מודל IMSCI עבור הוראת כתיבה תוך "מתן פיגומים"

מאת: Sylvia Read

Read, Sylvia." A Model for Scaffolding Writing Instruction: IMSCI", Reading Teacher, Sep2010, Vol. 64 Issue 1, p47-52, 6p

המאמר מציע מודל עבור השימוש בטכניקת הוראה של מתן פיגומים (scaffolding ) בהוראת כתיבה. המחברת דנה בחשיבות של לימוד כתיבה מתוך ז'אנרים שונים בחינוך היסודי. מוצגים מספר שלבים ברעיון של מתן פיגומים (scaffolding ).

IMSCI הוא ראשי תיבות לסדרה של שלבים המבוססים על הרעיון של מתן פיגום (scaffolding).
I הוא קיצור של חקירה (inquiry). המחברת כמורה בכיתות א'-ב' שילבה הוראת קריאה וכתיבה. במהלך ההקראה בקול רם, היא התמקדה בז'אנר מסוים במשך שבוע-שבועיים ועסקה עם תלמידיה בחקירה של מאפיינ הז'אנר.

M היא קיצור של מתן דוגמא (modeling). לאחר שהתפתחה ההבנה של התלמידים את הטקסטים שמתאימים לז'אנר מסוים, המחברת נתנה דוגמא כיצד לנהל סיעור מוחות לגבי הנושאים, להשתמש בארגון גרפי, בכתיבת טיוטה, בבדיקה מחדש ובעריכה.

לאחר מתן הדוגמא הגיע שלב הכתיבה המשותפת (S הוא קיצור ל- shared writing). בנוסף למתן דוגמאות, המחברת ותלמידיה כתבו ביחד טקסט המתאים לז'אנר מסוים. כאשר התלמידים השתתפו בכתיבה, הם השתלבו בבחירת הנושאים, מבנה המשפטים, ארגון הטקסט וכדומה-את כל ההחלטות שהם יעשו כאשר הם יכתבו באופן עצמאי.
ה-C בצירוף IMSCI היא קיצור של כתיבה שיתופית (collaborative writing).
המחברת העבירה בהדרגה את האחריות לתלמידיה, זהו שלב ביניים בין מתן דוגמאות וכתיבה משותפת לכתיבה עצמאית. בשלב זה שני תלמידים עובדים ביחד כדי לייצר טקסט.

האות I האחרונה בראשי התיבות IMSCI משמעה כתיבה עצמאית (independent writing). המחברת העבירה בהדרגה את האחריות לתלמידיה, שבעקבות מתן הפיגום (scaffolding) היו מוכנים לכתוב באופן עצמאי.

הפעילות בכיתה

במאמר מוצג פרויקט של מחקר חינוכי, שבו לימדו את תלמידי כיתה ד' איך לכתוב סיפורת היסטורית. במאמר מוצגים השלבים שדרכם לימדו את התלמידים להשתמש במודל של פיגום (scaffolding) כולל השלב שלפני הכתיבה (prewriting), כתיבת טיוטות, ובדיקה מחדש על ידי עמיתים.
המורים והמחברת דנו בספרי תמונות שעשויים להיות יעילים לשלב החקירה, ולאחר מכן הקריאו בקול רם לתלמידיהם מגוון של ספרים. כאשר הן הקריאו את הספרים, הן דנו עם התלמידים במאפיינים. התלמידים הבחינו שרבים מהספרים נכתבו בגוף ראשון מנקודת המבט של דמות אחת, אבל הספרים נכתבו בזמן עבר וחלק מהאנשים או האירועים מבוססים על עובדות היסטוריות.

כדי לבנות ידע לגבי ההיסטוריה המקומית, התלמידים יצאו לסיור באתרים היסטוריים בעיר. בכל מקום בסיור, המורים סיפרו סיפורים על אירועים היסטוריים שהתרחשו שם. התלמידים רשמו הערות וארגנו אותן בצורה גרפית. כאשר הם חזרו לבית הספר, המורים נתנו לתלמידים חוברת הכוללת תמונות של המקומות וסיכומים של הסיפורים לגבי כל אתר. השלב הבא היה לתת דוגמא לתלמידים על השלב של קדם-כתיבה. בשלב זה נכלל גם שלב הכתיבה המשותפת. התלמידים רצו להשתתף, והמורים מצאו שהתלמידים השתלבו יותר כאשר הותר להם להעלות הצעות שהמורים שילבו בתכניות הקדם-כתיבה.

הארגון שלפני הכתיבה תוכנן כך שיסייע לתלמידים לשלב את ההיסטוריה שהם למדו בעלילה הבדיונית. כפי שקורה לעתים קרובות בסיפורת היסטורית, חלק מהפרטים הומצאו כדי שיתאימו למטרות הסיפור.

התלמידים כתבו את הטיוטה לסיפורת ההיסטורית שלהם. ולבסוף נפגשו בקבוצות כדי לקרוא את הסיפורים שלהם ולקבל משוב מחבריהם. גם בשלב הסופי של תהליך הכתיבה, המורה נתנה דוגמא בסיוע התלמידים. התלמידים השתמשו בערכת עריכה, עם עטים צבעוניים ורשימת תיוג לעריכת הטקסט.

ניתן להשתמש במודל IMSCI כדי להדריך הוראה של כל ז'אנר בכמעט כל כיתה.

הוראות להפעלה בכיתה

התחילו בזיהוי הז'אנר או צורת הכתיבה שתתאים לתלמידיכם.
1. איספו דוגמאות של ז'אנר או צורת כתיבה.
2. שתפו את התלמידים בחקירה לגבי הז'אנר. בקשו מהתלמידים להבחין במאפיינים של הכתיבה בז'אנר הנדון. באיזו סוג שפה משתמשים? איזה נושאים כולל הז'אנר?
3. תנו לתלמידים דוגמאות כיצד לכתוב באותו ז'אנר. תנו דוגמאות וחישבו בקול רם מול התלמידים כדי לאפשר להם להבין את המורכבות של תהליך הכתיבה.
4. ממתן דוגמאות, עברו לכתיבה משותפת שבמהלכה התלמידים יעלו הצעות לגבי מה לכתוב וכיצד להרכיב משפטים וביטויים. זה ישלב אותם בתהליך הכתיבה ויאפשר להם לדמיין עצמם כותבים.
5. לאפשר לתלמידים לכתוב ביחד.
6. לעודד את התלמידים לכתוב בצורה עצמאית בז'אנר.

המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya