מודל אלטרנטיבי לשיעורי הבית – עבודות חקר מתמשכות בעזרת טכנולוגיות חדשניות

ד"ר דני בן-צבי, ראש המגמה לטכנולוגיות מתקדמות בחינוך
וראש היחידה להוראה נתמכת מחשב, אוניברסיטת חיפה
 
 הרצאתו המרתקת של ד"ר דני בן צבי ביום העיון המשותף למכון מופ"ת ולאגף חינוך יסודי:"בדק בית לשיעורי בית" , 15 בפברואר 2009.
 מחקר של למעלה ממאה שנה בתחום שיעורי הבית ראה עליות ומורדות רבים בתפיסה של תפקידם, ומותיר אותנו עם קבוצת שאלות יסוד בלתי פתורות. אנו נמצאים בשעת רצון לתת מענה שונה ומקיף לחלק מהשאלות האלו. מענה המבוסס על תפיסת "שיעורי בית" כחלק מתהליך למידה מתמשך, ללא גבולות מקום וזמן, שנועד לאפשר ללומד לפתח סקרנות אינטלקטואלית, כמיהה להשכלה וללמידה משמעותית ומתמשכת, עצמאות ואחריות אישית, יכולות בחירה, חשיבה, מטה קוגניציה, חקר ועבודה בצוות. נציע מספר עקרונות למודל ללמידה מחוץ לשעות בית הספר המבוסס על הקטנת המחיצות בין עבודה בכיתה ועבודה מחוץ לכיתה, שינוי בתפיסת מרכיב הזמן, רב-תחומיות, למידת חקר אותנטית בקבוצות, בחירה, ומעגלי הגשה ותיקון, משוב ורפלקציה. ד"ר דני בן צבי טען והדגים בהרצאתו במכון מופ"ת  כי שימוש מושכל בטכנולוגיות מתקדמות לחקר ולתקשורת מאפשר שינוי זה בתהליכי הלמידה.  הוצגו דוגמות מתוקשבות של מודלים חלופיים המבוססים על עקרונות אלה. אחת המעלות של קיום שיעורי בית בעלי אופי כזה הוא שהם עשויים להוות חלק משינוי כולל של פני הלמידה וההוראה בבית הספר.
 
ראה גם : המצגת המלאה של ד"ר דני בן-צבי מצורפת בטור המידע מצד שמאל ("חומרים נוספים")
 
דר' דני בן-צבי רכש את השכלתו במתמטיקה, מחשבת ישראל, חינוך מתמטי וטכנולוגיות בשרות החינוך באוניברסיטת חיפה ובמכון ויצמן למדע. דר' בן-צבי הוא מרצה בכיר בפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה, בחוג לחינוך מתמטי ובחוג ללמידה, הוראה והדרכה. הוא משרת כראש המגמה לטכנולוגיות מתקדמות בחינוך, המכשירה את הדור הבא של מנהיגות בתחום שילוב התקשוב במערכות חינוכיות. דני הוא גם ראש היחידה להוראה נתמכת מחשב של אוניברסיטת חיפה, המנהלת את סביבות הלמידה הדיגיטליות של אלפי קורסים אקדמיים. דני נחשב כחוקר בעל שם בינלאומי בתחומים של חשיבה סטטיסטית ושל למידה והוראה בעזרת כלים טכנולוגיים. דני נשוי ואב לארבעה, מתגורר בגשר הזיו בגליל המערבי.

    לפריט זה התפרסמו 5 תגובות

    היכן אפשר לקרוא את המחקר המפורט? תודה

    פורסמה ב 19/11/2011 ע״י אורנה עודד

    אשמח לקרוא את כל המחקר, אייך אפשר להשיגו או לקבלו במייל? תודה רבה מאודרעות

    פורסמה ב 24/07/2012 ע״י רעות שכטר

    במסגרת לימודי התואר השני , אני כותבת סמינריון בנושא שיעורי בית אשמח לקרוא את המאמר המלא, איך אני יכולה להשיגו?תודה מראש,מזל רייניס

    פורסמה ב 30/03/2013 ע״י מזל רייניס

    האם אפשר לקבל את המחקר המפורט במייל?תודה

    פורסמה ב 07/07/2016 ע״י נחמה דימיט

    אני מעוניינת לקבל את המחקר במלואו.תודה,

    פורסמה ב 11/07/2016 ע״י דפנה בר
    מה דעתך?
yyya