מורים מתחילים במציאות משתנה: משבר הקורונה ומערכת החינוך הישראלית

Dvir, N. & Schatz-Oppenheimer, O. (2019). Novice teachers in a changing reality.  European Journal of Teacher Education, 43, 4, 639-656

משבר הקורונה בישראל

כחלק מהמאמץ הארצי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה, מערכת החינוך הישראלית, על 2.3 מיליון התלמידים שבה, הושבתה ב-15.3.2020 ונותרה סגורה, או סגורה חלקית, למשך חודשיים וחצי. בהתבסס על התקנות לשעת חרום, משרד החינוך הנחה את מוריו להימנע מהגעה לבית הספר ולעבור להוראה מרחוק. תהליך מורכב ופתאומי זה גרם לקטיעה של תוכנית הלימודים, הרחבת הפערים הדיגיטליים, פגיעה בחוסנם הנפשי של הילדים, צמצום האינטראקציות החברתיות והתעוררות של קשיים טכניים ולחצים פנים-משפחתיים.

תלמידים בעת המשבר

הגם שמערך הלמידה מרחוק התנהל ברובו באופן סדיר, צפו על פני השטח כשלים, אתגרים ודילמות רבות על רקע הלמידה המקוונת. כך, למשל, מתוקף העובדה שכ-24% מבתי האב בישראל אינם מחוברים לאינטרנט ולכ-17% מהתלמידים אין מחשב ביתי, התעוררו חששות מאי שוויון חברתי ופערים דיגיטליים. בעיקר, בקרב המגזרים החרדי והערבי.

מאמצי כוח ההוראה

המעבר להוראה מקוונת חשף והקצין את הפערים הדיגיטליים בתוך כוח ההוראה. המורים נאלצו לבצע שינויים בהולים ובלתי צפויים בשיטות ההוראה בעודם מתאימים את מערכי השיעור שלהם לאפליקציות וידיאו-צ'אט שונות. אותם מורים היו צריכים להקדיש זמן רב לעדכון מערכי השיעור, ישיבה מול מחשב, תמרוץ תלמידים ושמירה על כללי אתיקה בזום. כך, למשל, הם הוזהרו מהקלטת והעברת מידע אישי או עבירה על זכויות יוצרים – על אף שהתבקשו להקליט ולשלוח את השיעורים המקוונים.

מתודולוגיה

32 מורים מתחילים השתתפו בסדנאות פיתוח מקצועי מוקלטות (באפליקציית זום) שהתקיימו במהלך משבר הקורונה, בהנחיית שתי מחברות המחקר. בתוך כך, המשתתפים שיתפו את עמיתיהם ומנחותיהם על אודות אירועים בולטים משנתם הראשונה בתפקיד. המדגם כלל 22 מורות ו-10 מורים שלימדו מגוון מקצועות, הן בחינוך היסודי והן בעל-יסודי, כאשר שמות המרואיינים המובאים להלן הינם בדויים.

אתגרים טכנולוגיים

רוב המשתתפים דיווחו כי התקשו להתמודד עם השינויים בשגרת העבודה וחוו מתח, תסכול, חרדה ופסימיות בזירת ההוראה המקוונת. לא זו בלבד, העבודה מהבית עוררה מתחים תוך-משפחתיים, חידדה קשיים טכניים וטשטשה את הגבולות בין החיים הפרטיים לבין העבודה בית הספר. בהקשר זה, אמרה מרואיינת בשם דנה: "זו הייתה תקופה קשה במיוחד. נאלצתי ללמד בזום, כאשר כל המשפחה שלי שהתה בבית, כולל שלושה ילדים. שקלתי להפסיק ללמד".

הזדמנויות טכנולוגיות

במקביל לקשיים ולאתגרים, המעבר הכפוי להוראה מרחוק סייע ליצור שיטות הוראה חדשניות. נדמה שדווקא המורים החדשים, אלו שטרם אימצו שיטות הוראה מסורתיות, הצליחו להסתגל במהירות להוראה מרחוק, רתמו אותה לצרכיהם וסימנו נתיבי הוראה חדשניים. כך, למשל, מורה מתחיל בשם רן הצליח, בזכות האוריינטציה הדיגיטלית שלו, להפגין כישורי מנהיגות, להוביל יוזמות, להציע סיוע טכני למורים ותיקים ולהצטייר כגאון הטכנולוגי של הסגל – בשנתו הראשונה במקצוע.

אתגרים פדגוגיים

המעבר הכפוי לאפליקציית הזום חידדה את הפערים הדיגיטליים בין התלמידים ואף היוותה פרצה לתלמידים רבים להתחמק ממחויבויותיהם, להישאר אנונימיים, להיות נוכחים-נפקדים ולאף להפיץ דברי אלימות מילולית. לצורך ההמחשה, מורה לאזרחות בשם רוברט תיאר את הלחצים ואת הסוגיות האתיות והחברתיות איתם נאלץ להתמודד בשל המעבר להוראה מרחוק: "באחד משיעורי הזום, מספר תלמידי כיתה ט', שהופיעו על המסך תחת זהויות אנונימיות, השמיעו הערות גזעניות כלפי מורה לערבית. כתגובה לכך, עוד באותו ערב יזמתי פגישה מיוחדת עם תלמידי והורי כיתה, בנוכחות המחנכת והיועצת, שבה דנו בזכויות אדם, כבוד הדדי וחופש ביטוי. הקלטתי את השיעור ושלחתי למנהל בית הספר שציין אותי לשבח".

הזדמנויות פדגוגיות

ההוראה בזום טיפחה אווירת למידה שקטה ונעימה והיוותה זירת למידה שיתופית ומשוכללת. חלק מהמורים העידו כי ההוראה המקוונת אפשרה להתקדם עם תוכנית הלימודים ללא הפרעות או בעיות משמעת חריגות, לשלוח הקלטות שיעור לתלמידים שלא השתתפו (או להוריהם), לפצל תלמידים לחדרי למידה וירטואליים ועוד.

דיון ומסקנות

עם פרוץ משבר הקורונה, נאלצו המורים המתחילים להשקיע את מירב מאמציהם בהיבטים טכנולוגיים, לצד הפדגוגיים. ואילו, עם פתיחת בתי הספר והחזרה לשגרה, הוטלה על אותם מורים חובה נוספת: לוודא שכללי הבריאות החדשים מיושמים, לעיתים קרובות על חשבון שיקולים חינוכיים. אם לא די בכך, מיד התחוור כי מתקני בית הספר אינם מאפשרים לקיים את כללי הריחוק חברתי או החלוקה לקפסולות הדרושים.

השינויים הדרמטיים הרבים הובילו לטשטוש הגבולות בין הבית לבין בית הספר, להחרפת הכעסים והחרדות התוך-משפחתיות ולמתחים בין שיקולים מקצועיים לבין אילוצים בריאותיים. חרף הקשיים האלו, ההתמודדות המזדמנת עם הדילמות, האתגרים וההזדמנויות שנבעו ממשבר הקורונה הניעו את המורים המתחילים לבחון ולגבש את תפיסותיהם, ערכיהם, עמדותיהם ואמונותיהם. באמצעות כך, רובם הצליחו לעצב את תפקידם הערכי וזהותם המקצועית – כמורים וכאנשי חינוך.

למאמר המלא

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא משבר הקורונה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya