מה עושות תכניות הגיל הרך? מה הן יכולות לעשות?

מאת: T. J Bartik

Bartik, T. J. (2012). What do early childhood programs do? What could they do? [Review of the book Childhood programs and practices in the first decade of life: A human capital integration]. Educational Researcher, 41, 29-31.

19 הפרקים של הספר Childhood Programs and Practices in the First Decade of Life: A Human Capital Integration מנתח את היעילות של מגוון רחב של תכניות לגיל הרך, מתקופת טרום הלידה והינקות ועד לחינוך היסודי המוקדם. כותבי הספר כוללים רבים מהחוקרים המובילים של תכניות אלו. הפרקים הם גרסאות מעודכנות של מאמרים שהוצגו בכנס בדצמבר 2007 בחסות ה-Human Capital Research Collaborative, שותפות בין אוניברסיטת מינסוטה והבנק הפדרלי של מיניאפוליס.

אוסף זה מספק סיכום חשוב לגבי מה שידוע אודות היעילות של תכניות רבות לגיל הרך, הנעות מתכניות תזונת האם והתינוק ועד להפחתת גודל הכיתה בגיל בית הספר היסודי המוקדם. הוא ייחודי ברוחב ובגיוון של התכניות הנזכרות. בנוסף, כמה פרקים כוללים דיונים לגבי מדוע וכיצד סוגים מסוימים של התכניות לגיל הרך עובדות. אולם, כפי שזה בלתי נמנע בכל כרך ערוך, קיימים קשיים בהשוואת ההשפעות המוערכות של התכניות השונות בידי מחברים בעלי נקודות מבט ודיסציפלינות מגוונות. באופן בלתי נמנע קיימים גם כמה פערים משמעותיים בכיסוי של תכניות ונושאים.

הטקסט העיקרי מחולק לארבעה חלקים. לחלק הראשון קודם מבוא של עורכי הספר המספק סיכומים מועילים של יתר הפרקים, יחד עם מספר סינתזות של ממצאים. ארבעת הפרקים בחלק הראשון עוסקים בתכניות טרום לידה וינקות. בחלק השני יש שישה פרקים על תכניות חינוך לגן הילדים. בחלק השלישי יש שלושה פרקים אודות תכניות לגיל בית ספר המוקדם. בחלק ארבע יש חמישה פרקים המספקים ניתוחי עלות-תועלת כלכליים של תכניות לגיל הרך. לבסוף, הנספח מספק סיכום מרתק של שאלות ותשובות מהדיון בכנס.

מה חסר בספר? כאמור, קיימים נושאים שונים שניתן היה להשלימם ביעילות, לדוגמה, על ידי ניתוח רב יותר של תכניות הורות או של כיצד ליישב את המחקרים על תכנית ה-"Head Start". אולם, הפער הגדול ביותר הוא שהספר אינו מספק סינתזה הנותנת תפריט ברור של בחירות לקובעי המדיניות. פרק סינתזה כזה יהיה קשה למדי לכתיבה בהינתן ההבדלים בתכניות ובמתודולוגיות של החוקרים, אולם קובעי המדיניות זקוקים מאוד לסוג כזה של ניתוח.

אף על פי כן, הספר מספק כמות עצומה של מידע על תכניות לגיל הרך ויהיה בעל ערך רב לאקדמאים, אנשי מקצוע וקובעי מדיניות. הוא יהיה מועיל הן במספר רב של שיעורי חינוך, מדיניות וכלכלה והן כמשאב עבור אנשי מקצוע בגיל הרך ברמה המדינית והמקומית. בתחום של מדיניות בגיל הרך, ספר זה הוא ללא ספק מדריך ומקור מוביל.

קישור לספר בהוצאת Cambridge:


הסיכום נכתב ע"י ד"ר נתן ברבר ממכון מופ"ת

ראה גם :

תיאורית זרימת הפעילות - כתשתית לעשייה חינוכית בגן-הילדים הישראלי

 תכנית הלימודים The All-Day Kindergarten and Pre-K Curriculum: גישת הנושאים הדינמיים

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya