מורה (אַפְשָר) ממוקד חינוך והוראה

הוכמן, ר' וגלר, מ' (אוגוסט, 2015). מורה (אַפְשָר) ממוקד חינוך והוראה. הד החינוך, פ"ט(6), 17-14.

המורים הם נושאי הלפיד, המאיר את הדרך להתפתחות אישית, ערכית ומחשבתית של תלמידיהם ולשיח מכבד וקשוב עם האחר. לפיד אשר אם יוזן ברגישות ובתכנים עמוקים ורלוונטיים, יתקבל ברצון על ידי תלמידיהם, שימשיכו את השרשרת.

יש הסכמה רחבה במחקר בן זמננו, כי חינוך הוא הכלי לניעות חברתית ולהתפתחות כלכלית, אישית וחברתית, ולכן יש להשקיע בו.

דוח מקינזי משנת 2007, שסקר מערכות חינוך רבות בעולם, טען כי איכותה של מערכת חינוך אינה יכולה לעלות על איכות מוריה, ומכאן שאם מעוניינים להשקיע בחינוך - יש להשקיע במורים. יש לקלוט אנשים איכותיים להוראה, להכשירם כראוי ולהציע להם את התנאים המיטביים ואת ההזדמנות לממש את עצמם ואת המעשה החינוכי ולהוביל תכניות שיעצימו את איכות החינוך.

מסר דומה עולה גם מפינלנד, שם הגיעו למסקנה, כי סוד ההצלחה של מערכת החינוך שלהם הוא במידה רבה, ואולי מכרעת, מתן אמון במורה. פינלנד מכירה בכך שאיכות המורים היא הגורם המהות ביותר בקידום החינוך, ומכאן שנדרשת השקעה במעמדו של המורה, בהכשרתו, בהתפתחותו המקצועית ובמרחבים האוטונומיים שניתנים לו.[1]

חשוב מכול שהמורה יהיה בראש ובראשונה אדם ואוהב אדם, דמות מחנכת המתנהגת על פי ערכיה. עליו להחזיק בהשקפת עולם ערכית אוניברסלית; להתייחס בשוויון ובכבוד לכל אחד ואחת ללא הבדל גזע, דת, לאום, דעה או מעמד כלכלי; להיות מעורב בחיי החברה הישראלית; להכיר את שורשיו ולהיות מודע לזהותו, ובד בבד לכבד את זהות זולתו ולעמוד על זכותו לכבוד.

המורה צריך שיהיה סקרן, בעל ידע עולם, מיומנויות פדגוגיות וזהות מקצועית. עליו לטפח אצל תלמידיו הנעה ויכולת ללמידה משמעותית, שתסייע לגיבוש חיים של משמעות. המורה צריך שיהיה אכפתי וקשוב לתלמידיו, אוהב אותם ומדבר עמם "בגובה העיניים". מורה שהוא מומחה בפדגוגיה, מחדֵש ומתעדכן. מורה המשלב צד רגשי עם צד פדגוגי.

מסמך זה לא יעסוק באיתורו של האדם בעל התכונות הנדרשות להפוך למורה הרצוי בישראל 2015, אלא בתפקודו של המורה באופן שיאפשר לו למצות את יכולותיו ולהשפיע על איכותה של החברה העתידית, בהתאם להגיונות המנחים של רפורמת "אופק חדש: הצעד הבא".

הערות

[1] סאלברג, פ'. 2015. לומדים מפינלנד: תובנות ממערכת חינוכית מוצלחת, בתרגום ת' אילון-אורטל, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, הסתדרות המורים בישראל, מכללת סמינר הקיבוצים ומכון מופ"ת.

מורה (אַפְשָר) ממוקד חינוך והוראה

יו"ר צוות חשיבה: פרופ' יזהר אופלטקה. מרכז צוות חשיבה: רמי הוכמן. צוות חשיבה: ד"ר חאלד אבו עסבה, יורם אביזוב, ד"ר יוסף אבינון, פרופ' לילי אורלנד-ברק, ריקי אייגנר, רויטל הירשפלד, עדי אייל-הלבר, פרופ' נמרוד אלוני, פרופ' ברכה אלפרט, ד"ר קובי גוטרמן, חנה נאמן, פרופ' אבי עשור, רות קופינסקי, ד"ר יוסף קליין, פרופ' לאה קסן, ד"ר אורי קצין, נעמי ריפתין, ציון שורק, ד"ר אלכס שניידר. כתיבת המסמך: רמי הוכמן, מיכל גלר.

למאמר המלא

ראו גם:

איך לקדם מורים לתפקידי הנהגה?

הקורסים של "אופק חדש" למורים בשנת ההוראה השנייה: מה חושבים המורים?

אופק חדש: הצעד הבא ( 2013 ) .

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya