסכלים...
ובכל זאת לא  הייתי רוצה לצאת מזה...
תוספת של 3.000 ש"ח היא   לא דבר פשוט!!!
* 
"אין תנאים ללימוד השעה הפרטנית
מיקום  ושקט, למשל."
* 
"שכחת שכל מורה חדשה במערכת משובצת אוטומטית באופק חדש?
וברפורמה עובדים ( אבל עובדים! לא יושבים על הכסא) כל יום 8 שעות וחוץ מזה עוד השתלמויות/הורים/אסיפות/ישיבות/מבחנים/בדיקה/הכנה/ וכ"ו."
קישור
*  
"לא מכיר את החישובים שלך, אבל לפי המחשבון שבידי מדובר בכמעט 8 שעות עבודה ביום.
אני מודע ( ולא רק אני) שהמנהלים לא כופים את מלוא החובות ברפורמה על מנת לא להבריח את המורים - אבל זה ברור שזה יגיע מתישהוא."
"לסיכום:
מי שאוהב את זה - יש בזה הרבה מאוד סיפוק.
מי שמחפש להרוויח וראש שקט - לא בהוראה."
.קישור
* 
"מפריע לי שכולם מתייחסים למשכורת, לחופשות ולשעות הנוחות.
עבודת ההוראה היא קודם כל עבודה שצריכים לאהוב. היא שוחקת ודורשת הרבה מעבר לשעות העבודה הפורמליות.
לצד השחיקה והעומס יש הרבה סיפוק ועניין בעבודה. אי אפשר להשוות אותה לעבודת ניירת.
אם יש לך מרץ ואהבת המקצוע לכי על זה.
בסיכומו של דבר שאלת הכדאיות הכלכלית היא שולית"
* 
הכול תלוי בהנהלת ביה"ס
"אצלנו חלק מהשעות הפרטניות בבוקר וחלק בצהריים , כאשר ילד יוצא מהכיתה
הוא יוצא משיעור בתנ"ך לתגבור בתנ"ך וכך מפסיד הרבה פחות .
וגם לגבי הקצאת מקום, יש לנו כבר חדר של אופק חדש אמנם אין בו טלפונים ומחשבים עבור המורות אבל יש שולחנות וכסאות חדשים וזה בהחלט מקום בו אפשר לעבוד עם הילדים. "
* 
"ילדים רבים רוצים להישאר או לצאת עם המורה לפרטני- הכול תלוי איך מציגים להם את השעה הזאת.
וכן לוקחים כל פעם ילדים לתגבור בנושאים שונים או להעשרת הטובים. וכך כולם מורווחים.
המורות מדווחות על שיפור בהישגים ועל אווירה נעימה בכיתות ושביעות רצון של הורים.
אבל , במקביל הן אומרות שהסיפוק הזה אינו משתלם.
כי העבודה קשה לא עושים הכול בביה"ס אלא יש המון עבודה בבית.
כדי להכין שיעור פרטני צריך להתכונן ולפעמים יותר משיעור פרונטאלי."
"בית ספרנו נכנס השנה לאופק חדש.
בפועל תוספת השעות לכל מורה היא גדולה מאד.
אצלי למשל, השנה נוספו 10 שעות למערכת לעומת השנה שעברה.
תוספת השכר אינה הולמת, אינה מתגמלת על המאמץ , על השעות הרבות
בהן עובדים בביה"ס.
הסיסמא המפורסמת שאמרה כי המורים יסיימו את כל עבודתם
במסגרת שהותם בביה"ס ויגיעו הביתה ללא עבודה- היא בדיחה
עצובה.
בפועל אין זמן לבצע את העבודה הנלווית (הכנת חומרים, בדיקת מבחנים),
בעיקר בגלל חוסר זמן פנוי, וגם בגלל תנאים גרועים שאינם מאפשרים זאת פיזית."
* 
יש לי משרה מלאה שמתחלקת ל26 שעות פרטניות מול כיתה מלאה.(זה סיוט!!!)
5 שעות פרטניות-3 מול תלמידים ושעתיים לצרכי כיתה.
ושעתיים וחצי שהייה,שעה לישיבות ושעה  וחצי לצרכי הכיתה.
יש ימים בהם אני עובדת 8 שעות רצוף ,מול כיתות שלמות-זה לא אנושי,בעיקר כשאני גם תורנית חצר באותו יום
התוספת שלי היא בסביבות 2000 ש"ח ,אך אני חוזרת לבית ממוטטת ועם המון עבודה.והייתי מוותרת על כל הרעיון ההזוי הזה.
אם הייתי מוסיפה את כל השעות שהתווספו לי שלא במסגרת אופק חדש ,הייתי מרוויחה הרבה יותר.
קישור
* 
אני מזמינה אותך ביום החופשי שלך להתארח בכיתתי
"להיות צמודה אלי באותו היום ולראות בעיניך כיצד הדברים מתנהלים. לא יודעת האם באמת המורים שמתנגדים לרפורמה -מדוע מתנגדים?
השאלה באמת בכנות ומבלי לפגוע באף אחד ואחת, האם באמת אנחנו רוצים להשקיע והרבה במקום העבודה שלנו? או שלא מתאים לכולנו לעבוד יותר שעות? וכאן יש לי שאלה אליך, אדם שעובד בהייטק- האם יכול לומר למעסיק שלו שלא מתאים לו להשאר עד 21:00 בערב בעבודה בכדי לסיים את הפרוייקט?
או האם בהייטק משהו יגיד או ישאל אם הוא חייב להגיע לישיבה?
לגבי האופק ושעות העבודה- כן מורים קורעים את עצמם ועובדים קשה- זו המשרה וזו העבודה.
לא שומעת על רופא שיגיד שלא מתחשק לו ואינו רוצה לעבוד כי ככה, או כיוון שניתנת לו הבחירה.

אני רואה את הדברים אחרת , גם אם אני עובדת קשה "
"כמנהלת שהובילה את הצוות לכניסה לרפורמה, הרי שאני מאמינה בה.
הרפורמה אינה מושלמת וקימיים קשיים,אותם אפרט בהמשך, אבל יש בה הזדמנות לשיפור אמיתי במעמד המורה ובשכרו וכמובן הזדמנות אמיתית לדיאלוג אישי ולימודי עם התלמידים שיביא לשיפור השגים.כל מורה בצוות ,במסגרת הרפורמה ,עובדת 5 שעות פרטניות. מתוכן שעתיים לדיאלוג אישי שמטרתו =הכרות מעמיקה עם הילד. בנוסף מלמדת כל מורה בקבוצות קטנות (עד 5 תלמ') . .כמו כן שוהה כל מורה 5 שעות לצורך למידה ,הדרכה, ישיבות פדגוגיות,בדיקת מבחנים ותכנון שיעורים, קבלת הורים וכו' .זו נקודת התורפה של הרפורמה, שכן עדיין המורות מתלוננות על עבודה שנמשכת גם בבית.מאידך, גם קודם העבודה נמשכה בבית, עכשו לפחות על חלק מהעבודה משלמים לנו.כמו כן המורות מקבלות שעות נוספות, אם הן נמצאות בביה"ס מעבר לשעות במערכת שלהן. כמו למשל: מסיבות כיתתיות, ערב הורים ילדים, טכסים בשעות הערב, ישיבות פדגוגיות שנמשכות מעבר לשעות העבודה וכו' (עד 36 שעות בשנה). ערך שעה נוספת לשכר= 125%.

אגב, ממוצע תוספת השכר למורות= 22% (מורות ללא תואר מקבלות תוספת של 17%.מורות עם תואר , תוספת של 26%).
 לאחר שנה של עבודה ברפורמה, אף לא מורה אחת מוותרת עליה. כולן ממשיכות ( כל הצוות נכנס פרט לשתי מורות שפרשו בסוף שנה זו).רב המורות בחרו לתת את השעות הפרטניות ל"ילדי האמצע" (בעלי השגים בינוניים).רב ילדי האמצע עשו קפיצה משמעותית בהשגים (לפחות ב- 15% ).כל המורות לא מבינות איך עבדנו ללא השעות בהן ניתן ללמד בקבוצות קטנות ולקיים דיאלוג אישי משמעותי. חלק מהמורות חזר לעשות ביקורי בית (וקבל שעות נוספות עבורם), חלק גדול מבקש כלים להתמודדות עם תכנים שלא נחשפו אליהם בעבר, כמו: נטיות אובדניות של ילדים , התעללויות וכו'.
 בסך הכל עוד ארוכה הדרך.... יש לשפר (ומבטיחים לנו שעובדים כל הזמן על שיפור ומציאת פתרונות לקשיים).
כמו שפתחתי, יש ב"אופק חדש" הזדמנות אמיתית שאסור לנו כאנשי חיוך לפספס אותה !! אשמח לענות על שאלות נוספות,"
שרה אורן, מנהלת בי"ס ויצמן-הרצליה
 
 
 
 

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    אין ספק שהמערכת צריכה לעבור שינוי. אני מעריכה מאוד את ציבור המורים, אלא שנראה שאנחנו לא מעריכים את עצמנו. ההשוואה להיי טק מאוד יפה. הייתי שמחה לעבוד בתנאים של עובדי ההיי טק. לכל עובד אזור עבודה משלו כולל מחשב, לקבל ארוחות בבית הספר, פינה בה העובד יכול לנוח ולהרגע או לשחק ולהיות מתוגמל בהתאם.לצערינו הגישה של הרבה מורים הרואים בעבודתם שליחות אמיתית עומדת לנו לרועץ. המשרד רואה בזאת הזדמנות, כוח הוראה טוב ומיומן שיעבוד בשכר מינימום. נכון שקודם לכן עבדנו שעות רבות בהתנדבות, ללא שכר, אבל האם זה אומר שאנחנו צריכים לקבל שכר נמוך יותר? בל נשכח התוספות האילו לא הולכות איתנו לפנסיה. למה?

    פורסמה ב 13/11/2010 ע״י שושי ריכנטל

    אני מרגישה שאנו חולמים סיוט ולא מצליחים להתעורר… הכיצד קרה שההסתדרות אמורה להגן עלינו חתמה על הסכם נוראי ככ? וגרוע יותר , היכן הכח שלנו, כל המורים שלא נאבקים על ששייך לנוו?מדוע מובן מאליו שתמיד אנו מקבלים פחות, מוערכים פחות, ולא עושים דבר? גם אנו וכן התלמידים יוצאים מופסדים. מורים ממורמרים, אינם מורים טובים, אינם יעילים,וכך התלמידים הם המופסדים.

    פורסמה ב 27/04/2013 ע״י מירב ג
    מה דעתך?
yyya