מהו"ת ההבדל

דקל, נאוה. "מהו"ת ההבדל". הד החינוך, גיליון מס' 06, אייר תשע"א, יוני 2011. עמ' 46- 47.


במכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב ובעשרה בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ פועלים מרכזי מהו"ת - מרכזי התעצמות ותובנה היועד לסטודנטים לקויי למידה או בעלי קשב וריכוז. מרכז מהו"ת במכללת סמינר הקיבוצים הוקם על ידי ד"ר נעמי וורמברנד לפני כתשע שנים.

התפיסה העומדת ביסוד הגישה של המרכז היא שסטודנטים שעברו חוויות לימודיות מתסכלות זקוקים לחוויה מתקנת כדי לממש את השאיפות שלהם בתחום הלימודים. המרכז פועל לפי תפיסה כי ישנם שישה משתנים חשובים ביותר בהתמודדות של סטודנטים עם הפרעות למידה: מודעות עצמית, פרואקטיביות, התמדה, הצבת מטרות, היכולת לקבל תמיכה אפקטיבית ויציבות רגשית. על סמך הממדים האלה נבנתה סדנה שבה עובדים המשתתפים על הצגה עצמית והתנהלות מול מרצה באקדמיה. בשנתיים האחרונות עובד המרכז לפי מודל של ריפוי בעיסוק: העצמה של הסטודנט (אדם), ההתאמות הטכנולוגיות והחונכות (עיסוק), והמרחב של המרכז שנותן את תחושת הבית (סביבה).

ד"ר אופירה טיקוצ'ינסקי, מנהלת המרכז בשנה האחרונה, מספרת כמו כן על מכינת "ניצני מהו"ת", מכינה פרטית, המיועדת לקהל הרחב. תכנית המכינה בנויה משלושה אשכולות – קורסים אקדמיים, מיומנויות למידה ואשכול רגשי.

מרכזי מהו"ת פועלים מזה שש שנים גם בעשרה בתי ספר תיכוניים בארץ. ד"ר וורמברנד מסבירה כי בשונה ממרכז למידה טיפוסי, מרכז מהו"ת נמצא בתוך המסגרת הבית ספרית ופועל במהלך שעות הלימודים. כך, מסבירה ד"ר וורמברנד, מועבר מסר לתלמידים שכל אשר נדרש להם נמצא בתוך המסגרת היומיומית ובסביבה הטבעית שלהם. תלמידים רבים בעלי לקויות למידה מתחילים את יום הלימודים השני שלהם בשעות אחר הצהריים, עייפים ומותשים, והסיוע שהם מקבלים לא פעם איננו מחובר לנעשה בבית הספר. לעומת זאת, מרכז מהו"ת מכניס אותם ללב הקונצנזוס של בית הספר. יתרה מכך, הימצאותו של המרכז בתוך מסגרת בית הספר מהווה מסר מעצים ומאתגר למערכת כולה, לפיו כל התלמידים שייכים למערכת וניתן בידינו למצוא את הדרך לכל אחד ואחד מהם.

יש לציין כי הקמת המרכזים דרשה מאמצים רבים ממנהלי בתי הספר, כולל שינוי התרבות הבית ספרית. כך למשל, ישנם תלמידים המעידים כי הם מייחסים יותר חשיבות לעבודתם במרכז מהו"ת מאשר לציוני הבגרות שלהם. על אף שמדובר בהצהרה לא פשוטה, שוודאי אינה פופולארית בקרב הורי התלמידים, התוצאה סופית מראה על מגמת שיפור בממוצע הציונים של המשתתפים במרכז. בנוסף, טוענת ד"ר וורמברנד, חשוב יותר הוא שהתלמידים האלה יזכרו שנות בית הספר שלהם כימים טובים של צמיחה ופריחה, ומוסיפה כי תהליך דומה עבר גם על מורי בית הספר.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    הנני עורכת דין ומגשרת בתחום של דיני משפחה ומתמחה בעיקר בנושא של הסכמי זוגיות, ממון והגירושין בהסכמה. לאור נסיוני המקצועי, אני מוצאת כי יש קשר בין הפרעות וליקויי למידי אצל ילדים ובני נוער לנושא הפרידה בתוך המשפחה וצברתי כלים יחודיים להתמודדות במשברים. הייתי מעוניינת להגיע לפגישה עם דר' וורמברנד בנושא זה,

    פורסמה ב 20/12/2011 ע״י שירה ברק
    מה דעתך?
yyya