מורים מפלים לרעה את הבנות לעומת הבנים בציוני המתמטיקה

בכיתה ו' מורים מפלים לרעה את הבנות לעומת הבנים בציוני המתמטיקה. התוצאה, כפי שמראה מחקר של פרופ' ויקטור לביא וד"ר אדית זנד, היא היעלמות בנות ונשים בגיל התיכון והאוניברסיטה מהמקצועות המדעיים - ופגיעה בהשתתפותן בשוק העבודה.

החלק המרכזי של המחקר מתמקד בהשלכות של הטיה סטראוטיפית זו. מאחר שמורים מוצבים בכיתות באופן אקראי לחלוטין, כפי שנבדק והוכח במחקר, ניתן היה לבחון לא רק את מידת ההטיה ותוצאותיה בגיל בית הספר היסודי, אלא גם את ההשלכות ארוכות הטווח של ההטיה הזו - כיצד העובדה שיש מורה שמאמין שבנות פחות טובות במתמטיקה ומתייחס אליהן באופן שונה מהתייחסותו לבנים משפיעה על המשך דרכן האקדמית.

לביא: "אני מסכים שהנושא חשוב מאוד ושצריך לקבל קדימות במדיניות חינוכית וחברתית־כלכלית. עדיין נדרשים משנה זהירות ובדיקות נוספות לפני הליכה לצעדי מדיניות. אני בטוח שניתן לתקן את המעוות. התפישה הסטריאוטיפית של מורים, גם אם לא באופן מודע, קשורה גם להוויה מחוץ לכותלי בית הספר, בבית ובחברה, ומהלכי מדיניות צריכים לשלב גם מעגלים אלה שמעצבים את התפישות החברתיות של פרטים ומוסדות. קצרה היריעה כאן מהעלאת כיווני פעולה למדיניות מתקנת, אך רעיונות יש ואפשר לקדם את חלקם בניסויים מבוקרים, שמהם נלמד מה עובד ומה לא בהקשר זה ואז ניתן להרחיב את הפעולה לכלל מדיניות כוללת.

לסקירה של דפנה מאור במגזין TheMarker

למאמר המלא של פרופ' ויקטור לביא וד"ר אדית זנד באתר NBER

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya