מה היתרונות ברפורמת הבגרויות וממה חוששים המתנגדים?

קדרי-עובדיה, ש' (2022). מה היתרונות ברפורמת הבגרויות וממה חוששים המתנגדים? הארץ, 27 באפריל 2022

הרפורמה בבחינות הבגרות במקצועות ההומניים שעליה הכריזה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון תצא לדרך בשנת הלימודים תשפ"ג (2023-2022). במסגרת הרפורמה, יבוטלו בחינות הבגרות בהיסטוריה, בספרות, באזרחות ובתנ"ך, ויוגשו במקומן עבודות שייבדקו בתוך בית הספר. כיצד תשפיע הרפורמה על הוראת המקצועות ועל מה יתבססו הציונים? כתבה זו של עיתון "הארץ" מציגה את טיעוני התומכים והמתנגדים לרפורמה.

לכתבה המלאה באתר "הארץ"

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא רפורמה בחינוך

בעשורים האחרונים התקיימו במערכת החינוך ניסיונות בסדר גודל צנוע יותר להחליף את הבחינות המסורתיות בדרכים חדשות לבחינת הידע. הרפורמה מחדשת בכך שהיא מבטלת כליל את הבחינות במקצועות ספרות, היסטוריה, תנ"ך ואזרחות ומביאה את ההערכה החלופית, שהיתה נחלתם של בתי ספר בודדים, אל כלל בתי הספר בישראל.

ממה חוששים המתנגדים לרפורמה?

  1. מכך שביטול הבחינות הפורמליות יוביל לירידה במעמדם השחוק ממילא של המקצועות ההומניים, ויעודד מנהלים לצמצם בשעות הלימוד שלהם לטובת המקצועות ה"חשובים" שבהם מתקיימת בחינה חיצונית - מתמטיקה, לשון, אנגלית והמקצועות המדעיים.
  2. מכך שהתנאים הנוכחיים במערכת אינם מאפשרים ליווי רציני של תלמידים בכתיבת עבודות חקר, מה שיוביל לכתיבת עבודות שטחיות וירדד עוד יותר את הלמידה בתחומים אלה.

מהם היתרונות האפשריים ברפורמה?

במאה ה-21 נדרשים התלמידים לא רק לרכוש ידע אלא לפתח מיומנויות של חקר, עבודה בצוות, יכולת להציג בפני קהל ועוד. לכן, חשוב לפתח מיומנויות רלוונטיות להתפתחות האישית והמקצועית בעתיד. התקווה היא שהרפורמה דווקא תחזק את מקצועות החברה והרוח, משום שיושם דגש מיוחד על שיפור שיטות ההוראה בהם.

על מי תשפיע הרפורמה?

על התלמידים שיהיו בכיתה י׳ החל משנת הלימודים הבאה (תשפ"ג). תלמידי כיתות י׳-י״ב בשנת הלימודים הנוכחית (תשפ"ב) לא יושפעו מהרפורמה והם ייבחנו בבחינות הבגרות הרגילות.

איך תשפיע הרפורמה על הוראת המקצועות ההומניים בכיתה י׳-י"א?

חומר הלימוד במקצועות החברה והרוח יצומצם בכ-25%. תוכנית הלימודים החדשה צפויה לכלול בעיקר הרחבה של אפשרויות הבחירה שלהם בין נושאים שונים. במשרד החינוך שואפים לשנות גם את שיטת הלימוד - מהוראה פרונטלית של חומר לשיטות לימוד חדשניות יותר כמו העברת החומר באמצעות קורסים דיגיטליים שאחריהם יתקיים דיון בכיתה.

איך תשפיע הרפורמה על מורים שלימדו עד כה בתוכניות ייחודיות?

מורים כאלה, שלימדו בתוכניות המשמשות כתחליף לבגרות (למשל תמ"ר - תוכנית ממירת בגרות), יוכלו לבחור במסלול "מורים מובילי פיתוח", שיאפשר להם ללמד באמצעות חומרי לימוד שפיתחו בעצמם ולא בעזרת חומרי הלימוד הרשמיים שמציע משרד החינוך.

