מורים כסוכני שינוי בבתי ספר מגיבים (רספונסיביים)

מאת: Marco Snoek

 

Snoek, M. (2017). "Teachers as agents of change in responsive schools". School Education Gateway. October 9. https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/viewpoints/experts/teachers-as-agents-of-change-i.htm

  

הציפיות ממערכת החינוך גבוהות: לשפר את הישגי התלמידים; לטפל בהגירה ובסגרגציה; להפחית את שיעור הנשירה ועוד. על המורים לשלב את כל המטרות האלה בפעילותם היומיומית. רבים מהם שואפים לשמש סוכני שינוי עבור תלמידיהם, לסייע להם למצוא את מקומם בחיים ולהכינם לעתיד המשתנה תמיד. מורים המשפרים באופן קבוע את אסטרטגיות ההוראה שלהם הם סוכני שינוי גם עבור עצמם ועבור עמיתיהם.

עם זאת, מורים אלה מתמודדים עם פרדוקס סבוך:

במדינות רבות, ממשלות מותירות רק חופש מועט למורים לעצב את תכניות הלימודים. בו בזמן הן מעלות את הרף הנדרש לקבלה למקצוע ההוראה. אלא שמקצוענים ברמת הכשרה גבוהה אינם מסתגלים היטב לביורוקרטיות הכופות עליהם נוסחאות ומבקשות לשלוט בסדר יומם. מורים המבקשים להיות סוכני שינוי זקוקים לכך שיתנו בהם אמון.

כדי להיות ראויים לאמון כזה, על המורים האלה לטפח יכולות שלרוב אינן מוקנות בתהליך הכשרתם: דינמיות חינוכית, חשיבה ביקורתית, עיצוב ויישום של תכניות לימודים.

על ממשלות לעודד ולתמוך במורים שמבקשים לפתח את היכולות האלה, להעניק להם אוטונומיה ולבטוח בניסיון שרכשו שיאפשר להם לפתח – תוך שיתוף פעולה – תכניות לימודים שיענו על צורכי התלמידים והחברה בכללותה.

בתי ספר מגיבים וסתגלנים אינם זקוקים להנחיות מפורטות לגבי חידושים בתוכניות הלימודים, משום שהם מסוגלים לזהות בכוחות עצמם אתגרים ולהגיב להם בדרך הטובה ביותר.

 

למאמר המלא

 

לקריאה נוספת

הערך המוסף באוטונומיה

אוטונומיה בית-ספרית ומיומנויות המאה ה-21 במערכת החינוך הישראלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya