מדיניות החינוך של הנשיא אובמה בפעולה : בולטימור ותכנית מתן תמריצים לבתי הספר

מאת: Matt Kennard

Matt Kennard. "Baltimore makes the grade with school incentive scheme", Financial Times, April 26, 2011, p. 2.

הציפיות שבתקופת נשיאותו של אובמה תעבור מערכת החינוך האמריקאית שינוי לטובה נכזבו. המאמר שנכתב לאחרונה בעיתון הבריטי Financial Times, מגלה כי המדיניות החינוכית של אובמה ממשיכה בקו של מעורבות יתר בחינוך במקום חיזוק העצמאות של מחוזות החינוך.

בית הספר היסודי Commodore John Rogers בבולטימור דורג כאחד מבתי הספר הגרועים ביותר במרילנד לשנת 2010 אבל מאז הצליח בית הספר מאז למשוך עצמו למעלה. בשנה שעברה הפך בית הספר ל-"turn-round school", שמשמעו שכל מורה מגיש מחדש בקשה למשרה שלו.

רק שלושה מורים שמרו על מקום עבודתם.

התהליך של turnround הוא אחד מהאסטרטגיות של האג'נדה החדשה לבתי הספר שגיבש נשיא ארה"ב אובמה, אג'נדה שתכנית הדגל שלה היא "המרוץ לצמרת" (Race to the Top). התכנית מציגה רעיון פשוט אך שנוי במחלוקת: מתן תמריצים עבור חדשנות. תכנית "המרוץ לצמרת" מעניקה כסף לבתי ספר הנמצאים במחוזות שיכולים להוכיח שיש להם אסטרטגיות חדשות לשיפור ההוראה ולשיפור התוצאות.

למרות הקיצוץ הכולל בתקציב שסחף את וושינגטון, התכנית החינוכית  נותרה על כנה, בעיקר בזכות בתי ספר כמו Commodore John Rogers. הנשיא אובמה השיג מימון של 700 מיליון דולר לסיבוב המענקים הבא לשנת התקציב 2011 עם התנגדות מעטה מצד הרפובליקנים.
בולטימור ובתי ספר בה כגון: Commodore John Rogers מובילים את החדשנות הזו. מלבד התכנית של בתי ספר של turnround, מורי העיר הצביעו באוקטובר 2010 בעד התכנית של תשלום לפי ביצוע המבוסס על ציוני המבחנים של התלמידים, חידוש ששר החינוך האמריקאי והנשיא אובמה עודדו.

בנאומו בחודש ינואר 2011 , אמר הנשיא אובמה שכדי לשגשג ארה"ב צריכה להשקיע בחינוך יותר מאשר שאר העולם. הוא הציע עלייה של 10% במימון החינוך , שרובו יסופק באמצעות הצעות מחיר תחרותיות. הנשיא גם הבטיח לא לקצץ בתקציב החינוך בתכנית צמצום הגירעון שלו. יחד עם זאת, תכנית "המרוץ לפסגה" היא יקרה וגררה ביקורת מצד הרפובליקנים.

הרפובליקנים מקוננים על מה שהם רואים כחדירה של הממשל הפדרלי לקבלת ההחלטות המקומית באמצעות מתן תמריצים.
בנוסף, התכנית נתקלה גם בהתנגדות גדולה יותר מצד איגודי המורים. אעפ"י שאיגוד המורים בבולטימור תומך בחוזים של תשלום לפי ביצוע, הארגון מאמין שתכנית "המרוץ לפסגה" אינה נותנת מענה לבעיות המושרשות בבתי הספר הציבוריים.
קישור לעיתון באנגלית

המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ומנהלת תוכן במכון מופ"ת.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    א.ג.נ. שלום רב,כיצד אוכל לקבל את המאמר המתורגם לעברית?בתודה מראש,אורי אבן

    פורסמה ב 12/12/2011 ע״י אורי אבן
    מה דעתך?
yyya