על מה יתבסס הציון במקצועות ההומניים בסוף כיתה י"א?

בסוף כיתה י"א יקבלו התלמידים ציון בכל אחד מארבעת המקצועות, שערכו בתעודת הבגרות הוא 1.5 יחידות לימוד. הציון בכל מקצוע יתבסס על שש מטלות שיגישו התלמידים לאורך שנת הלימודים.

אילו מטלות יוכלו התלמידים להגיש?

המורים יוכלו לבחור בין מטלות שונות, שפיתחה רשות המדידה וההערכה במשרד החינוך. הן כוללות מטלות סטנדרטיות יחסית כמו מבחן, כתיבת חיבור או הצגה בעל פה וגם מטלות יצירתיות יותר כמו יצירת פודקאסט המבוסס על חומר הלימוד. במשרד החינוך יציגו למורים הנחיות בנוגע לאופן שבו יש להעניק ציון על המטלות.

איך משרד החינוך יוודא שהמטלות עומדות ברף הנדרש וכי הציון עליהן משקף את המציאות?

המורים יידרשו להעלות חלק מהמטלות לאתר שהקים משרד החינוך, ובמשרד מתכוונים לערוך בדיקה מדגמית של המטלות כדי לוודא שהן משקפות עבודה רצינית של התלמידים.

מה בדבר החשש מהעתקות?

השאלה בנוגע לאמינות הציון עדיין פתוחה: היא תלויה בתקציבים שיושקעו במערך הבדיקות המדגמיות ובמידת הרצינות של הבודקים. גורמי מקצוע במשרד החינוך אמרו ל"הארץ" כי בתי ספר שיתברר שאינם עומדים ברף הנדרש יקבלו מכתב התראה וכן ליווי מקצועי.

העבודות המסכמות יוגשו רק בעוד שלוש שנים, ומשרד החינוך בודק אפשרות להעסיק תלמידי מחקר ודוקטורנטים במקצועות החברה והרוח מהאקדמיה כמלווים ומנחים בכתיבת העבודות. במשרד סבורים שאם תלמידים יידרשו להגיש למנחים תוצרי ביניים לאורך שנת הלימודים (הצעת מחקר, ראשי פרקים וכדומה), הדבר יבטיח מעורבות אמיתית שלהם בתהליך החקר וימנע תופעות של העתקה וקניית עבודות.

מה יקרה בכיתה י"ב?

בכיתה י"ב לא יילמד חומר חדש, ושעות הלימוד בכל מקצוע יוקדשו לכתיבת עבודה מסכמת בנושא לבחירתם בקבוצות של שניים-שלושה תלמידים. העבודה תכלול ארבעה פרקים, וכל אחד מהם יתמקד באחד מארבעת מקצועות הלימוד - ספרות, אזרחות, תנ"ך והיסטוריה. ערכה הסופי של העבודה יהיה שתי יחידות לימוד בתעודת הבגרות.

ממה יורכב הציון על העבודה המסכמת ומי יקבעו אותו?

50% מהציון יורכב מהערכה פנימית של המורים (בדומה לציון המגן), וחצי ממנו מציון חיצוני שיינתן על ידי בוחנים מחוץ לבית הספר. הציון החיצוני יתחלק בין בחינה בעל פה לבין בדיקת העבודה עצמה.

מה יעשו תלמידים שיש להם קשיים לימודיים?

יגבשו הקלות והתאמות בכתיבת העבודה לתלמידים עם קשיים לימודיים, לעולים חדשים ולנוער בסיכון. במשרד החינוך הסבירו כי "מתכונת העבודה תיטיב עם תלמידים אלה שכן הניסיון המצטבר והמחקרים שנעשו בתחום מצביעים על כך שכתיבת העבודה משקפת את מכלול הכישורים שבהם התברכו".

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya