מודל הוראה לאופטיקה גיאומטרית עבור פרחי הוראה

מטרת-העל של הקורס, היא לתת לסטודנט את ההכשרה הבסיסית הדרושה כדי לאפשר לו לתפקד כמורה למדעים בבית הספר היסודי, המסוגל ללמד את נושא האופטיקה, כפי שמתבקש מתכנית הלימודים.

המטרה המוצהרת של הקורס (תכנית המכללה) היא, ללמד את הסטודנטים אופטיקה, כלומר לפתח את ההבנה המושגית בתחום – ידע תוכן (קורס דיסציפלינארי).

השיעור מתבצע במעבדה לפיסיקה שבה נמצאים מחשבים. פרחי ההוראה מקבלים משימות בקורס: חלקן משימות מעבדה, חלקן נעזרות בסימולציה וחלקן משימות של נייר ועיפרון. ההסברים שניתנים על ידי הלומדים משתמשים בייצוגים חזותיים של מודל מדעי (שימוש במודל הקרניים לדוגמה). פרחי ההוראה מבצעים את המשימות, ממלאים את דפי העבודה המתאימים ושולחים את "תוצרי הידע" (ירושלמי, 2000), דרך אתר הקורס ובאמצעות כלי ממוחשב ("שיתופון"- http://www.mycels.net) לארגון הפעילות. בעקבות זאת מתבצע תהליך לחשיפת תפיסות, לאינטראקציה עם עמיתים על תפיסות אלה וטיפול בהם.

במהלך הניתוח עובדים פרחי ההוראה בזוגות או בשלשות כך שיוכלו לקיים דיון במהלך ניתוח העבודות. האינטראקציות השיתופיות של "פרח ההוראה" יכולות להיות בצורות רבות:

1.    אינטראקציה שלו עם דף עבודה. (יחיד – דף עבודה)

2.    אינטראקציה עם תוצרים של חבריו לכיתה (יחיד – תשובות לדפי עבודה של כל הכיתה)

3.    אינטראקציה עם חבר (מספר תלמידים – דף עבודה)

4.    אינטראקציה עם המורה.

שילוב המחשב

בקורס כגון זה המחשב יכול לתרום באופן מהותי בכמה היבטים:

1.   בניית הייצוג – המחשב יכול להוות כלי העוזר בבניית הייצוג, בייחוד כאשר אנו מתייחסים לייצוג ויזואלי. אחד הכלים שיכול לעזור זו סימולציה שמהווה המחשה של המודל המדעי.

2.   הבניית התהליך – בעזרת המחשב ניתן לתמוך בתלמידים בשלבים שונים של הלמידה.

3.   פלטפורמה לבניית ידע ציבורי – המחשב מהווה פלטפורמה נוחה לבניית ידע ציבורי. התלמידים יכולים בעזרתו להציג את הידע שלהם ולהיחשף לידע ותפיסות של אחרים. בצורה זו יכול להיווצר ידע ציבורי של הכיתה.

4.   תקשורת בין הלומדים בינם לבין עצמם ובינם לבין המורים.

5.   מעקב אחרי הלומדים (אלדר, 2003)

המחקר

המחקר עוקב אחרי הקורס "אור וצבע" בשנים תשס"ג–תשס"ה (אלדר 2004).

מה נעשה עד כה:

מחקר גישוש בשנים תשס"ג ותשס"ד. במחקר זה הקורס נוסה אצל 3 קבוצות שלמדו את הקורס. כל קבוצה מנתה כ-20 סטודנטים. (סה"כ כ-60 סטודנטים בשלב הגישוש).

בתשס"ה המחקר מתמקד בשתי קבוצות הלומדות את הקורס, קבוצה בסמסטר א' וקבוצה בסמסטר ב'. (כ-30 סטודנטים).

להמשך המאמר , ראה יחידת המחקר של מכללת אורנים .

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya